P Putte 9497 skrev:
rot jobben lär aldrig försvinna men rotavdraget
Det var ju det jag skrev. Rot-jobben kommer aldrig att försvinna men de kommer att minska om rot-avdraget försvinner. Det bevisade ganska tydligt när det sänktes från 50 till 30. För min del får det gärna ligga kvar på 30%. Bättre än inget alls.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
M MPinje skrev:
Med lite snabbt googlande kan man se att en bilmekaniker kan kosta allt från 350 till 1200 kr/h. Enligt undersökningen som BH har gjort kostar en snickare mellan 375 och 700kr/h. Hantverkares jobb är alltså inte dyrare bara för att de är rot-berättigade. Det är inte hållbart för ett företag i en bransch där konkurrensen är stor att öka sina priser orimligt mycket.
Tänk då på att de som tar 375 kr i undersökningen försvinner inom ett år

M MPinje skrev:
Så... efter en ursäkt för ett väldigt konstigt inlägg så behöver jag hjälp med att förstå Kenta.
Varför då? Du har ju hittat på honom själv.

• Gilla
  • Haha
Lane och 2 till
  • Laddar…
2013 fällde jag 27 granar på min tomt. till en kostnad på 5.700kr, F-skatt, försäkring och på faktura.

2018 skulle jag fälla en gran, det gick på 3.000kr, men blev såklart bara 1.500kr med tanke på RUT.

Jag kan inte låta bli att fundera på om prisbilden justerats efter att RUT infördes. alla jag hörde mig för hos, var väldigt glada i att presentera att det nu är RUT-avdrag på arbetet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Då kan vi tänka oss hur den snickarglädjen blev. Tror nog att en läkare har råd med en hantverkare oavsett rot
Det finns trådar på forumet med exakt det jag beskriver, så vi behöver inte tro något, vi vet att detta händer.

P Putte 9497 skrev:
Du måste tänka utanför boxen. Om inte dina kunder fick rot avdrag så skulle ju du inte få några jobb och då gynnas väll även du?
med tanke på att privatpersoner är cirka 15% av min marknad så är de inte så att jag står och faller med rot, Även om rot försvinner så kommer ju behovet av hantverkare inte försvinna, utan folk behöver fortfarande hjälp = jobb.

Buford Buford skrev:
2013 fällde jag 27 granar på min tomt. till en kostnad på 5.700kr, F-skatt, försäkring och på faktura.

2018 skulle jag fälla en gran, det gick på 3.000kr, men blev såklart bara 1.500kr med tanke på RUT.

Jag kan inte låta bli att fundera på om prisbilden justerats efter att RUT infördes. alla jag hörde mig för hos, var väldigt glada i att presentera att det nu är RUT-avdrag på arbetet.
Men den som utförde arbetet tog såklart rätt på granarna med?

buspojken buspojken skrev:
med tanke på att privatpersoner är cirka 15% av min marknad så är de inte så att jag står och faller med rot, Även om rot försvinner så kommer ju behovet av hantverkare inte försvinna, utan folk behöver fortfarande hjälp = jobb.
Då behöver vi inte höja rot till 50% utan snarare ta bort det helt:D

Staten har lurat in svensson rejält i ROT fällan, kollar man in en vanlig snickare får man pris på 550/tim. Samma jobb kan svartjobbaren fixa för 150/tim vad hjälper ROT i detta fallet?

På tal om ROT/RUT-moral. Jag driver litet hantverksföretag i hemmet. Innan ROT/RUT blev möjligt fick jag konstant frågan från kunderna om man kunde ta jobbet utan MOMS. Denna fråga får jag aldrig numera - svarta tjänster är inte så vanliga och även om ROT/RUT inte innefattar mitt arbete inser folk att skatt måste betalas.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Staten har lurat in svensson rejält i ROT fällan, kollar man in en vanlig snickare får man pris på 550/tim. Samma jobb kan svartjobbaren fixa för 150/tim vad hjälper ROT i detta fallet?
kitco kitco skrev:
svartjobbaren kan även höja sin lön rejält för ska snickaren ha 385 efter rot så kan svartjobbaren ta 250 och kan lätt leva på inkomsten som blir 40000 netto i månaden

kitco kitco skrev:
Då tänker jag att om en snickare kan klara sig på 150/h svart men måste ta 550 vitt när han måste betala alla skatter och avgifter, var ligger problemet då?

T
kitco kitco skrev:
Nu tror jag du inte hittar någon vettig snickare som jobbar för 150 kr svart i timmen, då går han back gentemot att han jobbar vitt med vanlig lön , snitt lön ligger på ca 200- 220 timme plus semesterersättning på 13% samt kontanta reseräkningar på 18:50 kr milen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men den som utförde arbetet tog såklart rätt på granarna med?
Nej, de fälldes bara, resten fick jag ta hand om.

Jag har vid flera offertförfrågningar fått erbjudande om att firmorna kan trixa undan materialkostnad på arbetskostnad istället och därmed hade jag tack vare ROT fått mindre att betala. Det är ett jävla fusk och jag är helt ointresserad att betala andras fuskande via skatten så jag ser gärna att det försvinner. Givetvis har jag inte tackat ja till någon av de företagen.

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.