21 518 läst ·
297 svar
22k läst
297 svar
Varför är ROT och RUT negativt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Skulle vara försiktig med såna uttryck som "allra flesta" utan att verkligen ha det väl underbyggt.buspojken skrev:
samtidigt som de allra flesta högskoleutbildningar genererar högre lön än vad enbart grundskola kan, skam ju vara så att människor utbildar sig till något de verkligen vill, och lönen kommer i andra hand. Dessutom vet dessa sjuksköterskor osv vad som väntar efter utbildningen, de kommer inte tälja guld direkt
Precis många utbildar sig till något som de är intresserade av även om det inte lönar sig.
Om det var medborgarlön så skulle ju alla veta att det var det som väntade efter utbildningen, inte bara sköterskorna.
BirgitS skrev:
Skulle vara försiktig med såna uttryck som "allra flesta" utan att verkligen ha det väl underbyggt.
Precis många utbildar sig till något som de är intresserade av även om det inte lönar sig.
Om det var medborgarlön så skulle ju alla veta att det var det som väntade efter utbildningen, inte bara sköterskorna.
mig veterligen är de få högskoleutbildningar som genererar en lön under snittet, men du kanske sitter på mer information ?BirgitS skrev:
Skulle vara försiktig med såna uttryck som "allra flesta" utan att verkligen ha det väl underbyggt.
Medborgarlön, varför ska man få något utan motprestation om man är kapabel för arbete? Varför ska man driva företag ? Varför ska man utbilda sig ? Förklara för mig vad drivkraften är att i många fall riskera hus hem och familj för en dröm, en idé, om den maximala avkastning är detsamma som den som inte orkar eller vill göra nåt?
Varför ska ja kliva upp och jobba cirka 60 timmar i veckan, för max 4000kr mer i månaden enligt puttes förslag, de innebär att ja tjänar 1000kr mer i veckan, de är Inte ens 17kr i timmen, nej då ligger jag (säkert många fler) hemma i soffan istället och inväntar nästa medborgarlön. Låter nån annan jobba, men i slutändan kommer dessa ”nån annan” som lär bli färre och färre också ledsna, vad gör vi då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Jag vet inte siffrorna för hur många som går de olika utbildningar på högskolenivå och vad som är normala löner för olika utbildningar. Skådespelare och konstnärer utbildar sig efter gymnasiet men tjänar oftast betydligt sämre än många som börjar jobba direkt efter gymnasiet.buspojken skrev:
mig veterligen är de få högskoleutbildningar som genererar en lön under snittet, men du kanske sitter på mer information ?
Medborgarlön, varför ska man få något utan motprestation om man är kapabel för arbete? Varför ska man driva företag ? Varför ska man utbilda sig ? Förklara för mig vad drivkraften är att i många fall riskera hus hem och familj för en dröm, en idé, om den maximala avkastning är detsamma som den som inte orkar eller vill göra nåt?
Varför ska ja kliva upp och jobba cirka 60 timmar i veckan, för max 4000kr mer i månaden enligt puttes förslag, de innebär att ja tjänar 1000kr mer i veckan, de är Inte ens 17kr i timmen, nej då ligger jag (säkert många fler) hemma i soffan istället och inväntar nästa medborgarlön. Låter nån annan jobba, men i slutändan kommer dessa ”nån annan” som lär bli färre och färre också ledsna, vad gör vi då?
Var det någon som skrev något om lön utan att arbeta?
Mångas drivkraft är just att få jobba med det de tycker om, oavsett om det är inom vården, som skådespelare, civilingenjör eller driva företag. I Polen på 80-talet tjänade läkare ofta sämre än arbetare inom industrin men läkare fanns det ju ändå.
jag var arbetslös ett tag efter mina studier 2009. Det man såg var att Rut-företagen sög upp alla utländska kvinnor förutom de mörkhyade kvinnorna med långa slöjor och långklänning under (chada?).
Det var de kvinnorna och de invandrade männen som blev kvar. De flesta svenska arbetslösa kvinnorna hade förslitningsskador från tunga arbeten inom vården och klarade inte städjobb. Så visst är det ett sk enklare jobb som gjort skillnad på arbetsmarknaden. Men det är bara arbete av en typ. Det behövs fler typer av enklare jobb.
Rapporten om att städjobb nu består av migranter är sannolikt sann då den "typ av utländska kvinnor" som städbolagen vill ha inte räcker. Antar att migranterna passar den profilen bättre än de som är kvar på abf.
Detta var bara observationer jag gjorde och inget tyckande...
Det var de kvinnorna och de invandrade männen som blev kvar. De flesta svenska arbetslösa kvinnorna hade förslitningsskador från tunga arbeten inom vården och klarade inte städjobb. Så visst är det ett sk enklare jobb som gjort skillnad på arbetsmarknaden. Men det är bara arbete av en typ. Det behövs fler typer av enklare jobb.
Rapporten om att städjobb nu består av migranter är sannolikt sann då den "typ av utländska kvinnor" som städbolagen vill ha inte räcker. Antar att migranterna passar den profilen bättre än de som är kvar på abf.
En som bär upp pengar från CSN får inte bara lån utan även bidrag från de som arbetar. Självklart ska man kunna bli det man själv vill. En vägingenjör skulle inte ensam kunna bygga vägen och utan ingenjören skulle knappast vägen bli så mycket sämre men betydligt billigare. Det jag menar är att man behöver inte vara högskoleutbildad för att låna ut en bok.buspojken skrev:
så de handlar om girighet och avundsjuka för mig är de sunt förnuft, varför ska man åka räkmacka på någon annan? Varför ska 5 slita för att 5 andra ska kunna chilla o ha de lika bra? Utan utbildat folk så stannar landet tämligen fort, och tycker du har en rätt tråkig ton mot människor som väljer att studera vidare.
20000 var ett exempel på medborgarlön och de som väljer soffan får ju bara 80 % av 20000. Siffrorna kan vara annorlunda. Varför kan inte staten äga alla företag?buspojken skrev:
mig veterligen är de få högskoleutbildningar som genererar en lön under snittet, men du kanske sitter på mer information ?
Problemet i det här landet har blivit att det ofta är farligt att tycka något som för 10 år sedan var helt normalt.L Lane skrev:jag var arbetslös ett tag efter mina studier 2009. Det man såg var att Rut-företagen sög upp alla utländska kvinnor förutom de mörkhyade kvinnorna med långa slöjor och långklänning under (chada?).
Om jag vill bli ingenjör och måste gå högskola för att bli det, varför ska då jag tjäna mer än hen som vill bli fastighetsskötare utan högskoleutbildning? Varför ska mitt val belönas högre än hens val?
Det är ju inte så heller, utan endast om det finns en efterfrågan på viss typ av utbildade ingenjörer. Om det var svårt att hitta fastighetsskötare med rätt kompetens hade dessa fått hög lön. Och som påtalats innan, akademiska studier är ingen garant för hög lön.
Så sant som du skriver men om vi 2015 åkt ner till Syrien med en förfrågan till alla flyktingar vad de är utbildade till så hade vi kunnat fylla x antal flygplan med utsatta människor som ingenjörer, läkare, sjuksköterskor, bibliotekarier etc. Dessa arma stackare hade fått studier i Sverige i språket och sedan kunnat börja jobba direkt. Då hade vi helt plötsligt haft människor som velat arbeta för en fastighetsskötarlön som läkareP pappel skrev:
Därför att den som väljer att utbilda sig får under många år acceptera att leva under ytterst blygsamma ekonomiska förhållanden medan du som kan skilja på skruv och spik kan arbeta full tid och lyfta lön som påverkar bl.a. din framtida pension. När den färdigutbildade börjar sitt yrkesliv skall studielånen betalas tillbaka, långt ifrån alltid blir nettolönen större än hos den som valt att inte studera, detta innan studielånen är betalda.P Putte 9497 skrev:
Sen finns det oerhört många personliga fördelar med att studera, sökande efter kunskap är i sig attraktivt och leder förhoppningsvis till en nyfikenhet att ständigt vidga sina vyer och att inse hur lite man faktiskt vet. Du har säkert uppmärksammat hur människor som är både utbildade och bildade sällan ger tvärsäkra svar.
Men den personliga tillfredsställelsen är förstås inget som syns i lönekuvertet utan det som betalas för är vad samhället värderar och ju större bristen är på gedigen kunskap inom något område, desto mer brukar det synas på lönen. Det som alla kan göra är dessvärre lågavlönat, det är bara att titta ut i världen hur det ser ut i länder där utbildning inte värderas och där kvinnors roll är att föda många barn som garanterar att föräldrarna tas om hand på gamla dar.
Precis, men det är ett val som man måste göra. Antingen börjar man jobba direkt och tjänar pengar eller annars pluggar man 10 år och har det fattigare.A Abies koreana skrev:Därför att den som väljer att utbilda sig får under många år acceptera att leva under ytterst blygsamma ekonomiska förhållanden medan du som kan skilja på skruv och spik kan arbeta full tid och lyfta lön som påverkar bl.a. din framtida pension. När den färdigutbildade börjar sitt yrkesliv skall studielånen betalas tillbaka, långt ifrån alltid blir nettolönen större än hos den som valt att inte studera, detta innan studielånen är betalda.
Sen finns det oerhört många personliga fördelar med att studera, sökande efter kunskap är i sig attraktivt och leder förhoppningsvis till en nyfikenhet att ständigt vidga sina vyer och att inse hur lite man faktiskt vet. Du har säkert uppmärksammat hur människor som är både utbildade och bildade sällan ger tvärsäkra svar.
Men den personliga tillfredsställelsen är förstås inget som syns i lönekuvertet utan det som betalas för är vad samhället värderar och ju större bristen är på gedigen kunskap inom något område, desto mer brukar det synas på lönen. Det som alla kan göra är dessvärre lågavlönat, det är bara att titta ut i världen hur det ser ut i länder där utbildning inte värderas och där kvinnors roll är att föda många barn som garanterar att föräldrarna tas om hand på gamla dar.
Jag svarade på din fråga om varför en ingenjör har högre lön än en fastighetsskötare men du verkar ha förstått anledningen så varför ställa frågan.
Räcker det inte med 30%, som ROT-avdraget är på?M MPinje skrev:
Och japp, det har timkostnaden ungefär gått upp, inflationen borträknat. Men inflation inräknat har det gått upp ännu mer.
Men ärligt talat beror det inte endast på ROT, utan en stark konjunktur inom bygg har bidragit lika mycket.
tycker rot mycket väl kan återgå till 50% rot skapar så mycket jobb, och nästan dödat svartjobben helt. Vet inte hur ni andra företagare gjort men min timpenning har inte rört sig särskilt mycket uppåt senaste åren, men ja kanske är ensam om det, så att säga att rot gjort att timpenningen höjts pga rot är inte helt rätt. De är ju inte så att vi företagare täljer guldMikael_L skrev: