Ännu en fråga kring bärande vägg, är i fart med att ta ner vägg mellan kök och vardagsrum. Jag och flera bedömde väggen som icke bärande. Huset är ett Gullringshus från 1966. Väggen är längsgående med taknock. Avstånd mellan ytterväggar 7,4m. Dom enda väggar jag kan hitta som är utmärkta som bärande i ritningarna är källarväggarna.

Jag har fackverkstakstolar och reglarna i väggen var enligt min bedömning väldigt klena, 50x35mm. Även avståndet mellan reglarna var över 100 cm på ett ställe, ingen av reglarna var centrerad med golvbjälke. Väggen var mellan 2 dörröppningar och slutar med en öppning på 4 m.

Vid rivning hade det blivit tryck på sista regeln som var närmast ytterväggen, men vid sågning så knäcktes regeln lätt och taket sjönk ca 10 mm.. taket är nu uppstöttat till höjd innan rivning. Så min fundering är, hade väggen en bärande funktion eller är det normalt att taket sjunker något med tiden?

• Ritning av sektion för Gullringshus med detaljer om takkonstruktion och dimensioner för takstolar och väggar. Inkluderar instruktion för fackverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av bottenvåning i ett Gullringshus från 1966, visar kök och vardagsrum med markerad vägg i röd färg.
    Skapa konto
  • Wow
Fox Lane och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Alltså det enda jag kan bidra med är att om du tog bort väggen och taket sjönk så har du tagit bort en bärande vägg. Något normalt ålderssjunkande händer inte av en slump samtidigt som du river väggen..

• Gilla
DiscoDuck och 39 till
  • Laddar…
Väggen du rivit är ju inritad på sektionsritningen (den med huset i genomskärning sett från gaveln) och det brukar bara bärande väggar vara. Nu är inte den aktuella väggen helt i linje med hjärtmuren/väggen i källaren, men det är ändå något som gör en lite fundersam.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
J
Ja enligt ritning har du rivit en bärande vägg!

• Gilla
Mr Cool och 17 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
G Gullringen skrev:
Ännu en fråga kring bärande vägg, är i fart med att ta ner vägg mellan kök och vardagsrum. Jag och flera bedömde väggen som icke bärande. Huset är ett Gullringshus från 1966. Väggen är längsgående med taknock. Avstånd mellan ytterväggar 7,4m. Dom enda väggar jag kan hitta som är utmärkta som bärande i ritningarna är källarväggarna.

Jag har fackverkstakstolar och reglarna i väggen var enligt min bedömning väldigt klena, 50x35mm. Även avståndet mellan reglarna var över 100 cm på ett ställe, ingen av reglarna var centrerad med golvbjälke. Väggen var mellan 2 dörröppningar och slutar med en öppning på 4 m.

Vid rivning hade det blivit tryck på sista regeln som var närmast ytterväggen, men vid sågning så knäcktes regeln lätt och taket sjönk ca 10 mm.. taket är nu uppstöttat till höjd innan rivning. Så min fundering är, hade väggen en bärande funktion eller är det normalt att taket sjunker något med tiden?
Jag bor i ett liknande hus (LB) och det är flera grannar som tagit bort motsvarande vägg. Att taket åker ner är inte så konstigt då spännvidden blir längre. Det behöver inte betyda att väggen är bärande.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
witten och 13 till
  • Laddar…
J
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag bor i ett liknande hus (LB) och det är flera grannar som tagit bort motsvarande vägg. Att taket åker ner är inte så konstigt då spännvidden blir längre. Det behöver inte betyda att väggen är bärande.
Så du menar att sektionsritningen visar en icke bärande vägg i TS fall?

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
J Jansson69 skrev:
Så du menar att sektionsritningen visar en icke bärande vägg i TS fall?
Jag säger egentligen inget alls. Mer än att det mycket möjligt är att det är så att den faktiskt inte är det!

Med det sagt kan det ha ändrats saker sedan husen byggdes. Tex att man tagit upp för fönster eller liknade och då ändrat bärigheten på olika sätt.

