8 208 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Varför är energilagring så dyrt?
Här är annars ett exempel på ett batteri från någotsånär känd tillverkare som kan köpas på amazon till acceptabelt pris, ffa om elektriker kan ta in och sedan dra av 50%! Skulle då bli 14 kWh för cirka 22000 kr efter avdrag. Tillkommer en victron och lite kabeldragning?
Kan du inte klistra in en länk?
Blir nyfiken på vad det faktiskt klarar – alltså märkeffekt (kW) och kontinuerlig urladdningsström (A). ~51V nominellt låter som att det är tänkt för ett litet off-grid-system, men det kanske finns växelriktare som matas med klenspänning och klarar att synka med nätfrekvens?
Blir nyfiken på vad det faktiskt klarar – alltså märkeffekt (kW) och kontinuerlig urladdningsström (A). ~51V nominellt låter som att det är tänkt för ett litet off-grid-system, men det kanske finns växelriktare som matas med klenspänning och klarar att synka med nätfrekvens?
Här är länken.
De hävdar 200 A kontinuerligt, så ungefär 10.24 kW kontinuerlig effekt. Det är inte kattpiss!
(... hur ser ens kabeln ut för att ta den lasten i likström... Måste ju vara som min underarm?)
Har du hittat någon (nätansluten) VR som kan ta emot den matningen och göra något användbart av det? 😅
De hävdar 200 A kontinuerligt, så ungefär 10.24 kW kontinuerlig effekt. Det är inte kattpiss!
(... hur ser ens kabeln ut för att ta den lasten i likström... Måste ju vara som min underarm?)
Har du hittat någon (nätansluten) VR som kan ta emot den matningen och göra något användbart av det? 😅
Redigerat:
Bra fråga ! Eller om man vänder på den och frågar försäkringsbolaget vilka som är godkända. Eller om dom inte har några speciella synpunkter. Kanske nån standard som behöver uppfyllas.mexitegel skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Gissar att de har krav att de ska vara godkända för svensk marknad med rätt typskyltar, godkända enligt gällande direktiv och förordningar (lågspänning, EMC, batteri etc.)mexitegel skrev:
Installatörerna som gör inkoppling har ju ett regelverk att följa som ofta utrycker att installationsanvisningar ska finnas på svenska (för att det är nån form av garant i branschen att de följer rådande direktiv i Sverige) och saknas det och ingen installatör vill kännas vid batterierna så kommer säkert FB hävda hemmapul eller liknande… om det blir en olycka.
Precis. Det var en lite ledande fråga från min sida.
Jag är nämligen inte särskilt sugen på att kollektivt betala försäkringsersättningar för tex en brand som beror på hempulad batterilagring.
Jag är nämligen inte särskilt sugen på att kollektivt betala försäkringsersättningar för tex en brand som beror på hempulad batterilagring.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Det finns tyska sidor som säljer batterier till rimliga priser. Tex 30kwh för under 50000kr. Sen tillkommer installation och frakt.mexitegel skrev:
https://www.mydealz.de/deals/batter...apelbar-felicity-ess-lux-x-96050hmg01-2554917
Men beroende på din inverterare kanske du behövee en ytterligare. Men dom finns också där. Du kommer undan för under totalt 100k med frakt, installation (svensk elektriker dock) och batteri på den sidan. Du kan ju nyttja antingen gröna avdraget eller rot.
Så kosnaden för allt det är ca 30 000kr alltså per batteri? För varje batteri som säljs installationsfärdig verkar ha dubbla priset jämfört med aliexpress för samma batteri.U Utsliten och utdömd skrev:Gissar att de har krav att de ska vara godkända för svensk marknad med rätt typskyltar, godkända enligt gällande direktiv och förordningar (lågspänning, EMC, batteri etc.)
Installatörerna som gör inkoppling har ju ett regelverk att följa som ofta utrycker att installationsanvisningar ska finnas på svenska (för att det är nån form av garant i branschen att de följer rådande direktiv i Sverige) och saknas det och ingen installatör vill kännas vid batterierna så kommer säkert FB hävda hemmapul eller liknande… om det blir en olycka.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Asså jag pratar ju inte om priset. Jag nämnde vilka troliga krav FB har för batterier (eller egentligen all teknisk utrustning).T Trolltomte skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg