En god vän beställde en dator för 20 000 från Datorbutiken.com på den tiden som de ansågs vara bland de bästa i sin bransch. Han betalade som vanligt med kort. Sedan gick Datorbutiken.com i konkurs, och han fick varken dator eller pengar tillbaka.

En dyr läxa. Sedan dess handlar i alla fall inte jag med något annat än faktura om det inte är riktiga småköp.

jimih skrev:
Hur vet du då att det är så som du skrev? Sa din vän som jobbar på bank att det är enklare att ljuga än att berätta det verkliga skälet?
Ja.

Olon skrev:
En god vän beställde en dator för 20 000 från Datorbutiken.com på den tiden som de ansågs vara bland de bästa i sin bransch. Han betalade som vanligt med kort. Sedan gick Datorbutiken.com i konkurs, och han fick varken dator eller pengar tillbaka.

En dyr läxa. Sedan dess handlar i alla fall inte jag med något annat än faktura om det inte är riktiga småköp.
Din vän betalade antagligen med ett bankkort. Då är man inte skyddad vid sådana problem. Har man däremot betalat med ett kreditkort så är banken skyldig att betala tillbaka pengarna om man inte får varan eller pengarna från nätbutiken. Kreditkort är det absolut smidigaste sättet för nätköp. Vid köp från utlandet finns troligen inte ens faktura som alternativ.

Nej, han betalade med kreditkort. Konsumentkreditlagen kanske verkar jättebra för alla som inte har haft erfarenhet av den, men precis som med många andra lagar går den att komma runt i vissa fall. Han fick dessutom betala debetränta på bankfakturan som han inte betalade. Observera att det här var några år sedan, jag har ingen koll på ifall lagen har skärpts under senare år.

Det var dock inte min poäng att hitta alternativa betallösningar, utan mer en inblick i varför vissa hellre väljer faktura.

Hej!

Normalt så registreras inte en förfrågan när du handlar mot faktura om du inte i samband med det ansöker om en kredit. Det betalningsmottagaren kollar upp är huruvida du är en god betalare eller inte.

Sedan är det så att du en gång om året under en och samma period kan fråga olika banker om bolån och då räknas detta enbart som en fråga hos UC. UC har en tjänst som heter "Min UC" där du kan se dina registrerade uppgifter och din kreditvärdighet.

/ Hasse

Olon: Men hade han betalat med faktura så hade konkursboet kunnat kräva in pengarna eftersom det är en fodring.
Allt beror på vad man avtalat.

Att företag går i konkurs är något man får räkna med och ha i beaktning, det betyder att man får helt enkelt ta den risken. Risken kan minskas avsevärt genom att faktiskt kontrollera att butiken är seriös och att det är en butik som funnits länge i branschen. Men konkurser inträffar och det får man helt enkelt ha i beräkning, vilket betyder att man får helt enkelt se till att ha så pass god ekonomi att man kan klara att man inte får det levererat.

För vad händer om bilens motor rasar plötsligt utan förvarning och det kostar 20 000 kr att laga den? Samma sak, oförutsätta utgifter, vilket man får ha beräkning för.

b_hasse: Kreditkort är värst osmidigt, vad händer när någon bestämmer sig för att hacka någon nätbutik och de sedan handlar upp fler hundra tusen på kortet? Och så blir du betalningsskyldig. Beror iofs på vilket kreditkort man har men vissa kort är helt utan kreditgräns.
Med bankkort kan du ha det kopplat till ett separat bankkonto, på så sätt "tar det stopp" när bankkontot är slut. Och har man då bara runt en tusenlapp "laddat" på bankkontot till kortet, så kan dem bara sno en tusenlapp, inget mer.
Vill jag köpa en ny router för säg 2000 kr så laddar jag kortet så att det ligger runt 2500 kr på kortet och sedan kör jag. Blir jag bedragen så förlorar jag MAX 500 kr.

