Ja som rubliken säger. Är helt obegripligt för mig :O. Jag har masa förfrågningar på mig. Jag handlar ofta på nätet osv. Och om jag ska ta lån för att köpa bostad så vill jag kunna kolla runt bland olika lånealternativ/banker.

Jag har god koll på min ekonomi (jobbar som ekonom). Bra inkomst i förhållande till utgifter. Inga lån (betalat av studielånen, inget billån, köper aldrig på avbetalning). Inga anmärkningar, betalar räkningar i tid osv. Och de ser de ju när de frågar på mig.
Kan för mitt liv inte fatta hur det skulle kunna påverka mig negativt. Men det gör det tydligen.

Om man blivit kollad av polisen 200 ggr på 10 år för rattonykterhet och man alltid blåst grönt. Skulle med deras bankernas logik innebära att man är alkis då?

Förklara gärna detta för mig tack ::wow:

• Gilla
rebmic och 3 till
  • Laddar…
Bankerna tror att man har mycket krediter om man har mycket förfrågningar.

Och det är enormt störande att de tar UC på minsta lilla pryl man köper på nätet mot faktura.

Jag handlar rätt mycket på bygghemma.se just nu I och med badrumsrenovering, och "svea ekonomi" har tagit UC på mig nu tre gånger...
Kunde de inte kollat på första UC som de begärde, jag menar på inom en månad inom samma månad kan det ju inte hända så mycket...

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Jag tror och hoppas att bankerna gör skillnad på förfrågning och förfrågning hos UC.
Är det tex 5st på säg 2Mkr inom 1v så är det väl troligt att man kollat låne-alternativ hos andra banker.

Medans 5000:- på IKEA och 7000:- på Eleganten osv. utspritt över ett år ger ett sämre intryck/kreditvärdighet.
:)

Jag ringde just till "Svea Ekonomi" och de sa att de alltid tar UC, på varje köp.
"Det spelar ingen roll om det är inom samma kalendermånad flera köp ägt rum."
En UC är väl okej...

Så tänk på det när ni handlar på bygghemma.se

Visst, jag kunde planerat mitt köp bättre och betalat via banken direkt och sluppit detta, och det hade jag också gjort om jag vetat.