Hej!

Tänkte byta ut en vridströmbrytare av äldre modell, vars enda uppgift är att styra en utomhusbelysning på ett garage. Öppnar upp den och blir lite fundersam. Som jag förstår det så är nollan och fasen kopplade mot varandra i on-läge och kopplingen bryts i off-läge. Är det vanligt att koppla fas och nolla på detta sätt? Till saken hör att ledningen ut till strömbrytaren är en del av ett större "ledningspaket" på insidan av garaget, som sitter riktigt svårtillgängligt. Misstänker att om jag börjar nysta i det kommer jag hitta en kabel som leder ut till brytaren där man i "paketet" valt att använda nolla som fas för enkelhetens skull och alltså inte alls kopplat nolla till fas.

Tänker jag rätt?

//Göran A

• En gammal vridströmbrytare där ledningar i blå, grön-gul och svart är kopplade. Montering på trävägg utomhus, med synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen nolla även om den är blå, det är troligen tändtråden (men kan lika gärna vara fasen)
Hempularen har använt en vanlig enfaskabel med jord för att koppla in lampan över brytaren.

• Gilla
GuranBHF
  • Laddar…
Den blå används som tändtråd, du har ingen nolla i brytaren.

Som andra säger, den blå används som tändtråd. Helt ok eftersom 3-ledarkabel utan blå ledare är väldigt ovanligt.

Tack för otroligt snabba svar!

//G

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.