21 519 läst ·
297 svar
22k läst
297 svar
Varför är ROT och RUT negativt?
En rätt stor mängd människor får sin lön via skattsedeln och då inte bara byråkrater. Listan kan göras lång med kommunalarbetare, landstingsanställda, statligt anställda, socialbidragstagare etc.wildeside skrev:
Men jag har aldrig påstått att alla försvinner utan enbart de oseriösa som är beroende av rot så där har du felM MPinje skrev:Förfrågan om att få betala svart har nästintill försvunnit helt så där har du fel.
Du har en förbannat dålig syn på hantverkare. Kan berätta för dig att med all säkerhet finns det företag som sköter sig precis så som man ska göra. Som jag sagt förut så om roten skulle försvinna, minskar jobbförfrågningarna. Dock förvinner de inte helt för folk behöver fortfarande renovera sina hus så hantverkarna kommer fortfarande att ha jobb men långt ifrån som nu när trycker är väldigt högt. Däremot kommer många att behöva säga upp sin personal pga arbetsbrist. Priserna kommer inte att bli lägre eftersom ett företag fortfarande måste gå med plus, annars kan man lika bra lägga ner. Jag vet ingen hantverkare som lever något jäkla lyxliv och bara sitter och håvar in pengar. Däremot vet jag många som sliter som djur för att få det att gå ihopa och lyckas med sitt företag. Du som säger att du varit egen borde veta hur mycket jobb som krävs.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Om hantverkaren lämnar en garanti och/eller ett intyg så finns det ju på papper att hen har gjort ett jobb. Då är man i riskzonen för upptäckt.T Takläggare skrev:Nu 2020 är roten nere på 30% då har svart jobben ökat igen, garantier och sådant kan man ändå skriva ut, lika med dokumentra arbetet på badrummet till ett godkänt intyg , dom hänger inte ihop med hur pengarna betalts ut.
Vi snacka här om dagen om en hantverkare här i stan, han har med sig två offerter , ena är vad priset är vitt på pappret och andra vad priset är om det görs svart , samma garantier utlämnas. men utveckling går verkligen mot det modiga hållet, där man verkar våga mer, som denna hantverkaren.
Lite skillnad på en plattsättare och en målare eller snickare. De jobb där det inte krävs en massa regler som el, vvs och badrum är nog mer troligt att svart förekommer i ganska stor omfattningBirgitS skrev:
Det var ju jättemånga som betalade hantverkare, städare, barnpassare osv. svart för att få ner priset till vad de ville betala.
2011 anlitade vi en plattsättare för badrummet och han beklagade sig över att han inte längre kunde få några svartjobb. Folk var inte längre intresserade av det utan ville ha det vitt med garantier osv. nu när det inte längre var så dyrt.
Oseriösa företag kommer aldrig att försvinna. Det är lättare att tjäna pengar när man fuskar än när man följer alla regler.
Hade folk däremot kollat upp företagen noga innan de anlitar någon hade det varit betydligt svårare för dessa att överleva. Dock är det ju bra för övriga hantverkare som får mer jobb när de måste rätta till andras fel..
Hade folk däremot kollat upp företagen noga innan de anlitar någon hade det varit betydligt svårare för dessa att överleva. Dock är det ju bra för övriga hantverkare som får mer jobb när de måste rätta till andras fel..
Så är det ju. Är du själv egen företagare eller kund?M MPinje skrev:Oseriösa företag kommer aldrig att försvinna. Det är lättare att tjäna pengar när man fuskar än när man följer alla regler.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Som sagt innan ROT infördes hade plattsättaren inga problem med att få svartjobb.P Putte 9497 skrev:
Sen kan det ju ha förändrats sen 2011, det vet jag inget om.
Sedan rot sänktes från 50-30% har många kursat och fler vill ha svart men att det fortfarande är många hantverkare i mindre firmor som lever kvar beror mycket på byggboomen som råder. Det har gjort att många kan hyra ut sina tjänster till de stora bolagen.
Därför att sjuksköterskor inte arbetar svart. Det skulle vara som att höja lönen med 30%, i och för sig helt rimligt, men helt omöjligt att landstinget skulle klara. ROT är ju för att locka svartarbete till vitt och om det är fallet blir det det ju ingen utgift för staten snarare blir det en vinst.T tobbbias skrev:Är det inte det som är problemet/slutsatsen..? Just nu subventionerar vi snickare med 30 %. Tidigare fick de 30 % mindre som nu staten går in och täcker. Varför ska vi inte göra samma sak med förskolelärare? Eller Gymnasielärare? Eller sjuksköterskor? Osv...
De som fick allt betalt vitt för 10 år sedan har helt plötsligt 30 % mer i lön idag... Och vi som beställer tjänsten betalar samma summa fast vi betalar också från vår skattepengar...
P Putte 9497 skrev:
Ja du Putte, 22 år i branschen, så har man lyckats bygga upp ett större kundnätverk, och framförallt en större mängd kollegor och övriga företag, precis alla säger samma sak, svartarbete har minskat drastiskt sen rot infördes, får dessutom själv betydligt mindre förfrågningar om svartarbete, rot har gjort massor av jobb vita, och inställningen till svartarbete är de en markant skillnad på.
men självklart sitter väl du på annan information, med obefintliga källor ?
Haha, nu lär jag få smisk på mina fingrarD Dr Jumping Jack skrev:
MEN då finns det ju en jättelätt grej att göra om man vill bli av med allt svartarbete. Man låter helt enkelt snickarna också få betalat av staten. Så betalas hela snickarfakturan på min skattesedel istället för bara 30 %. Då finns det ju inte längre några snickare som jobbar svart Detta borde ju bli en vinst för staten om jag förstod dig rätt...
Man kan ju tänka sig ett system där en snickare jobbar hemma hos mig ett halvår var 5e år. (Gärna som min slav som ska uppfylla mina önskningar...
Jag förstår fortfarande inte varför snickare ska ha 30 % extra betalt jmf med sjuksköterskor då?
Det här är bara dumt.. Hantverkaren får inte 30% mer i lön för att kunden använder rot-avdrag.T tobbbias skrev:Haha, nu lär jag få smisk på mina fingrar
MEN då finns det ju en jättelätt grej att göra om man vill bli av med allt svartarbete. Man låter helt enkelt snickarna också få betalat av staten. Så betalas hela snickarfakturan på min skattesedel istället för bara 30 %. Då finns det ju inte längre några snickare som jobbar svart Detta borde ju bli en vinst för staten om jag förstod dig rätt...
Man kan ju tänka sig ett system där en snickare jobbar hemma hos mig ett halvår var 5e år. (Gärna som min slav som ska uppfylla mina önskningar...) Kan jag spara ihop massa grejer jag vill få gjort tills det är min tur att ha en snickare hemma igen...
Jag förstår fortfarande inte varför snickare ska ha 30 % extra betalt jmf med sjuksköterskor då?