60 688 läst ·
127 svar
61k läst
127 svar
Varför sjönk taket, tog ner innervägg
Jag anser att det är ett typexempel på en fribärande fackverkstakstol, tillverkas utan problem fribärande till större spännvidder än vad som är aktuellt härHuddingebo skrev:
Ja och vad vill du ha sagt med det?G Gulldus skrev:
Jag har aldrig påstått att det inte går att konstruera fribärande takstolar. Självklart går det.
Jag har själv byggt såna i snözon södra Lappland med liknande spännvidd som huset i fråga här.
Redigerat:
Ja räkna på dimensionerna och räkna in effekterna av hur de olika reglarna är sammanfogade med varandra och se om de uppfyller dagens krav på helt fribärande takstolar.GoC skrev:
Designen är en sak, dimensioneringen en helt annan...
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 265 inlägg
@Gullringen vilken snözon befinner ni er inom? Och kan du mäta upp dimensionen på överram och underram? (om du inte har det i någon ritning)
Nu var det väl ändå kraven den dag då de konstruerades som var gällande.Huddingebo skrev:
Skulle gissa på att materialet i dagens takstolar är klenare än de man spikade ihop på plats då.
Finns naturligtvis även takstolsritningar som byggarna använt sig av. Där anges hur dom skall sammanfogas och med hur många spik mm.
Viktigast här kanske, hur mycket hänsyn tog man till de inritade innerväggarna när man ritade ett prispressat prefabhus?GoC skrev:
Nu var det väl ändå kraven den dag då de konstruerades som var gällande.
Skulle gissa på att materialet i dagens takstolar är klenare än de man spikade ihop på plats då.
Finns naturligtvis även takstolsritningar som byggarna använt sig av. Där anges hur dom skall sammanfogas och med hur många spik mm.
om du läser en gång till vad du skriver och vad jag svarar så fattar du nogHuddingebo skrev:
I och med att innertaket skulle monteras INNAN innerväggar så kan du väl räkna ut själv. Och hur vet du att huset var prispressat? Är så klart ingen grund för att inte dimensionera takstolarna korrekt.Huddingebo skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 382 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 382 inlägg
Kanske detta inlägg får en att tänka så? https://www.byggahus.se/forum/threa...tog-ner-innervaegg.558173/page-3#post-6342351GoC skrev:
Vistades mycket i Gullringen under mina tonår på 1970-talet då husfabriken var i full gång. Vad som sades var fabrikören Krister Ansgarius var sparsam och önskade minsta möjliga regelstorlek och fabriken använde sig av lättreglar tidigt.
Det är snarare du som vägrar förstå vad jag vill ha sagt.G Gulldus skrev:
Dvs att bara för att en takstol utseendemässigt ser ut som en fribärande takstol av en viss modell, betyder inte att den är dimensionerad för att fullt ut fungera som en sådan.
Man behöver räkna på den och studera hur den är ihopsatt för att vara säker.
Var väl så att man bygde dessa husen genom att mura upp undervåningen och fixa valvet. Efter det restes ytterväggarna och takstolar och yttertak monterades.
Då hade man ett väderskal där man i lugn och ro kunde bygga upp allt innanmäte i huset har beroende av väder och vind.
Så ganska smart lösning för ett kostnadseffektivt byggande. Detta krävde så klart fribärande takstolar……
Då hade man ett väderskal där man i lugn och ro kunde bygga upp allt innanmäte i huset har beroende av väder och vind.
Så ganska smart lösning för ett kostnadseffektivt byggande. Detta krävde så klart fribärande takstolar……