Ett problem i Sverige är att nästan inga typer av fusk jagas/beivras...

Det kan vara svart arbetskraft/bidragsfusk eller vad som... Allt bygger på den naiva tron att alla vill göra rätt för sig. Det kanske var så en gång i tiden men inte längre.

Det borde jagas mycket hårdare och straffen borde vara kännbara.

Inte bara de som utför fusket utan också de som tar vinning av det.

/ATW

Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Hmm, du pratar här om folk som betalar "jättemångamycket" pengar så att det blir 52% i skatt. Jag tror knappast att du betalar 52 % i skatt på hela din lön, däremot har du en marginalskatt som kan vara 52 %. Dvs den översta delen av din lön blir skattad till 52 %. Den kan även vara högre, i min kommun är den 54 %.
Men om man är intelligent så förstår man kanske varför skattesatsen finns och vad de vill med den. Då kan man också förstå hur man ska göra för att undvika den. T.ex. jobba lite mindre... :) Då hinner du putsa dina fönster också. Och så kanske någon annan stackare kan göra ditt jobb. Den stackarn kommer förmodligen inte få någon marginalskatt... :) win win win, men tyvärr måste du putsa dina fönster då... abooo.

Jobba är inte allt, du ska ju hinna leva lite i ert fina hus också. Det ser verkligen ut att bli tjusigt. Kämpa! :strong::beer:
Om du tänker till lite på ditt resonemang så är slutresultatet mindre pengar till statskassan istället.

På vilket sätt är det bättre än att kunna köpa tjänster med ROT/RUT?

A ArneTW skrev:
Så din tes är att RUT/ROT mest går till pensionärer i lägenheter?

Till viss del kan det nog stämma på RUT när kommunerna drar in hemtjänst pga besparingar så får de som har råd kompensera med RUT.

Jag har inte sett någon statistik på vem som tar RUT-jobben...

/ATW
Pappa har RUT-städerska för att hemtjänsten dels är för dyr, dels skulle tvinga honom att ha en dammsugare på varje våning för att de inte får bära den i trappan, dels inte skulle dammsuga åt honom utan se på när han "tränade" genom att dammsuga, det skulle visst vara bra rehabilitering mot hans dåliga rygg och knän (Bechterews). Mycket annat trams också, men kort sagt ville/fick de inte göra den städning han ville ha hjälp med.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Bland de 28 länderna i EU ligger Sverige på femte plats i andel människor (10%) som någon gång under året utfört svart arbete. Enligt Skatteverkets uppskattning går statskassan miste om 65-70 miljarder kronor varje år till följd av svartarbete. Direkt skatt på arbete är ca 650 mdkr vilket innebär att svartarbete utgör ca 10% bortfall vilket leder till att vi skattar 10% mer än vi borde. Fick vi bort svartarbete så skulle vi kunna få en rejäl skattesänkning.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men den som utförde arbetet tog såklart rätt på granarna med?
Åtminstone den sista borde ha tagits med rot :cool:;)

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
J
D Dr Jumping Jack skrev:
Bland de 28 länderna i EU ligger Sverige på femte plats i andel människor (10%) som någon gång under året utfört svart arbete. Enligt Skatteverkets uppskattning går statskassan miste om 65-70 miljarder kronor varje år till följd av svartarbete. Direkt skatt på arbete är ca 650 mdkr vilket innebär att svartarbete utgör ca 10% bortfall vilket leder till att vi skattar 10% mer än vi borde. Fick vi bort svartarbete så skulle vi kunna få en rejäl skattesänkning.
Frågan är då, är det bygg och städ som jobbar trots rot/rut eller andra branscher som inte omfattas av rot/rut.

Men visst, jag tror på att det minskar svartjobb och pragmatiskt sett kan vara en vinst totalt sett.

Jag bara tror vinsten skulle vara större om alla tjänster omfattades. Likaså skulle administrationen vara mindre. Och missgynnade av yrken som inte har rot/rut och därmed förlorar jobb till de som har rot/rut skulle minska.

Min egen teori varför endel hantverkare försvarar att deras yrkesgrupp ska ha detta men inte andra tror jag är att de är egoistiska sossar, egentligen emot sänkt skatt men eftersom de själva tjänar på det så är det bra, bara inte fler (speciellt inte akademiker) får sänkt skatt... Många hantverkare tjänar dessutom mer än akademiker...

Fördelen hantverkaren har av Rot-avdraget är att folk anser sig ha råd att renovera mer vilket ger fler jobb. I övrigt så är det faktiskt en ökad kostnad för hantverkaren eftersom det tar tid att söka rot, det tar längre tid att få in pengarna till företaget och kontrollerna är tidskrävande. Tid är pengar. Men det är klart, hantverkarna lever ju lyxliv och har så gott om just pengar så det spelar väl ingen roll.. :thinking:
Hade rot försvunnit så hade nog större delen av hantverkare fortfarande haft jobb, men det hade knappast funnits tillräckligt för att ha en bunke anställda.
Hur man än gör så blir det ringar på vattnet. Staten vill hålla det till ringar och inte flodvågor. Just nu har de högre kontroll på företagen än vad de någonsin haft. Det bör väl ändå vara positivt?

T
J JohanLun skrev:
Frågan är då, är det bygg och städ som jobbar trots rot/rut eller andra branscher som inte omfattas av rot/rut.

Men visst, jag tror på att det minskar svartjobb och pragmatiskt sett kan vara en vinst totalt sett.

Jag bara tror vinsten skulle vara större om alla tjänster omfattades. Likaså skulle administrationen vara mindre. Och missgynnade av yrken som inte har rot/rut och därmed förlorar jobb till de som har rot/rut skulle minska.

Min egen teori varför endel hantverkare försvarar att deras yrkesgrupp ska ha detta men inte andra tror jag är att de är egoistiska sossar, egentligen emot sänkt skatt men eftersom de själva tjänar på det så är det bra, bara inte fler (speciellt inte akademiker) får sänkt skatt... Många hantverkare tjänar dessutom mer än akademiker...
Egentligen är det omtvistat hur många nya jobb rot/rut skapat ,statistiken säger 20-30 tusen nya jobb , skatteverket uppskattar 35 tusen .
Så frågan är om rot/rut inte bara är en fördelnings politik , där man använder den gemensamma stats kassan och fördelar den till dom som redan har det bäst i samhället ,sosse eller inte.

Fast den viktigaste funktionen ligger i påverkan på skattemoralen. Väldigt mycket arbete som utfördes svart tidigare görs idag vitt, tack vare ROT/RUT. Och det har påverkat synen på svartarbete i samhället. Och därmed troligen minskat svartarbetet även i andra branscher.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Fast den viktigaste funktionen ligger i påverkan på skattemoralen. Väldigt mycket arbete som utfördes svart tidigare görs idag vitt, tack vare ROT/RUT. Och det har påverkat synen på svartarbete i samhället. Och därmed troligen minskat svartarbetet även i andra branscher.
Fast tror du inte det hänger mer på att byggkraven blivit hårdare? tar du ett badrum , har inte den byggts efter reglerna eller dokumenterats så åker du nästan på göra om den när du sedan ska sälja.eller försäkringsbolag vägrar betala om det blivit fel, få väljer och göra badrum svart för just den orsaken. samt byggfusk o sådant uppmärksammas mer nu när folk blivit mer upplysta om vilka regler som gäller, att reglerna inte gäller vid svart arbeten.
Så jag tror inte rot/rut är enda anledning till minskade svart jobb.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Man glömmer här i tråden hantverkarens (o likn) framtida pension via ROT/RUT. Svartarbete genererar inget sådat.

Redigerat:
  • Gilla
MPinje och 1 till
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Om du tänker till lite på ditt resonemang så är slutresultatet mindre pengar till statskassan istället.

På vilket sätt är det bättre än att kunna köpa tjänster med ROT/RUT?
"Om du tänker till lite så har jag väl knappast nämnt statskassan någonstans. "

Att leva handlar om lite mer än att bara jobba. Framförallt att må bra. Människor som mår bra kommer kosta samhället mindre och då behövs det mindre pengar i statskassan. Dels för att folk som mår bra begår mindre brott. Varför begå brott om man redan mår bra? Att må bra handlar också om att kosta mindre för sjukvården. Vilket också är bra.

Dessutom är reglerna redan skrivna. Om du tjänar över brytpunkten så kommer du få börja skatta högre del av din inkomst. Så då borde man ur ett egoistiskt perspektiv börja försöka optimera sin egna situation. Ett exempel är att säg att du har en lön på 90 kkr per månad, då istället gå ned till 50 % i arbetstid. Så hamnar du väldigt nära brytpunkten. Med den extra tiden du får så kan du köra dammsugaren och tvätta fönstren på 4 h dag ett. Sen har du några dagar till på dig att kanske ägna dig åt vänliga saker som att sprida lite glädje i grannskapet och prata med grannar. Kanske hjälpa andra människor som inte har det lika fint som jag har.

Och alla som säger att de har så otroligt svåra jobb så att det absolut inte går att hitta någon, knappt i hela världen, som skulle kunna göra deras jobb. Förmodligen så är det någon (oftast de själva) som då satt sig i den situationen. Brinner det i varenda projekt man rör vid så blir såklart allting jättesvårt. Kan ju kanske handla om svåra projekt. Kan ju kanske också handla om att en själv är fel människa på denna plats.

SÅ jag tycker väl egentligen att ROT/RUT ska bort. Vill folk inte städa själva eller inte renovera själva så får de betala marknadsmässiga priser för att få det utfört utan att jag ska vara med och subventionera detta.
Sen att väldigt många har eller känner äldre människor som inte kan utföra detta själva så undrar en vän av ordning hur detta fungerade innan rut och rot infördes. Klarade alla människor att utföra sådant själva och sen helt plötsligt så kunde dem inte det längre?

T Takläggare skrev:
Egentligen är det omtvistat hur många nya jobb rot/rut skapat ,statistiken säger 20-30 tusen nya jobb , skatteverket uppskattar 35 tusen .
Så frågan är om rot/rut inte bara är en fördelnings politik , där man använder den gemensamma stats kassan och fördelar den till dom som redan har det bäst i samhället ,sosse eller inte.
Och som Takläggare så fint skriver ovan, frågan är om inte ROT/RUT bara är fördelningspolitik. Som borde försvinna.

På något sätt så vore det ju lite kul att diskutera svart-marknaden och kanske införande av en gråmarknad där hantverkare den första perioden betalar mkt lägre skatt för att sen efter någon viss period introduceras på den vita marknaden. Men det är nog ett topic för en annan diskussion.

En sista disclaimer; ursäkta om allt ovan inte låter så jättesmart. Detta är inga tankar som man brukar försöka hantera i skallen varje dag och jag är absolut inte väl insatt i hur bra ROT/RUT effekter har slagit mot markanden. Dock tycker jag inte det är något större problem att fråga efter svartarbete de gånger jag har frågat. Även om jag såklart aldrig själv skulle köpa sådana tjänster!

"Just my 90kkr/månad. "

• Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Jag är absolut inte insatt i hur det fungerar med rut, däremot rot. När företaget ansöker om rot för en kund så lämna uppgifter på hur många timmar som arbetats, hur mycket av kostnaden som är material och nu måste man även ha med en separat rad för servicebil/körning. Detta betyder att skatteverket kan kolla upp om detta är rimligt beroende på företagets storlek. Får man sedan extra kontroll, vilket man får då och då, så ska fler uppgifter in. Exakt vad som utförts, startdatum, slutdatum osv. Skatteverket har alltså full koll på om detta är rimligt och det inte förekommer något fusk. Utan rot försvinner dessa möjligheterna vilket gör att det bli betydligt lättare att fuska.

Anna_H Anna_H skrev:
Pappa har RUT-städerska för att hemtjänsten dels är för dyr, dels skulle tvinga honom att ha en dammsugare på varje våning för att de inte får bära den i trappan, dels inte skulle dammsuga åt honom utan se på när han "tränade" genom att dammsuga, det skulle visst vara bra rehabilitering mot hans dåliga rygg och knän (Bechterews). Mycket annat trams också, men kort sagt ville/fick de inte göra den städning han ville ha hjälp med.
Så kan det se ut men jag tycker det är fel... För det betyder att det finns de med mindre resurser än din Far också får fel hjälp.

/ATW

T Takläggare skrev:
Hur menar du? Vilka är det som har det bäst i samhället? Hantverkarna som får 30% av staten och sen betalar betydligt mer i skatt? Eller menar du beställaren som nu får 30% rabatt på arbetet och betalar nu vitt ungefär samma som han/hon betalade svart tidigare?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.