• Gilla
Keart
  • Laddar…
Satsuki
Jag tolkar ritningen som att du rivit denna väggen:
Byggnadsritning av takstol med markerad vägg för stöd, med textinstruktioner om sammanfogning av fackverk.
Skapa konto

Och den behövs gissningsvis för att bära upp takstolarna någonstans i mitten av huset.

• Gilla
Anna_H och 16 till
  • Laddar…
C
Mer än att det mycket möjligt är att det är så att den faktiskt inte är det!
Utöver att väggen är inritad på sektionsritningen så noterar jag att takstolarna är assymmetriska.
Vilket vore lite konstigt om det skulle vara så att de skulle vara fribärande över hela spännvidden mellan ytterväggarna.

• Gilla
Bengt Numelin och 22 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Utöver att väggen är inritad på sektionsritningen så noterar jag att takstolarna är assymmetriska.
Vilket vore lite konstigt om det skulle vara så att de skulle vara fribärande över hela spännvidden mellan ytterväggarna.
Ytterväggen är 1.20m längre ut i sovrumsdelen än vad den är i vardagsrummet.

J
Jag säger egentligen inget alls. Mer än att det mycket möjligt är att det är så att den faktiskt inte är det!

Med det sagt kan det ha ändrats saker sedan husen byggdes. Tex att man tagit upp för fönster eller liknade och då ändrat bärigheten på olika sätt.
Du skriver tidigare att ”Jag bor i ett liknande hus (LB) och det är flera grannar som tagit bort motsvarande vägg. Att taket åker ner är inte så konstigt då spännvidden blir längre. Det behöver inte betyda att väggen är bärande.”

Och nu säger du inget alls?
Enligt ritningarna så tyds den starkt vara bärande då den har tagits med på en sektionsritning..
Men vad vet jag, du kanske har tillräckligt med kunskap i o med att din grannar har tagit bort sin väggar i sina hus!

• Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Jag skulle också säga att de faktum att den är med på ritningen och att takstolen är asymmetrisk för att kompensera för längre spännvidd på ena sidan talar för att den är bärande.

• Gilla
GlennB och 14 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
J Jansson69 skrev:
Du skriver tidigare att ”Jag bor i ett liknande hus (LB) och det är flera grannar som tagit bort motsvarande vägg. Att taket åker ner är inte så konstigt då spännvidden blir längre. Det behöver inte betyda att väggen är bärande.”

Och nu säger du inget alls?
Enligt ritningarna så tyds den starkt vara bärande då den har tagits med på en sektionsritning..
Men vad vet jag, du kanske har tillräckligt med kunskap i o med att din grannar har tagit bort sin väggar i sina hus!
Ritning av takstol, mätt längder markerade. Röd cirkel framhäver sektion med texten "LUTN 1:2".
Skapa konto

Jo men enligt samma ritning så behövs inte heller någon yttervägg då för där flyger ju taket i luften!

Du däremot verkar vara en expert som har en otroligt tydlig bild över hur det är tack vare ett inlägg på ett forum. Du kanske borde bli byggnadskonstruktör?

• Haha
  • Gilla
Larmal och 15 till
  • Laddar…
C
G Gullringen skrev:
Ytterväggen är 1.20m längre ut i sovrumsdelen än vad den är i vardagsrummet.
Ja, ändå är det sovrumsdelen som är den "klena" sidan.

• Gilla
Triacs
  • Laddar…
J
[bild]

Jo men enligt samma ritning så behövs inte heller någon yttervägg då för där flyger ju taket i luften!
Du ringar in ytterväggen!
Du däremot verkar vara en expert som har en otroligt tydlig bild över hur det är tack vare ett inlägg på ett forum. Du kanske borde bli byggnadskonstruktör?
Du kanske inte bör skriva i dessa frågor då du inte kan tyda ritningar, det är en rekommendation för din egen skull så du inte gör bort dig mer!

• Gilla
Anders_X2 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.