Enplanshus med källare. Fjärrvärme. Gamla tjocka element från 50-talet, nyare termostater.
Varje höst när värmen drar igång behöver jag lufta ett element. Ett mindre porlande ljud. Alltid samma element, och endast det.
Ganska lite luft iof…
Tappar inget tryck på manometer i källaren.

Har jag något mindre läckage som ”suger in” luft?
Är det syre i vattnet som samlas?
Bytte cirkpump och tryckkärl för 3 år sedan, då kom det såklart in friskt vatten, men det borde ha dött nu….

Nej. Egentligen ett icke-problem. Tar nån minut varje höst att lufta. Men jag är nyfiken på anledningen

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Har samma fenomen men ingen förklaring. När jag luftar sjunker trycket så då får man fylla på lite vatten. Inga (kända) läckor.

Eftersom det inte finns något gammaldags expansionskärl på vinden dit luften i systemet kan stiga, hamnar luften i en eller flera radiatorer på husets översta våning.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom det inte finns något gammaldags expansionskärl på vinden dit luften i systemet kan stiga, hamnar luften i en eller flera radiatorer på husets översta våning.
Ok, men varifrån kommer luften?

krillek krillek skrev:
Ok, men varifrån kommer luften?
När du fyller på värmesystemet från tappvattnet finns små, små luftbubblor i vattnet. (Den rimligaste förklaring jag kan komma på iaf 🤓.)

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Sen finns det faktiskt fall där man kan få undertryck på ena sidan av pumpen när den går. Så det kan faktiskt ta sig in luft i små omfattningar utan att det för den sakens skull läcker vatten utåt.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.