21 519 läst ·
297 svar
22k läst
297 svar
Varför är ROT och RUT negativt?
men herre jävlar va du lever runt @Putte 9497P Putte 9497 skrev:
Det går att plugga heltid och jobba heltid. Studerar du tex 20 timmar per vecka så har du rätt till fullt studiemedel, dvs du studerar heltid.
Arbetar du ca 40h per vecka så arbetar du heltid.
En vecka innehåller 168h. Lägg upp tiden hur fan du vill. Det går säkert klämma in något mer på heltid.
Att vara förälder är också något man kan klämma in.D Derbyboy skrev:men herre jävlar va du lever runt @Putte 9497
Det går att plugga heltid och jobba heltid. Studerar du tex 20 timmar per vecka så har du rätt till fullt studiemedel, dvs du studerar heltid.
Arbetar du ungefär ca 40h per vecka så arbetar du heltid.
En vecka innehåller 168h. Lägg upp tiden hur fan du vill. Det går säkert klämma in något mer på heltid.
men ge dig någon gång, har du någonsin studerat högre än grundskola? Tror du att föreläsningar sker 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan? Utöver föreläsningar så har du eget ansvar, bla övningsuppgifter, inlämningsuppgifter, labb, etc etc. Studerar du heltid, räknas det som 100%.P Putte 9497 skrev:
Ge dig här nu, för du gör bara bort sig ännu mer
Har också ett heltidsjobb och studerar 100% (alltså heltid) på distans på högskolan..P Putte 9497 skrev:
Men jag lägger nog sällan mer än 15 timmar i veckan på mina studier..
Varför skulle inte det räknas som heltidsstudier?
Innebörden av heltidsstudier brukar vara att man läser minst ett visst antal poäng per vecka. Har alltså nödvändigtvis inget att göra med hur många timmar om dagen man ägnar åt studier. Vissa är effektivare än andra, och vissa utbildningar erbjuder väl också i ärlighetens namn mer lättförtjänta poäng än andra.P Putte 9497 skrev:
Vi kan inte alla hacka på @Putte 9497. Det kan inte acepteeeeeras!
Han kanske sitter och slökrökar och då blir det fel ibland. Har hänt mig också även om det nu var flera år sedan.
Han kanske sitter och slökrökar och då blir det fel ibland. Har hänt mig också även om det nu var flera år sedan.
exakt så är de, och du måste klara ett visst antal poäng / termin för att få fortsatt studiestöd. Men Putte the allmighty har tydligen nån annan kunskap än resterade befolkning, CSN inkluderatC cpalm skrev:Innebörden av heltidsstudier brukar vara att man läser minst ett visst antal poäng per vecka. Har alltså nödvändigtvis inget att göra med hur många timmar om dagen man ägnar åt studier. Vissa är effektivare än andra, och vissa utbildningar erbjuder väl också i ärlighetens namn mer lättförtjänta poäng än andra.
han har drygat i flera dagar nu, så antingen har han väldigt tråkigt på jobbet, alternativt arbetslös, men eftersom han påstår sig ha högre iq än högskolestuderande så finner han säkert något vettigt att förgylla dagen medD Derbyboy skrev:
Äh IQ har inget med högskola att göra. Jag fick 75 häromdagen när jag gjorde ett test på skoj.
Jag har många sådana där högskolepoäng, väldigt många.
75 är riktigt dåligt. Tror det stod att jag tillhörde de dummaste 5 procenten i Sverige.
Jag har många sådana där högskolepoäng, väldigt många.
75 är riktigt dåligt. Tror det stod att jag tillhörde de dummaste 5 procenten i Sverige.
Oj. Då ska jag försöka förklara för dig och "de flesta"..
"Större delen" är inte samma sak som "alla". Minskar antalet jobb kan inte "alla" få dessa. Eller du tycker att hantverkarens anställda hantverkare kanske ska ha kvar sin anställning ändå? Bra för ekonomin...
*Exakt på vilket sätt innebär det du skriver i inlägget att fusk försvåras?!
Skatteverket kräver in de underlag de anser sig behöva för att göra sin bedömning. Menar du att skatteverket inte vet vad de sysslar med?
*Öh fuskande företag brukar inte bli så lönsamma i längden. Det är liksom en allmän sanning att om du behöver fuska för att driva ett företag så blir du inte särskilt framgångsrik. Kortsiktigt kanske, långsiktigt aldrig.
Din "allmäna sanning" har jag inget att invända mot. Exempel på fusk är att plocka hit en bunke letter så att man slipper att betala höga löner och sociala avgifter. Ganska lätt att tjäna pengar då eller hur?
*Nja minskar efterfrågan så är folk (hantverkare) villiga att gå ner i lön. Särskilt om det står mellan lägre lön eller göra konkurs.
Ja, som egen företagare går man självklart ner i lön men allt har sin gräns. Det är inte bara lönen som vinsten på ett projekt ska täcka. Svårt om det inte blir någon vinst...
Så, nu kan du välja att tolka allt som du vill igen...
"Större delen" är inte samma sak som "alla". Minskar antalet jobb kan inte "alla" få dessa. Eller du tycker att hantverkarens anställda hantverkare kanske ska ha kvar sin anställning ändå? Bra för ekonomin...
*Exakt på vilket sätt innebär det du skriver i inlägget att fusk försvåras?!
Skatteverket kräver in de underlag de anser sig behöva för att göra sin bedömning. Menar du att skatteverket inte vet vad de sysslar med?
*Öh fuskande företag brukar inte bli så lönsamma i längden. Det är liksom en allmän sanning att om du behöver fuska för att driva ett företag så blir du inte särskilt framgångsrik. Kortsiktigt kanske, långsiktigt aldrig.
Din "allmäna sanning" har jag inget att invända mot. Exempel på fusk är att plocka hit en bunke letter så att man slipper att betala höga löner och sociala avgifter. Ganska lätt att tjäna pengar då eller hur?
*Nja minskar efterfrågan så är folk (hantverkare) villiga att gå ner i lön. Särskilt om det står mellan lägre lön eller göra konkurs.
Ja, som egen företagare går man självklart ner i lön men allt har sin gräns. Det är inte bara lönen som vinsten på ett projekt ska täcka. Svårt om det inte blir någon vinst...
Så, nu kan du välja att tolka allt som du vill igen...
exakt, iq har inget med högskolestudier att göra, vissa har lättare för vissa ämnen(ex matte) men alla kan klara av de, men med olika insats. ja själv har mycket erfarenhet av berg, Sten, mineraler vilket underlättar mycket i mina studier till bergsingenjör.D Derbyboy skrev:
men herr Putte ansåg sig ha högre iq än de som studerade på högskola, (står i inlägg högre upp)