Vad besviken jag blev när jag såg ett av höstens, 2025, avsnitt av "Det sitter i väggarna". Det visade sig vara en "kändis" som skulle besökas och när jag tittade på programsidan såg jag att temat tydligen nu är "kändisar". Herregud, varför!?
Men, må så vara om de är intresserade av byggnadsvård, men när man sen kom in i köket där de visade upp ett nytt modern kök med vita väggar och andra delar av undervåningen även ser fullt moderna ut utan minsta spår av det gamla så undrar jag vad som hade hänt - insåg att även fokus är på dessa "kändisar" snarare än byggnadsvård.
I tidigare avsnitt har vi sett hur husägare varsamt renoverat gamla hus och gårdar. Hur de pietetsfullt försökt inlemma moderna bekvämligheter.
I detta avsnitt får vi se ett vackert tak som tydligen mannen oreflekterat ville ta ner - alltså finns det inget intresse av byggnadsvård. Det understryks sedan av att mannen säger att han inte vill bo i ett museum. Men hans partner satte tydligen stopp för skövlingen och de ville nu ha få hjälp av att välja tapet till rummet med takmålningen.
Och visst, resultatet blev fantastiskt fint. Vi fick se vackra handtryckta tapeter, hur de kompletterades med en vacker bård och lite om uppsättningen. Men inte mycket.
För oss som är intresserade av byggnadsvård har detta program tidigare handlat om gamla, icke sönderrenoverade hem med ägare som uppskattat och velat förvalta ett arv. Nu är det ytterligare ett program som gått i "kändis"-fällan. Så förbannat tråkigt!
Men, må så vara om de är intresserade av byggnadsvård, men när man sen kom in i köket där de visade upp ett nytt modern kök med vita väggar och andra delar av undervåningen även ser fullt moderna ut utan minsta spår av det gamla så undrar jag vad som hade hänt - insåg att även fokus är på dessa "kändisar" snarare än byggnadsvård.
I tidigare avsnitt har vi sett hur husägare varsamt renoverat gamla hus och gårdar. Hur de pietetsfullt försökt inlemma moderna bekvämligheter.
I detta avsnitt får vi se ett vackert tak som tydligen mannen oreflekterat ville ta ner - alltså finns det inget intresse av byggnadsvård. Det understryks sedan av att mannen säger att han inte vill bo i ett museum. Men hans partner satte tydligen stopp för skövlingen och de ville nu ha få hjälp av att välja tapet till rummet med takmålningen.
Och visst, resultatet blev fantastiskt fint. Vi fick se vackra handtryckta tapeter, hur de kompletterades med en vacker bård och lite om uppsättningen. Men inte mycket.
För oss som är intresserade av byggnadsvård har detta program tidigare handlat om gamla, icke sönderrenoverade hem med ägare som uppskattat och velat förvalta ett arv. Nu är det ytterligare ett program som gått i "kändis"-fällan. Så förbannat tråkigt!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Du har visserligen rätt i att det är tråkigt att det ska vara kändisar även här men man måste förnya programmen. Annars blir det som på TV4 där inget nytt har skett på 20år. Det sitter i väggarna är ändå inne på sin elfte säsong där det varit exakt samma i de 10 första.
Hantverksdelen är ju svår att göra något intressant med som inte redan är gjort, därför får historieberättandet ta mer tid nu. Det är ju liksom ingen mening att sätta upp ännu ett papptak.
Hantverksdelen är ju svår att göra något intressant med som inte redan är gjort, därför får historieberättandet ta mer tid nu. Det är ju liksom ingen mening att sätta upp ännu ett papptak.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Håller delvis med. Totalt ointressant med kändisar i den typen av program. Men husets historia kan vara väldigt spännande även om någon moderniserar huset kraftigt.
Håller med. Huset blir inte mer intressant bara för att det bor kändisar i det. Kändishusen borde kvalificera sig på samma sätt som "allmogehusen". Nu mera fokus på människorna som bor där idag än historiken - trist.
Håller inte heller alls med om att programmen måste förnyas för att bli bättre. Kan rekommendera en titt på Somartorpet såsom två som fins på öppet arkiv. Trevliga projekt som är långt ifrån dagens program med Ernst som mest handlar om matlagning och att göra fåniga ljuslyktor av plåtburkar.
Även antikrundan har gått samma förnyelsehysteri till mötes. Färre värderingar och mest trams med gubbsjuke Broni i kön. Trist.
Håller inte heller alls med om att programmen måste förnyas för att bli bättre. Kan rekommendera en titt på Somartorpet såsom två som fins på öppet arkiv. Trevliga projekt som är långt ifrån dagens program med Ernst som mest handlar om matlagning och att göra fåniga ljuslyktor av plåtburkar.
Även antikrundan har gått samma förnyelsehysteri till mötes. Färre värderingar och mest trams med gubbsjuke Broni i kön. Trist.
Håller fullständigt med vad du skriver.G Genoveva skrev:Vad besviken jag blev när jag såg ett av höstens, 2025, avsnitt av "Det sitter i väggarna". Det visade sig vara en "kändis" som skulle besökas och när jag tittade på programsidan såg jag att temat tydligen nu är "kändisar". Herregud, varför!?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Skrattade lite för mig själv när de hade "renoverat" köket.
/W
/W
Men är det inte kändisar tv tittare vill titta på 😂
Många sk kändisar fattar jag inte ens att folk bryr sig om.
Det känner välll dom också så dom ringer några bekanta så dom sätt in i tv osv bra för att folk ska komma ihåg nån avdankad "kändis".
Undr hur många kändisar man kan klassa som avdankat dökött.
Det känner välll dom också så dom ringer några bekanta så dom sätt in i tv osv bra för att folk ska komma ihåg nån avdankad "kändis".
För länge sedan såg jag ett avsnitt av något program där nån kock skulle hem till ”kändisar” och laga mat på vad de hade hemma. Det märktes att kocken inte kände igen ”kändisen” i programmet alls 😄T TheGame skrev:Men är det inte kändisar tv tittare vill titta på 😂
Jan Boris möller här är ditt kylskåpmrsnhp skrev:
Kunde bli lite pinsamt eftersom Jan skulle göra mat på det kändisen hade i kylskåpet och han fick verkligen trolla för en del kändisar hade knappt något i kylskåpet.
Ja tråkigt är det, håller med.G Genoveva skrev:Vad besviken jag blev när jag såg ett av höstens, 2025, avsnitt av "Det sitter i väggarna". Det visade sig vara en "kändis" som skulle besökas och när jag tittade på programsidan såg jag att temat tydligen nu är "kändisar". Herregud, varför!?
Vi får se hur det utvecklar sig.
Finns det inte en sida där man kan se tittarsiffror?
Eller är det bara för svt kanske?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag håller inte med. Bara för att de är "kändisar" behöver huset inte vara mindre intressant. Det var ju inte så mycket fokus på personen. Bingo i detta fall är heller inte så intressant för de flesta.
Jag anade en liten förbättring när historiken inte blev så sönderhackad, som tidigare när de alltid skulle byta rum och kläder innan fortsättningen.
Som vanligt intressant vilket projekt som programledaren ska låtsas utföra.
Jag anade en liten förbättring när historiken inte blev så sönderhackad, som tidigare när de alltid skulle byta rum och kläder innan fortsättningen.
Som vanligt intressant vilket projekt som programledaren ska låtsas utföra.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är klart att det blir en försämring om man istället för att leta fram de mest intressanta byggnaderna måste inkludera att en känd person behöver äga huset.imported_Benno skrev:
Jag håller inte med. Bara för att de är "kändisar" behöver huset inte vara mindre intressant. Det var ju inte så mycket fokus på personen. Bingo i detta fall är heller inte så intressant för de flesta.
Som vanligt intressant vilket projekt som programledaren ska låtsas utföra.![]()
Självklart tappar programmet sin kärna för de som mest är intresserade av byggnadsvård, historia och äldre hus än av kändisskap.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg