Halloj!
Har en fundering och ett problem med inkommande avlopp in i 3-kammarbrunnen.
Varför har jag en 90graders böj inuti brunnen där avloppet mynnar ut i första kammaren?
Tillägg: röret/90-gradaren är ovanför ytan på ”kakan”.
Där sätter sig allt skit och jag har fått stopp i avloppet ett flertal gånger.
Lustigt nog går böjen åt sidan och inte ner 🤷🏼♂️ vilket förvånar mig samt att det bidrar till sämre flöde.
Kan man kapa bort 90-gradaren så flödet blir bättre samt att det underlättar rensning?
Skissen är sätt uppifrån.
Har en fundering och ett problem med inkommande avlopp in i 3-kammarbrunnen.
Varför har jag en 90graders böj inuti brunnen där avloppet mynnar ut i första kammaren?
Tillägg: röret/90-gradaren är ovanför ytan på ”kakan”.
Där sätter sig allt skit och jag har fått stopp i avloppet ett flertal gånger.
Lustigt nog går böjen åt sidan och inte ner 🤷🏼♂️ vilket förvånar mig samt att det bidrar till sämre flöde.
Kan man kapa bort 90-gradaren så flödet blir bättre samt att det underlättar rensning?
Skissen är sätt uppifrån.
Aha, låter logisk.Claes Sörmland skrev:
Då kanske det inte är så bra att ta bort den 🤔
Men enligt förra ägarna så är lutningen till brunn på absolut lägsta då det inte fanns ekonomi till mer bergsprängning.
Lutningen borde väl avgöra hur mycket det virvlar också.?
Nu förstår jag lite mer i alla fall, tack Claes!
Har du snålspolande toaletter, sämsta skit som finns vid eget avlopp och kanske lite dåligt fall.S Schlangen skrev:
Har lika med på gränsen med fallet, men bara rakt in och ingen böj, behövs inte.
Sl
Ska ta mig ett snack med hona min 😁
Japp snålspolande, men jag tömmer behållaren varje gång jag gjort nr2 😉J jonaserik skrev:
Ska ta mig ett snack med hona min 😁
Öppna locket och se om det går få till mera vatten i tanken och ut, med att ändra någon nivå i tanken eller inställning.S Schlangen skrev:
Testa med olika inställningar av hur mycket vattennivån kan höjas. Vet du fabrikat, så kan det finnas manualer hur man gör.
Ok, Ifö är det på båda toaletterna.J jonaserik skrev:
Men nu börjar jag misstänka något annat 🤔
Avloppsröret har nog fått sig en lågpunkt strax innan brunnen så det inte är fall hela vägen.
Spolar jag med högtryck från brunnsidad blir det tystare ju längre in jag får spolslangen och så tar det en stund innan vatten börjar rinna ner i brunnen.
Däremot hörs spolslangen väldigt tydligt från en insp-lucka vid husväggen.
Blir o gräva ikväll tror jag 😅
Som jag trodde, en lågpunkt strax innan brunn.
71cm vid skarv utanför brunn, 55cm vid
90-gradaren inne i brunn mätt från lockfläns.
Det innebär ju att ett vattenlås skapas och all skit samlas där, kan detta vara rätt?
Man ser även att ”damasken/genomföringen” är väldigt krökt nedåt vilket gör att 90-gradaren ligger an i taket i första kammaren.
71cm vid skarv utanför brunn, 55cm vid
90-gradaren inne i brunn mätt från lockfläns.
Det innebär ju att ett vattenlås skapas och all skit samlas där, kan detta vara rätt?
Man ser även att ”damasken/genomföringen” är väldigt krökt nedåt vilket gör att 90-gradaren ligger an i taket i första kammaren.
Jepp så kandet vara med avlopp. Jag hade fått en mage nedåt på ca 5 cm ca 1,5 meter från brunnen. Och det gjorde att röränden i brunnen tittade uppåt rätt bra. Halva röret fyllt med skit, blev det.S Schlangen skrev:Ok, Ifö är det på båda toaletterna.
Men nu börjar jag misstänka något annat 🤔
Avloppsröret har nog fått sig en lågpunkt strax innan brunnen så det inte är fall hela vägen.
Spolar jag med högtryck från brunnsidad blir det tystare ju längre in jag får spolslangen och så tar det en stund innan vatten börjar rinna ner i brunnen.
Däremot hörs spolslangen väldigt tydligt från en insp-lucka vid husväggen.
Blir o gräva ikväll tror jag 😅
Fick gräva upp och hacka ( betong ) ur brunnens hål in ner ca 7 cm, för att få fall hela vägen, förseglade med en betongkaka runt hålet.. Som tur var fanns det plats, att sänka röret, det blev ca 5 cm mellan rör och yta.
Sådärja, kul! 😉J jonaserik skrev:Jepp så kandet vara med avlopp. Jag hade fått en mage nedåt på ca 5 cm ca 1,5 meter från brunnen. Och det gjorde att röränden i brunnen tittade uppåt rätt bra. Halva röret fyllt med skit, blev det.
Fick gräva upp och hacka ( betong ) ur brunnens hål in ner ca 7 cm, för att få fall hela vägen, förseglade med en betongkaka runt hålet.. Som tur var fanns det plats, att sänka röret, det blev ca 5 cm mellan rör och yta.
Så med andra ord så ska det vara fall hela vägen alltså om jag tolkar dig rätt?
Sweet, nu får jag äntligen köpa mig min lilla grävmaskin 😁👍
Jepp 2 % min, skiten ska simma ut och om det är för lite vatten så kan det inte simma. Skiten liksom går på grund och stannar om vattendjupet är för litet.S Schlangen skrev:
PS har själv en 2 tons grävare sen många år och det var ovärdeligt då djupet är 1,3 meter med lera.
Lycka till.
Ohh en 2 tonnare, nice!J jonaserik skrev:
Blir en enkel atv-digger för min del.
Tack som fan för alla svar!
Som tillägg kan du ta bort 90 graders och sätta dit ett par stycken 30 graders, så smyger skiten runt lättare på slutet,samt får en liten nedförsbacka på slutet.S Schlangen skrev:
Som info. Har haft mage ( upptäckt ) i 3 år, Fick slå i ett par hinkar vatten i källaren ( snålspolande skit ) för att puffa ut skiten till brunnen. Det ville inte åka iväg med toan ( normal ) uppe. Men nu förhoppningfullt ett minne blott.
Ta ut nån som kan filma avloppet
Många företag som sysslar med relaining har pippi på fria offerter och filmar gärna hela avloppsnätet och letar fel.. hänger man över dras axel och är lite nyfiken så har man snabbt klart för sig om det står vatten en bit om det saknas korrekt fall hela sträckan eller vad man har för problem..
Och även om du filmar och betalar för tjänsten så kan det ge klarhet i vilka problem som finns
filmar man så vet man hur det ser ut och kan ev göra punkt insatser där det behövs om det tex är bakfall en bit på avloppsledningen
Många företag som sysslar med relaining har pippi på fria offerter och filmar gärna hela avloppsnätet och letar fel.. hänger man över dras axel och är lite nyfiken så har man snabbt klart för sig om det står vatten en bit om det saknas korrekt fall hela sträckan eller vad man har för problem..
Och även om du filmar och betalar för tjänsten så kan det ge klarhet i vilka problem som finns
filmar man så vet man hur det ser ut och kan ev göra punkt insatser där det behövs om det tex är bakfall en bit på avloppsledningen
Absolut, det kan ju kanske vara något!P polaris78 skrev:Ta ut nån som kan filma avloppet
filmar man så vet man hur det ser ut och kan ev göra punkt insatser där det behövs om det tex är bakfall en bi
P polaris78 skrev:Ta ut nån som kan filma avloppet
Funderar på en rak pipa in i brunn med en avsats gjord av en klyvd 90-gradare som dämpar virvlandet i kammaren. 🤔
Då blir det bättre flöde samt lättare att spola rent 🤷🏼♂️