833 läst ·
5 svar
833 läst
5 svar
Varför blir det luft i element?
Enplanshus med källare. Fjärrvärme. Gamla tjocka element från 50-talet, nyare termostater.
Varje höst när värmen drar igång behöver jag lufta ett element. Ett mindre porlande ljud. Alltid samma element, och endast det.
Ganska lite luft iof…
Tappar inget tryck på manometer i källaren.
Har jag något mindre läckage som ”suger in” luft?
Är det syre i vattnet som samlas?
Bytte cirkpump och tryckkärl för 3 år sedan, då kom det såklart in friskt vatten, men det borde ha dött nu….
Nej. Egentligen ett icke-problem. Tar nån minut varje höst att lufta. Men jag är nyfiken på anledningen
Varje höst när värmen drar igång behöver jag lufta ett element. Ett mindre porlande ljud. Alltid samma element, och endast det.
Ganska lite luft iof…
Tappar inget tryck på manometer i källaren.
Har jag något mindre läckage som ”suger in” luft?
Är det syre i vattnet som samlas?
Bytte cirkpump och tryckkärl för 3 år sedan, då kom det såklart in friskt vatten, men det borde ha dött nu….
Nej. Egentligen ett icke-problem. Tar nån minut varje höst att lufta. Men jag är nyfiken på anledningen
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Eftersom det inte finns något gammaldags expansionskärl på vinden dit luften i systemet kan stiga, hamnar luften i en eller flera radiatorer på husets översta våning.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 017 inlägg
Sen finns det faktiskt fall där man kan få undertryck på ena sidan av pumpen när den går. Så det kan faktiskt ta sig in luft i små omfattningar utan att det för den sakens skull läcker vatten utåt.
Klicka här för att svara