21 519 läst ·
297 svar
22k läst
297 svar
Varför är ROT och RUT negativt?
Svårt att förstå vad du inte begriper. Jag säger som Stenmark: Svårt att förklara för en som int begrip.T tobbbias skrev:Haha, nu lär jag få smisk på mina fingrar
MEN då finns det ju en jättelätt grej att göra om man vill bli av med allt svartarbete. Man låter helt enkelt snickarna också få betalat av staten. Så betalas hela snickarfakturan på min skattesedel istället för bara 30 %. Då finns det ju inte längre några snickare som jobbar svart Detta borde ju bli en vinst för staten om jag förstod dig rätt...
Man kan ju tänka sig ett system där en snickare jobbar hemma hos mig ett halvår var 5e år. (Gärna som min slav som ska uppfylla mina önskningar...) Kan jag spara ihop massa grejer jag vill få gjort tills det är min tur att ha en snickare hemma igen...
Jag förstår fortfarande inte varför snickare ska ha 30 % extra betalt jmf med sjuksköterskor då?
Det blir bara en vinst för samhället när svartarbete blir beskattat arbete. Snickaren får inte bättre betalt när han går från svartarbete till ROT. Sjuksköterskan arbetar inte svart.
22 år i branschen, men hur länge har du varit egen företagare då?buspojken skrev:
Ja du Putte, 22 år i branschen, så har man lyckats bygga upp ett större kundnätverk, och framförallt en större mängd kollegor och övriga företag, precis alla säger samma sak, svartarbete har minskat drastiskt sen rot infördes, får dessutom själv betydligt mindre förfrågningar om svartarbete, rot har gjort massor av jobb vita, och inställningen till svartarbete är de en markant skillnad på.
men självklart sitter väl du på annan information, med obefintliga källor ?
buspojken skrev:
Ja du Putte, 22 år i branschen, så har man lyckats bygga upp ett större kundnätverk, och framförallt en större mängd kollegor och övriga företag, precis alla säger samma sak, svartarbete har minskat drastiskt sen rot infördes, får dessutom själv betydligt mindre förfrågningar om svartarbete, rot har gjort massor av jobb vita, och inställningen till svartarbete är de en markant skillnad på.
Här nere så går folk till svartarbetarna för att kön till hantverkarna är långa. Gott och ont är det såklart, bra att hantverkarna har mycket. Dåligt att de duktiga svartjobbarna inte skaffar f-skatt eller hyr ut sig till dessa hantverkare med enorma köer.
Familjemedlemmar till mig brukar få förfrågan om de vill ha svartjobb, men de är inte intresserade dels för det är bara krångel och för att det är de tråkiga jobben.
Det är väll bra om svartjobbarna gör de tråkiga jobben?Rkarlsson skrev:Här nere så går folk till svartarbetarna för att kön till hantverkarna är långa. Gott och ont är det såklart, bra att hantverkarna har mycket. Dåligt att de duktiga svartjobbarna inte skaffar f-skatt eller hyr ut sig till dessa hantverkare med enorma köer.
Familjemedlemmar till mig brukar få förfrågan om de vill ha svartjobb, men de är inte intresserade dels för det är bara krångel och för att det är de tråkiga jobben.
Du har ju bara varit företagare några år, varför?buspojken skrev:
Absolut. Mig för det ingenting alls om de gör det. Men ska man vara lite rättvis så är det ju ändå fel.P Putte 9497 skrev:
Var faktiskt en händelse där en privatperson som anlitade en av svartjobbarna som klagade när jobbet var färdigt, så svartjobbaren svarade genom att åka hem till personen och slog sönder hela badrummet istället
Nu åkte ju båda 2 på det.
Men vissa risker får man väl ta.
Tog argumentationen slutbuspojken skrev:
Rot är kanonbra när man som ny företagare startar upp men långsiktigt lär man inte överleva om rot försvinner.
Vi har provat anmäla hantverkaren , vi har ringt arbetsmiljöverket upp lyst dom på två byggen , ena var ett tak jobb , han använder snickare från Estland, När arbetsmiljöverket kom ut så hänvisa snickarna dom bara hjälpte kunden, arbetsmiljöverket tog då kontakt med kund, även han sa att dom bara hjälpte han, Arbetsmiljö försökte kräva av mobilkranföraren vem som beställt jobbet, även han sa att han vet inte, Polis kom även ut, men det lede ingenstans , det gick inte och bevisa att dom bara hjälpte kunden.BirgitS skrev:
Andra fallet var badrums renoveringar, samma ringde ut arbetsmiljöverket på samma killar, där var då denna hantverkare själv på plats, När arbetsmiljöverket kom hade han tydligen bara gått in i en lägenhet där han hörde dom jobba och bilade , då hade hantverkaren bara kasta ut arbetsmiljöverket , samma där polis tillkallades , sluta med att hantverkaren anmälde han för olaga intrång i privatbostad.
Detta hände 4 år sedan och inget har hänt, vi har pratat med Arbetsmiljöverket, han har anmält till skatteverket men inget dom kunde göra, dom tar både vita och svarta jobb, men inga av svartjobben hade dom sett några pengar, kund har även uppgett att dom bara hjälpt som tak jobbet. hjälpt utan betalning.
Så få fast någon för svart jobb är svårt, det krävs att dom ser pengarna, eller en överflyttning av pengar, hur han vågar jobba på detta sätt är ett under, han har nu lugnat ner sig eller är inte lika synlig med sina jobb, som nu är takbyten med fulla ställningar runt huset och ser mer seriöst ut.
Men svart jobben minskade när det var 50% rot , det råder ingen tvekan om det, nu med 30% ser man en lite ökning., har en vän just nu som får deras badrum gjort svart , han gör mycket själv, men tar in plattsättare vi vet är bra och känner till ,som gör svåra sakerna, spacklar golvet, byter brunnen , visar hur med tätskikt ,så han får att på papper att allt är rätt utfört. men det utförs inom vänkretsen och bara kompis priser för goda sakens skull.
Blir badrummet godkänt spelar det ingen roll om man har det svart eller vittT Takläggare skrev:Vi har provat anmäla hantverkaren , vi har ringt arbetsmiljöverket upp lyst dom på två byggen , ena var ett tak jobb , han använder snickare från Estland, När arbetsmiljöverket kom ut så hänvisa snickarna dom bara hjälpte kunden, arbetsmiljöverket tog då kontakt med kund, även han sa att dom bara hjälpte han, Arbetsmiljö försökte kräva av mobilkranföraren vem som beställt jobbet, även han sa att han vet inte, Polis kom även ut, men det lede ingenstans , det gick inte och bevisa att dom bara hjälpte kunden.
Andra fallet var badrums renoveringar, samma ringde ut arbetsmiljöverket på samma killar, där var då denna hantverkare själv på plats, När arbetsmiljöverket kom hade han tydligen bara gått in i en lägenhet där han hörde dom jobba och bilade , då hade hantverkaren bara kasta ut arbetsmiljöverket , samma där polis tillkallades , sluta med att hantverkaren anmälde han för olaga intrång i privatbostad.
Detta hände 4 år sedan och inget har hänt, vi har pratat med Arbetsmiljöverket, han har anmält till skatteverket men inget dom kunde göra, dom tar både vita och svarta jobb, men inga av svartjobben hade dom sett några pengar, kund har även uppgett att dom bara hjälpt som tak jobbet. hjälpt utan betalning.
Så få fast någon för svart jobb är svårt, det krävs att dom ser pengarna, eller en överflyttning av pengar, hur han vågar jobba på detta sätt är ett under, han har nu lugnat ner sig eller är inte lika synlig med sina jobb, som nu är takbyten med fulla ställningar runt huset och ser mer seriöst ut.
Men svart jobben minskade när det var 50% rot , det råder ingen tvekan om det, nu med 30% ser man en lite ökning., har en vän just nu som får deras badrum gjort svart , han gör mycket själv, men tar in plattsättare vi vet är bra och känner till ,som gör svåra sakerna, spacklar golvet, byter brunnen , visar hur med tätskikt ,så han får att på papper att allt är rätt utfört. men det utförs inom vänkretsen och bara kompis priser för goda sakens skull.
Självklart blir det godkänt, alla som hjälper gör badrum som dagligt arbete, dom är proffs.P Putte 9497 skrev:
Bara med hur svårt det är att få fast en svart jobbare, spelar ingen roll om personen blir anmäld , går ändå inte och bevisa att han jobbade svart. även om dom kommer medans jobbet utförs.
Men däremot har roten hjälpt att göra mer jobb vita , vid 50% rot var det inte lönt och jobba svart, då fick man bättre betalt via roten och vitt.
Men nu med alla nya byggregler och roten så har svart jobben minskat, eller vi har fått en tydlig skillnad på svenska vs utländska hantverkare , oftast har dom inte alla utbildningar som krävs, eller kunder har börja kräva dessa utbildningar , och dom saknar oftast , dom och får inte jobben, så det är inte roten som drivit upp priserna utan kraven på utförda arbeten , där exempel ett badrum lätt dömas ut som ej fackmannamässigt utfört så är den inte godkänd eller skrämmer folk så dom beställer rätt hantverkare till nästa gång.
Haha argumentation för vad ? Rätt trött på din inställning, sen tar de lite tid när man driver eget, pluggar på heltid (distans) och familj, så har inte riktigt tiden att hänga här hela dagarna.P Putte 9497 skrev:
Så hantverkarens personal är inte hantverkare?M MPinje skrev:Kan berätta för dig att med all säkerhet finns det företag som sköter sig precis så som man ska göra. Som jag sagt förut så om roten skulle försvinna, minskar jobbförfrågningarna. Dock förvinner de inte helt för folk behöver fortfarande renovera sina hus så hantverkarna kommer fortfarande att ha jobb men långt ifrån som nu när trycker är väldigt högt. Däremot kommer många att behöva säga upp sin personal pga arbetsbrist.