Ännu en fråga kring bärande vägg, är i fart med att ta ner vägg mellan kök och vardagsrum. Jag och flera bedömde väggen som icke bärande. Huset är ett Gullringshus från 1966. Väggen är längsgående med taknock. Avstånd mellan ytterväggar 7,4m. Dom enda väggar jag kan hitta som är utmärkta som bärande i ritningarna är källarväggarna.
Jag har fackverkstakstolar och reglarna i väggen var enligt min bedömning väldigt klena, 50x35mm. Även avståndet mellan reglarna var över 100 cm på ett ställe, ingen av reglarna var centrerad med golvbjälke. Väggen var mellan 2 dörröppningar och slutar med en öppning på 4 m.
Vid rivning hade det blivit tryck på sista regeln som var närmast ytterväggen, men vid sågning så knäcktes regeln lätt och taket sjönk ca 10 mm.. taket är nu uppstöttat till höjd innan rivning. Så min fundering är, hade väggen en bärande funktion eller är det normalt att taket sjunker något med tiden?
Jag har fackverkstakstolar och reglarna i väggen var enligt min bedömning väldigt klena, 50x35mm. Även avståndet mellan reglarna var över 100 cm på ett ställe, ingen av reglarna var centrerad med golvbjälke. Väggen var mellan 2 dörröppningar och slutar med en öppning på 4 m.
Vid rivning hade det blivit tryck på sista regeln som var närmast ytterväggen, men vid sågning så knäcktes regeln lätt och taket sjönk ca 10 mm.. taket är nu uppstöttat till höjd innan rivning. Så min fundering är, hade väggen en bärande funktion eller är det normalt att taket sjunker något med tiden?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Väggen du rivit är ju inritad på sektionsritningen (den med huset i genomskärning sett från gaveln) och det brukar bara bärande väggar vara. Nu är inte den aktuella väggen helt i linje med hjärtmuren/väggen i källaren, men det är ändå något som gör en lite fundersam.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
Jag bor i ett liknande hus (LB) och det är flera grannar som tagit bort motsvarande vägg. Att taket åker ner är inte så konstigt då spännvidden blir längre. Det behöver inte betyda att väggen är bärande.G Gullringen skrev:Ännu en fråga kring bärande vägg, är i fart med att ta ner vägg mellan kök och vardagsrum. Jag och flera bedömde väggen som icke bärande. Huset är ett Gullringshus från 1966. Väggen är längsgående med taknock. Avstånd mellan ytterväggar 7,4m. Dom enda väggar jag kan hitta som är utmärkta som bärande i ritningarna är källarväggarna.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
Jag säger egentligen inget alls. Mer än att det mycket möjligt är att det är så att den faktiskt inte är det!J Jansson69 skrev:
Med det sagt kan det ha ändrats saker sedan husen byggdes. Tex att man tagit upp för fönster eller liknade och då ändrat bärigheten på olika sätt.
Utöver att väggen är inritad på sektionsritningen så noterar jag att takstolarna är assymmetriska.Ossian K Olsson skrev:
Vilket vore lite konstigt om det skulle vara så att de skulle vara fribärande över hela spännvidden mellan ytterväggarna.
Ytterväggen är 1.20m längre ut i sovrumsdelen än vad den är i vardagsrummet.C cpalm skrev:
Du skriver tidigare att ”Jag bor i ett liknande hus (LB) och det är flera grannar som tagit bort motsvarande vägg. Att taket åker ner är inte så konstigt då spännvidden blir längre. Det behöver inte betyda att väggen är bärande.”Ossian K Olsson skrev:
Och nu säger du inget alls?
Enligt ritningarna så tyds den starkt vara bärande då den har tagits med på en sektionsritning..
Men vad vet jag, du kanske har tillräckligt med kunskap i o med att din grannar har tagit bort sin väggar i sina hus!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
J Jansson69 skrev:Du skriver tidigare att ”Jag bor i ett liknande hus (LB) och det är flera grannar som tagit bort motsvarande vägg. Att taket åker ner är inte så konstigt då spännvidden blir längre. Det behöver inte betyda att väggen är bärande.”
Och nu säger du inget alls?
Enligt ritningarna så tyds den starkt vara bärande då den har tagits med på en sektionsritning..
Men vad vet jag, du kanske har tillräckligt med kunskap i o med att din grannar har tagit bort sin väggar i sina hus!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men enligt samma ritning så behövs inte heller någon yttervägg då för där flyger ju taket i luften!
Du däremot verkar vara en expert som har en otroligt tydlig bild över hur det är tack vare ett inlägg på ett forum. Du kanske borde bli byggnadskonstruktör?
Du ringar in ytterväggen!Ossian K Olsson skrev:
Du kanske inte bör skriva i dessa frågor då du inte kan tyda ritningar, det är en rekommendation för din egen skull så du inte gör bort dig mer!Ossian K Olsson skrev: