Ja som rubliken säger. Är helt obegripligt för mig :O. Jag har masa förfrågningar på mig. Jag handlar ofta på nätet osv. Och om jag ska ta lån för att köpa bostad så vill jag kunna kolla runt bland olika lånealternativ/banker.

Jag har god koll på min ekonomi (jobbar som ekonom). Bra inkomst i förhållande till utgifter. Inga lån (betalat av studielånen, inget billån, köper aldrig på avbetalning). Inga anmärkningar, betalar räkningar i tid osv. Och de ser de ju när de frågar på mig.
Kan för mitt liv inte fatta hur det skulle kunna påverka mig negativt. Men det gör det tydligen.

Om man blivit kollad av polisen 200 ggr på 10 år för rattonykterhet och man alltid blåst grönt. Skulle med deras bankernas logik innebära att man är alkis då?

Förklara gärna detta för mig tack ::wow:

• Gilla
rebmic och 3 till
  • Laddar…
Bankerna tror att man har mycket krediter om man har mycket förfrågningar.

Och det är enormt störande att de tar UC på minsta lilla pryl man köper på nätet mot faktura.

Jag handlar rätt mycket på bygghemma.se just nu I och med badrumsrenovering, och "svea ekonomi" har tagit UC på mig nu tre gånger...
Kunde de inte kollat på första UC som de begärde, jag menar på inom en månad inom samma månad kan det ju inte hända så mycket...

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Jag tror och hoppas att bankerna gör skillnad på förfrågning och förfrågning hos UC.
Är det tex 5st på säg 2Mkr inom 1v så är det väl troligt att man kollat låne-alternativ hos andra banker.

Medans 5000:- på IKEA och 7000:- på Eleganten osv. utspritt över ett år ger ett sämre intryck/kreditvärdighet.
:)

Jag ringde just till "Svea Ekonomi" och de sa att de alltid tar UC, på varje köp.
"Det spelar ingen roll om det är inom samma kalendermånad flera köp ägt rum."
En UC är väl okej...

Så tänk på det när ni handlar på bygghemma.se

Visst, jag kunde planerat mitt köp bättre och betalat via banken direkt och sluppit detta, och det hade jag också gjort om jag vetat.

Förlåt för trådkapningen, TS men denna info kan ju vara till nytta, kanske.

• Gilla
mniku
  • Laddar…
Det enkla svaret på frågan är att det finns ett samband mellan många kreditförfrågningar och betalningsproblem.

Jag kan absolut förstå att banken ser antalet kreditupplysningar som en bra mätfaktor när de ska göra en automatisk riskbedömning. Som någon slags automatflaggning, som en indikation på att dom bör titta närmare på detta.

Men om en bank låter antalet kreditupplysningar och inget annat, vara grund till att neka ett lån, då är det helt galet enligt mig. Om det är en enskild bank som gör det, ja då kan man naturligtvis söka sig till andra banker, men om det skulle bli mer eller mindre standardbeteendet bland bankerna, ja då är det illa. Men finns det några tecken på att så är fallet? Hur många konkreta exempel finns det där en bank nekat till ett lån enbart pga många kreditupplysningar?

Redigerat:
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Tror nog inte heller att man enbart blir nekad pga många kreditupplysningar. Men visst vägs det in i en helhets bedömning.

Sen beror det ju lite på vad för kreditupplysningar det är. Ska man köpa hus är det ju normalt att man frågar runt på olika banker. Banken vill ju veta hur du hanterar pengar så då ser dom ju lite ditt köpmönster och så.

cust3000 skrev:
Bankerna tror att man har mycket krediter om man har mycket förfrågningar.

Och det är enormt störande att de tar UC på minsta lilla pryl man köper på nätet mot faktura.

Jag handlar rätt mycket på bygghemma.se just nu I och med badrumsrenovering, och "svea ekonomi" har tagit UC på mig nu tre gånger...
Kunde de inte kollat på första UC som de begärde, jag menar på inom en månad inom samma månad kan det ju inte hända så mycket...
Men varför tror bankerna det? Har fattat att de tror det. Men kan för mitt liv inte förstå varör de resonerar så.
Är de totalt oinformerade? För precis som du säger så tar de ju UC typ varenda gång man handlar på nätet (jag har också handlat flera gånger på just bygghemma.se). Och det säger ju absolut inget alls om ens ekonomi, betlningsförmåga osv.

FredrikR skrev:
Jag tror och hoppas att bankerna gör skillnad på förfrågning och förfrågning hos UC.
Är det tex 5st på säg 2Mkr inom 1v så är det väl troligt att man kollat låne-alternativ hos andra banker.

Medans 5000:- på IKEA och 7000:- på Eleganten osv. utspritt över ett år ger ett sämre intryck/kreditvärdighet.
:)
Varför skulle dessa förfrågningar från IKEA, Elgiganten osv ge sämre intryck/kreditvärdighet???

Och dessutom finns ju nu massa radioreklamer, just om hur man ska vända sig till en speciell oberodene aktör, som i sin tur ska fråga runt på alla banker gällande bostadslån. För att man inte ska minska sin trovärdighet.

cust3000 skrev:
Jag ringde just till "Svea Ekonomi" och de sa att de alltid tar UC, på varje köp.
"Det spelar ingen roll om det är inom samma kalendermånad flera köp ägt rum."
En UC är väl okej...

Så tänk på det när ni handlar på bygghemma.se

Visst, jag kunde planerat mitt köp bättre och betalat via banken direkt och sluppit detta, och det hade jag också gjort om jag vetat.

Förlåt för trådkapningen, TS men denna info kan ju vara till nytta, kanske.
Fast ju det där "tänk på det" och "planera bättre". Jag tycker inte det ska behövas. Banker mfl måste ju (tydligen) upplysas om att, bara för att man blir uppkollad och frågad på, innebär inte det något negativt.

• Gilla
helder
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det enkla svaret på frågan är att det finns ett samband mellan många kreditförfrågningar och betalningsproblem.
KAN kanske göra det. Eller GJORDE kanske det förut?? Behöver absolut inte göra det!!! Och det bör de se när de går igenom ens ekonomi. Som någon ovan påpekade så är det fler och fler företag/leverantörer som gör rutinchecker när de levererar grejer inhandlade på nätet mot faktura. Helt okej att de kollar på förhand. Jag tycker det tom är bra och vettigt. Men jag vill inte bli dömd för det och hamna i sämre förhandlingsposition nr jag ska ta bostadslån.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Kullan skrev:
Men varför tror bankerna det?
Bra fråga!

Möjligen kan de inte se var och hur mycket krediter man har?

Som min bankman förklarade så går de inte in och kollar vad förfrågningarna gäller utan endast räknar antalet. (Swedbank) Men det var ett par år sedan jag diskuterade detta med dem.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Kullan skrev:
Varför skulle dessa förfrågningar från IKEA, Elgiganten osv ge sämre intryck/kreditvärdighet???

Och dessutom finns ju nu massa radioreklamer, just om hur man ska vända sig till en speciell oberodene aktör, som i sin tur ska fråga runt på alla banker gällande bostadslån. För att man inte ska minska sin trovärdighet.
För att bankerna anser att har man inte råd att handla en soffa, en tv, en bakmaskin, en kompressor mm kontant, så har man kanske inte råd, och på så sätt drar ner kreditvärdigheten.

Jag säger inte att det är rätt, men så resonerar många banker.

Kullan skrev:
Men varför tror bankerna det? Har fattat att de tror det. Men kan för mitt liv inte förstå varör de resonerar så.
Därför att den som har dåligt med pengar såklart försöker låna en massa.

jimih skrev:
Jag kan absolut förstå att banken ser antalet kreditupplysningar som en bra mätfaktor när de ska göra en automatisk riskbedömning. Som någon slags automatflaggning, som en indikation på att dom bör titta närmare på detta.

Men om en bank låter antalet kreditupplysningar och inget annat, vara grund till att neka ett lån, då är det helt galet enligt mig. Om det är en enskild bank som gör det, ja då kan man naturligtvis söka sig till andra banker, men om det skulle bli mer eller mindre standardbeteendet bland bankerna, ja då är det illa. Men finns det några tecken på att så är fallet? Hur många konkreta exempel finns det där en bank nekat till ett lån enbart pga många kreditupplysningar?
Precis, håller helt med dig här. Att de möjligen ser det som en varningsflagg kan väl vara okej. Men det ska inte per automatik behöva innebära nåt dåligt.

Jag har sett och hört flera exempel som visar på att det verkligen är dåligt. Inte att jag blivit nekad lån, inte så konkret. Men tex sett "infoprogram" på Tv där de intervjuat folk från banker som rekommenderar en att vara försiktig just med att dra på sig upplysningar för att det sätter en i en sämre förhandlingssits om räntan tex.
Eller som jag nämnde radioreklamerna som gör sanning av att man ska då inte vända sig till flera banker om man söker lån, för det vänds emot en osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.