yonna yonna skrev:
På 70talet anlitade jag barnflicka under ett par år (under väntan på de få dagisplatser som fanns i kommunen). Flickan fick vit lön enl taxa, jag betalade arbetsgivareavgift & sociala avgifter. Det blev inte mycket kvar av min lön men jag kunde behålla mitt jobb (vilket på sikt gynnade min egen pension framöver). Det var då vanligare att betala svart lön vilket gjorde den anställde fullständigt oskyddad. Skattemoralen på den tiden var urkass. Som i tidigare trådsinlägg har ROT och RUT definitivt höjt den allmänna skattemoralen och gynnar, framför allt inom RUT, vita nya jobb för den kategori som annars skulle belasta arbetslöshetskassan.
Ja, vem tusan betalade skatt för städning förr?

Den bästa skattepolitiken som är bäst och mest jämlik för alla som arbetar skulle vara att staten tar 100% av din lön så arbetsgivaren betalar in allt direkt till staten och sedan betalar staten ut en medborgarlön som är lika stor till alla som arbetar och 80% till den som är sjuk, arbetslös eller pensionär. Låt oss säga att hen kör skolbussen och arbetsgivaren betalar in hela hens lön på 25000 till staten och sedan betalar staten ut 20000 av den lönen till chauffören. Sten-Inga är arbetsledare och arbetsgivaren betalar in sten-ingas lön direkt till staten som i det här fallet är 35000 men sten-inga får ändå bara ut 20000. Alla får lika mycket i lön utom Carola-janne som är sjukpensionär och bara får 16000 men hen betalar å andra sidan inte in något till staten.

• Haha
kitco och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Den bästa skattepolitiken som är bäst och mest jämlik för alla som arbetar skulle vara att staten tar 100% av din lön så arbetsgivaren betalar in allt direkt till staten och sedan betalar staten ut en medborgarlön som är lika stor till alla som arbetar och 80% till den som är sjuk, arbetslös eller pensionär. Låt oss säga att hen kör skolbussen och arbetsgivaren betalar in hela hens lön på 25000 till staten och sedan betalar staten ut 20000 av den lönen till chauffören. Sten-Inga är arbetsledare och arbetsgivaren betalar in sten-ingas lön direkt till staten som i det här fallet är 35000 men sten-inga får ändå bara ut 20000. Alla får lika mycket i lön utom Carola-janne som är sjukpensionär och bara får 16000 men hen betalar å andra sidan inte in något till staten.
Det är en skattepolitik som kommer sluta i korruption och armod för alla.

Den bästa skattepolitiken i min mening skulle vara ingen skatt på arbete, utan endast på konsumtion. Försäkringar av olika slag skulle vara just det och spegla riskerna. Det skulle minska slöseriet med resurser.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
D
H hapazard skrev:
Det är en skattepolitik som kommer sluta i korruption och armod för alla.

Den bästa skattepolitiken i min mening skulle vara ingen skatt på arbete, utan endast på konsumtion. Försäkringar av olika slag skulle vara just det och spegla riskerna. Det skulle minska slöseriet med resurser.
Spännande i lågkonjunktur när konsumtionen avstannar.....eller går ner. Då minskar statens inkomster....

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Spännande i lågkonjunktur när konsumtionen avstannar.....eller går ner. Då minskar statens inkomster....
Som när folk blir uppsagda menar du :thinking:

• Gilla
johel572
  • Laddar…
D
Absolut, visst är det så men nu finns skatten kvar på konsumtion.....

Vad tänker du för skattesats på konsumtion?

Du tror inte att folk kommer välja att handla från andra länder där det är lägre konsumtionsskatt?

D Derbyboy skrev:
Absolut, visst är det så men nu finns skatten kvar på konsumtion.....

Vad tänker du för skattesats på konsumtion?
Få se, momsen är idag på 25% (vissa undantag) och står för 462 miljarder i inkomster till staten. Skatt på arbete, direkt och indirekt, går på ca 600 miljarder styck. Den indirekt skatten består av arbetsgivaravgifter men även löneskatt. Säg att vi måste ersätta den direkta arbetsskatten fullt ut och den indirekta til 50% (resten kan göras om till rena försäkringar).

Då har vi ett finansieringsglapp på 900 miljarder, att höja momsen rakt av till 100% är kanske lite saftigt, max 50% är tolererbart skulle jag säga. Men med konsumtion menar jag även hyra etc, kanske borde en en fastighetsskatt införas (eller ökas) för att balansera. sen skulle vägtransporter kunna beskattas betydligt hårdare med kilometerskatt.

Siffror från https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudget/statsbudgetens-inkomster/

D Derbyboy skrev:
Du tror inte att folk kommer välja att handla från andra länder där det är lägre konsumtionsskatt?
Säkert, det är därför det finns tull. Jag säger inte att det är enkelt genomförbart, bara att det skulle i min åsikt vara det optimala systemet. För att fungera bra skulle det säkert behöva införas i ett större ekonomiskt område (EU).

Annars en skattepolitik med lika skatt för alla oavsett vad du tjänar. Säg 40% så kan vi även ha råd att ta in fler flyktingar.

P Putte 9497 skrev:
Annars en skattepolitik med lika skatt för alla oavsett vad du tjänar. Säg 40% så kan vi även ha råd att ta in fler flyktingar.
eh? Skattesatsen är ju redan idag högre än så...

H hapazard skrev:
eh? Skattesatsen är ju redan idag högre än så...
40% var bara ett förslag. Inte alla betalar så mycket i skatt ens. Majoriteten av befolkningen tjänar under 30000 och betalar då ingen statlig skatt

H hapazard skrev:
I vilket land lever du?

[länk]
46,4% med arbetsgivaravgift och 32% utan men man tjänar lite på att gå ur kyrkan. Så de flesta betalar 32% i skatt för arbetsgivaravgiften betalar ju företaget:cool:

Marginalskatt i det övre skiktet om man räknar in arbetsgivaravgift ligger på 66%. Om du tjänar 25000/mån före skatt ligger marginalskatten på 46%. Om du bor i kommunen "riksgenomsnitt"... Så ROT-avdraget täcker inte skatten som den hantverkare som nu arbetar vitt betalar in. Och staten tjänar på utbytet. Alltså är väl ROT-avdrag bra?

De som hyr bostad behöver inte ROT-avdrag för allting som ROT skulle täcka ingår normalt i hyran...

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Så de flesta betalar 32% i skatt för arbetsgivaravgiften betalar ju företaget
Suck... Ännu en sosse-illusion.

Arbetsgivaren tycker ditt arbete är värt en viss summa. På den här summan betalas skatt, dels i form av arbetsgivaravgifter och dels i form av inkomstskatt. Det som är kvar sen får du i handen.
Alltså har cirka 50% av den summan du var värd försvunnit i skatt.

Arbetsgivaravgifter är enbart ett sätt att dölja inkomstskatt.

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Suck... Ännu en sosse-illusion.

Arbetsgivaren tycker ditt arbete är värt en viss summa. På den här summan betalas skatt, dels i form av arbetsgivaravgifter och dels i form av inkomstskatt. Det som är kvar sen får du i handen.
Alltså har cirka 50% av den summan du var värd försvunnit i skatt.

Arbetsgivaravgifter är enbart ett sätt att dölja inkomstskatt.
Men för att klara av alla nya människor i världen som vi ska försörja i Sverige så behöver vi dessa höga skatter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.