Så nej, konkurser är något man får räkna med och är inget skäl till att handla mot efterskott.
Som jag sa, du kan bli lurad när du köper mot faktura också, och det kan mycket väl leda till värre konsekvenser än om du köper mot förskott.

Helt onödigt med kredit/betalkort, kör med bankkort istället, och betala i förskott.

Sedan kan man ju också beställa mot postförskott om man misstänker att butiken kan komma på obestånd.

Redigerat:
sebastiannielsen skrev:
Olon: Men hade han betalat med faktura så hade konkursboet kunnat kräva in pengarna eftersom det är en fodring.
Allt beror på vad man avtalat.
Och eftersom han inte hade fått några varor hade han glatt kunnat strunta i att betala.

• Gilla
Kullan
  • Laddar…
kör också kredit /betaltkort, då kan jag bestrida m något är fel.
Blir en webshop hackad då bestrider man köpet det är ju inte så att du måste betala bara för att du får en faktura på ditt kreditkort,.

Köper jag på nätet så försöker jag använda paypal om det går då exponeras inte mitt kortnummer till säljaren.

Nerre skrev:
Därför att den som har dåligt med pengar såklart försöker låna en massa.
Okej? Och de som har pengar lånar aldrig (läs tar på faktura, som innebär samma sak i fallet med upplysningar)?

Sweedbanana skrev:
Okej? Och de som har pengar lånar aldrig (läs tar på faktura, som innebär samma sak i fallet med upplysningar)?
Nej, men den som tar en kreditupplysning på nån måste ju bestämma sig för vilka saker som man ska ta som varningssignal på att den som vill ha kredit kanske vill ha det för att ekonomin är på väg att gå åt h-e.

Om du går in på en bank och pratar med dem och kan förklara/visa vad din 12 kreditförfrågningar den senaste månaden beror på så är det troligen inget problem, men om de nu ska använda en kreditupplysning för att se hur ekonomin ser ut så måste de ju ha några kriterier.

Antagligen så har de historisk statistik som visar att den som har många förfrågningar i 80% av fallen även har dålig ekonomi.

Kreditupplysning är ett trubbigt verktyg för kreditgivarna att sålla bort risk-kunder.

Nerre skrev:
Nej, men den som tar en kreditupplysning på nån måste ju bestämma sig för vilka saker som man ska ta som varningssignal på att den som vill ha kredit kanske vill ha det för att ekonomin är på väg att gå åt h-e.

Om du går in på en bank och pratar med dem och kan förklara/visa vad din 12 kreditförfrågningar den senaste månaden beror på så är det troligen inget problem, men om de nu ska använda en kreditupplysning för att se hur ekonomin ser ut så måste de ju ha några kriterier.

Antagligen så har de historisk statistik som visar att den som har många förfrågningar i 80% av fallen även har dålig ekonomi.

Kreditupplysning är ett trubbigt verktyg för kreditgivarna att sålla bort risk-kunder.
Ja, att de använder det som ett verktyg vet vi. Vad trådskaparen och andra stör sig på är just att de inte verkar ta sig tiden att lyssna på/kolla upp när man har många upplysningar, utan enbart låter antalet styra bedömningen. Det är just det som är hela problemet.

• Gilla
Kullan och 3 till
  • Laddar…
Lyssnar på dig gör de säkert, men kolla upp mer kan de inte (de har inte rätt att ta del av mer uppgifter än de får via kreditupplysningen).

Vet du med dig att du har en massa kraditupplysningar i bagaget så kan du meddela dem det i samband med att du ansöker om krediten (de gör ju ingen kreditupplysning utan att du har ansökt om det).

Bankerna måste rationalisera, de har inte råd att lägga flera timmar på att reda ut om du är kreditvärdig eller inte. De har inget stort behov av dig som kund, de har tillräckligt med "säkra" kunder för att inte behöva krångla med "osäkra".

Nerre skrev:
Vet du med dig att du har en massa kraditupplysningar i bagaget så kan du meddela dem det i samband med att du ansöker om krediten (de gör ju ingen kreditupplysning utan att du har ansökt om det).
Som jag förstod det fanns det tydligen visst tillfällen när ett företag gör en kreditupplysning utan att man "ansökt" om det. Någon här i tråden nämde ett exempel när han köpte ett kontantkort.

Bankerna måste rationalisera, de har inte råd att lägga flera timmar på att reda ut om du är kreditvärdig eller inte. De har inget stort behov av dig som kund, de har tillräckligt med "säkra" kunder för att inte behöva krångla med "osäkra".
Du menar att vinstmarginalen med en bolåenkund med ett lån på kanske flera miljoner kronor är så pass låg att den äts upp fullständigt av några få timmars merarbete?

jimih skrev:
Som jag förstod det fanns det tydligen visst tillfällen när ett företag gör en kreditupplysning utan att man "ansökt" om det. Någon här i tråden nämde ett exempel när han köpte ett kontantkort.
Inte kontantkort väl? Det var väl när han skaffade abonnemang?

Poängen är att ett företag får inte ta kreditupplysning utan giltig anledning. Det står nästan alltid nånstans i ett avtal eller liknande som man har skrivit på att man tillåter dem att ta en kreditupplysning (de måste inte informera om det tror jag, men de flesta gör det för att "friskriva" sig).

Du menar att vinstmarginalen med en bolåenkund med ett lån på kanske flera miljoner kronor är så pass låg att den äts upp fullständigt av några få timmars merarbete?
Om det bara vore EN kund som ansökte om lån så. Men poängen är ju att väldigt många idag kontaktar flera banker men sen bara väljer en av dem att ta lånet hos. Alltså är antalet lånekunder inte proportionellt mot antalet ansökningar.

Vi kan ju vända på saken: Om du nu ska låna flera miljoner från banken, är det för mycket begärt att du i samband med låneansökan förklarar för dem varför du har en massa kreditförfrågningar i bagaget?

Just när det gäller huslån så tror jag inte nån bank automatiskt nekar bara för att man har många förfrågningar. Det är när man gör automatisk hantering av kreditförfrågningar som det är problem, men huslån brukar handläggas manuellt och då är det inte lika stort problem.

Läs t.ex. här
http://www.resursbank.se/infobank/lan/svart-att-fa-lan/lan-trots-manga-forfragningar/

Nerre skrev:
Inte kontantkort väl? Det var väl när han skaffade abonnemang?
Jo, kontantkort. Butiken försökte tydligen sälja in ett abbonemang, och därför gjorde de en kredutupplysningen (utan att upplysa kunden om det). Kanske handlar det om att en del butikspersonal inte har så bra koll på vad de får göra och vad de ska/bör göra. Men faktum kvarstår att det finns en risk att man drar på sig kreditupplysningar utan att veta om det.

Om det bara vore EN kund som ansökte om lån så. Men poängen är ju att väldigt många idag kontaktar flera banker men sen bara väljer en av dem att ta lånet hos. Alltså är antalet lånekunder inte proportionellt mot antalet ansökningar.
Det har du helt rätt i. Jag fokuserade kanske för mycket på scenariet att en kund vill ha sitt lån hos just en viss bank, och att det då får ses som rimligt att banken lägger ner några timmars arbete på att reda ut kundens ekonomiska situation. Jag är dock övertygad om att även i ett hyfsat tidigt skede finns det en risk att en bank med en allt för grova utsållningskriterier förlorar mer på missade kunder än vad den sparar in på minskat arbete. Speciellt med tanke på att kreditupplysningar blivit så vanligt numera (som ju denna tråd visat tydligt) att antalet kreditupplysningar hela tiden minskar i betydelse som en faktor att räkna med.

Vi kan ju vända på saken: Om du nu ska låna flera miljoner från banken, är det för mycket begärt att du i samband med låneansökan förklarar för dem varför du har en massa kreditförfrågningar i bagaget?
Det är absolut inte för mycket begärt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.