A
Värt att tänka på är att en armatur som saknar bakstycke inte får placeras med grundisolerade ledare direkt mot trä-underlag som det ser ut som här.

Det går att läsa i 515 i elinstallationsreglerna förutom det som finns att förhålla sig till i elsäk fs 2022:1.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Värt att tänka på är att en armatur som saknar bakstycke inte får placeras med grundisolerade ledare direkt mot trä-underlag som det ser ut som här.

Det går att läsa i 515 i elinstallationsreglerna förutom det som finns att förhålla sig till i elsäk fs 2022:1.
Och hur gör man då med en plafond eller badrumsglob porslin, där tamparna kommer direkt ut från tak eller vägg. och kopplas på en plint i sockeln som skruvas direkt på vägg/tak.

A
Om det är gips eller liknande tak/vägg är det ingen brandrisk men annars om det är brännbart är det ju fel val av material.

Mycket i elinstallationer handlar om att välja rätt material. Hela del 5 i elinstallationsreglerna handlar om just det.

Man måste tänka till och inte bara sätta upp vad som helst.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Om det är gips eller liknande tak/vägg är det ingen brandrisk men annars om det är brännbart är det ju fel val av material.

Mycket i elinstallationer handlar om att välja rätt material. Hela del 5 i elinstallationsreglerna handlar om just det.

Man måste tänka till och inte bara sätta upp vad som helst.
Det finns inga toalettglober i porslin som har ett bakstycke, utan bara ett kopplingsutrymme, lika med plafonder. Är det då otllåtet att installera dessa mot en trävägg eller ett trätak. Om så är, så skulle ca 90 % av alla armaturer som säljs i dag vara förbjudna att säljas. Då dom enligt dig faller utanför något regelverk som du hänvisar till.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Man kan ju alltid lägga något mellan som skyddar också om produkten saknar detta. Eller kanske isolerslang på ledarna om det är möjligt.

Man tager ett täcklock, gör hål för kablarna/rör/slang.
Kan även vara bra med ett täcklock och mjuk slang till vanlig takdosa för att skilja lampans utrymme med ev trafo/drivnare från takdosans utrymme (där takskivan som kan vara av trä inte sällan blottas. Det finns flera skäl att göra så.

Har jag publicerat nån bild på ett svartbränt fd. vitt doslock?
Då är man iaf glad att man inte klippt till en bit glasslåda eller smörpaket…utan använt för ändamålen självslocknat plast.

Det här huset hade porslinslamphållare skruvade på dosor utom på lilla toa där det kommer ut ett rör ur väggen

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K
J jonaserik skrev:
Det finns inga toalettglober i porslin som har ett bakstycke, utan bara ett kopplingsutrymme, lika med plafonder. Är det då otllåtet att installera dessa mot en trävägg eller ett trätak. Om så är, så skulle ca 90 % av alla armaturer som säljs i dag vara förbjudna att säljas. Då dom enligt dig faller utanför något regelverk som du hänvisar till.
Jag bytte takpladond i mitt förra badrum, och har satt upp en i nuvarande badrum. Bägge var utformade för att ha heltäckande bakstycke. Bakstycket har haft en gummigenomföring för kabel.

Bytte "glob" i morsans gästbadrum i somras, och den hade en gummi-/plastplatta med kabelgenomföring som låg närmast tak/vägg. Tror att det var en IFÖ.

Jobbade för ca 25år sedan med att kränga belysning i ett byggvaruhus. Mest tysk skit, men en del kvalitetsgrejer också (gissa vilken varuhuskedja...). Nästan alla plafonder hade då bakstycke med mindre hål för kabelgenomföring. Minns inte hur de klassiska glober som såldes såg ut.
Hur som helst skulle det göra mig förvånad om säkerhetstänket tagit ett stort steg bakåt sedan jag krängde belysning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.