321 792 läst ·
1 708 svar
322k läst
1,7k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Ja frugan är helt galen i djur så hon har planerat att ha höns, minigetter, änder och kaniner. Även hund och katt. Men vi har pratat om att bo här tills barnen (som inte finns än) börjar bli tonåringar/flytta ut så kan vi flytta ut på vischan. Just nu bor vi 2-300m från dagis-låg-mellan och högstadie så vi bor nog på rätt ställe. Jag vill ha en liten verkstad och hon kan ha sina djurSnigla skrev:Jaaa .. vi har en strålande utsikt här, åt alla håll (på olika vis).. erkänner utan omsvep att det är därför jag bor här! Det enda viktiga för mig var faktiskt utsikten / läget.. allt annat hade lägre prio.
Eller nej, det är inte riktigt sant.. jag ville att maken skulle få sin verkstad, så han kunde använda sina maskiner och få plats med dem.. (vi hade dem i ett hobbyrum i källaren i huset innan och där kunde han ju inte vända med en planka ens..) - han fick två här.. ett maskinrum (för rikt o planhyvlar, bordssåg, spånsug osv) samt en "finverkstad" för småmaskiner.. och alla verktyg (plus plats för arbetsbord osv..)..
Resten liksom kom på köpet (huset.. haha)..
Angående det här att köpa gård.. Allt har sin tid! Just nu är ni nog helt rätt där ni är, men man måste alltid drömma lite.. och har man inge bråttom så klaffar troligen allt den dagen då "rätt gård" dyker upp på marknaden..
Vi har ju redan betat av två 70-talshus, med grannar lite närmare.. innan vi landade härute på vischan
Egentligen hade vi inte heller bråttom att flytta, vi hade ju renoverat massa i huset och kom överens med alla grannarna (nära kommunikationer o affärer). Men så skulle min pappa gå i pension och han funderade på att flytta ner.. då började jag kika lite mer aktivt efter en gård.. där det fanns möjlighet till att fixa en/ett lgh/hus till honom.. här på gården fanns lgh klar i "stallbyggnaden"Så numer bor han i huset bredvid..
Vi har också funderat på lite höns - och jag har kollat in minigetter.. (mest för de var så charmiga) har du sett sådana? visste inte ens att det fanns.. :x![]()
Precis, det är det jag menar.. just nu är ni nog på rätt ställe (men det betyder inte att man måste stänga alla portar hehe). Det har ju sina fördelar att bo nära kommunikationerna också.. speciellt när man har barn o det ska jobbas..Ramnemark skrev:Ja frugan är helt galen i djur så hon har planerat att ha höns, minigetter, änder och kaniner. Även hund och katt. Men vi har pratat om att bo här tills barnen (som inte finns än) börjar bli tonåringar/flytta ut så kan vi flytta ut på vischan. Just nu bor vi 2-300m från dagis-låg-mellan och högstadie så vi bor nog på rätt ställe. Jag vill ha en liten verkstad och hon kan ha sina djur![]()
Fast det är ju lite kul och se att man i många fall resonerar tvärtemot varandra hehe.. jag menar många skaffar hus på landet för att barnen ska få växa upp "på landet" med djur .. utan avgaser osv...
.. medan "andra sidan" egentligen kanske är mer praktisk.. nära till kompisar, affärer, dagis, skolor, jobb osv..
Inte lätt
Man vet aldrig vad framtiden har i sin backficka, passa på att njuta av livet under tiden.. oavsett var ni bor
Vet inte om jag ska gilla den statusen eller inte haha..men den stämmer! Har man gård med uthus ska ju även de underhållas.. evigt pyssel känns det som (skriver upp på fem o tioårslistan..,)Yrrol skrev:
..meeen..en sak i taget så går det bra (man får köra den taktiken även när sakerna hopar sig..)
Redigerat:
Det här med tapeter är inte lätt! Det finns så (SÅÅÅÅÅÅ) mycket fint och så otroligt många kollektioner och färgvarianter.. man blir helt snurrig - och ju mer man tittar desto osäkrare blir man på om man valt rätt eller om det finns nått bättre (Grr säger jag bara, det är lättare att planera åt andra än åt sig själv haha..)
Nu har vi iaf lyckats hitta tapet till hallen (hämtas i mitten på nästa vecka) :wow: och vi var överens direkt.. (ännumer kors i taket hehe)
Det blev:
Hallen är ju en del av utrymmet som vi rivit upp golvet på också (sitter ihop med köket).. vi hoppas att tapeten kommer kännas välkomnade, lite lantlig och "lagom mjuk"..
Nu har vi iaf lyckats hitta tapet till hallen (hämtas i mitten på nästa vecka) :wow: och vi var överens direkt.. (ännumer kors i taket hehe)
Det blev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallen är ju en del av utrymmet som vi rivit upp golvet på också (sitter ihop med köket).. vi hoppas att tapeten kommer kännas välkomnade, lite lantlig och "lagom mjuk"..
Logga in
Skapa konto
Inte världens bästa bild (suddeludd) men principen är densamma..
VI har fått upp några tavlor i huset!
De har suttit i flera timmar utan att lerstensväggen har "tappat" dem.. hehe (jaja.. de kan hålla för en hel del, men de är också ruggigt spröda när man börjar skruva/peta i dem)
Det tog oss bara två år..
Köket tar form del 1:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in