---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan alla glada och trevliga forumbesökare (ja, även ni "andra" med hehe)!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tänkte att det nu är hög tid för mig att skapa en egen liten tråd där jag kan prata om allt mellan himmel och jord..
dvs mig (EGOO), huset, gården, mina planer, tankar, drömmar, projekt, tokigheter, misslyckanden, trädgårdar, hus, väder och vind.. - och vet ni, ni får gärna komma med tips och trix till mina funderingar längs vägen.. men om ni inte har något att tipsa om eller så.. ja då kan ni också bara hojta till lite härinne och säga hej!
Jag bits inte mer än någon annan..
Gården:
Sedan oktober är vi stolta ägare av vår fina avstyckade gård i skåne.. en gård byggd på slutet av 1800-talet.. vi har boningshus, vedbo, lusthus och uthus (stall+lada+maskinhall/höloft i vinkel..). Tomten är på ca 3500 m2..dvs ingen mark direkt.. lagom med tomt, en del grus, flera uteplatser osv.
Boningshuset..
Del av uthus och gårdsplan..
Gårdsfolket:
Består av mig, Sandra.. en upplandstös som hamnat på villovägar i Skåne! Babe.. som är min kära make.. (som får realisera alla mina tokiga idéer - och får skäll när det inte blir som jag tänkt mig! För det måste ju vara hans fel..). Bella, vårt elaka lilla hustroll *voff* (mattes gullegris).. som vaktar gården mot allt tror jag.. speciellt mot den förrädiska flaggstången! Sedan har vi en stycket familjär inneboende i en lgh i uthuset... plus alla spöken och råttor!
Hoppas att ni kommer kika in här, tipsa mig och kolla läget ibland.. projekten hopar sig i huvvet.. så snart kommer nog lite tankeplanering in på "sidan"..
Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
Hejsan alla glada och trevliga forumbesökare (ja, även ni "andra" med hehe)!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tänkte att det nu är hög tid för mig att skapa en egen liten tråd där jag kan prata om allt mellan himmel och jord..
Jag bits inte mer än någon annan..
Gården:
Sedan oktober är vi stolta ägare av vår fina avstyckade gård i skåne.. en gård byggd på slutet av 1800-talet.. vi har boningshus, vedbo, lusthus och uthus (stall+lada+maskinhall/höloft i vinkel..). Tomten är på ca 3500 m2..dvs ingen mark direkt.. lagom med tomt, en del grus, flera uteplatser osv.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boningshuset..

Logga in
Skapa konto
Del av uthus och gårdsplan..

Logga in
Skapa konto
Gårdsfolket:
Består av mig, Sandra.. en upplandstös som hamnat på villovägar i Skåne! Babe.. som är min kära make.. (som får realisera alla mina tokiga idéer - och får skäll när det inte blir som jag tänkt mig! För det måste ju vara hans fel..). Bella, vårt elaka lilla hustroll *voff* (mattes gullegris).. som vaktar gården mot allt tror jag.. speciellt mot den förrädiska flaggstången! Sedan har vi en stycket familjär inneboende i en lgh i uthuset... plus alla spöken och råttor!

Logga in
Skapa konto
Hoppas att ni kommer kika in här, tipsa mig och kolla läget ibland.. projekten hopar sig i huvvet.. så snart kommer nog lite tankeplanering in på "sidan"..
Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
En av mina nuvarande funderingar är på att öppna upp vid det där lilla fönstret och göra en dörr in. Vet dock inte riktigt hur man ska göra.. om det är rimligt eller för mycket jubb..
Innanför där finns blivande tvättstugan och det finns en ingång till utrymmet idag via uthuset också (men det är lite lågt till tak med rör i taket dessutom), men det skulle vara trevligt att kunna välja att gå ut/in denna väg också.. plus att man kan nyttja dörren till att gå ut och hänga ut tvätten på sommaren.
Plus i kanten är att man också kan nyttja toaletten därinne (blivande) när man är ute i trädgården och håller på..
Den svarta "muren" som syns är en tjock stensockel (eller vad man kallar den).. men just under fönstret tror jag att det är murat på annat vis (kanske har varit en mindre dörr en gång i tiden?). Men frågan är om hålet är tillräckligt stort som det är.. och om inte.. hur fåglarna tar man sig igenom stora stenar?
Nått man måste ha i åtanke i sina funderingar är att betonggolvet på insidan är "nått steg ned" gentemot marken på utsidan.. och prcis i ovankant av fönstret går stora elkablar, troligen vidare till elskåp längre in i ladan.. (inga små sladdar..) hmm..
Borde dock inte vara omöjligt, frågan är som sagt.. är det värt bestyret och hur besvärligt är det...?
MVH Sandra
Innanför där finns blivande tvättstugan och det finns en ingång till utrymmet idag via uthuset också (men det är lite lågt till tak med rör i taket dessutom), men det skulle vara trevligt att kunna välja att gå ut/in denna väg också.. plus att man kan nyttja dörren till att gå ut och hänga ut tvätten på sommaren.
Plus i kanten är att man också kan nyttja toaletten därinne (blivande) när man är ute i trädgården och håller på..

Logga in
Skapa konto
Den svarta "muren" som syns är en tjock stensockel (eller vad man kallar den).. men just under fönstret tror jag att det är murat på annat vis (kanske har varit en mindre dörr en gång i tiden?). Men frågan är om hålet är tillräckligt stort som det är.. och om inte.. hur fåglarna tar man sig igenom stora stenar?
Nått man måste ha i åtanke i sina funderingar är att betonggolvet på insidan är "nått steg ned" gentemot marken på utsidan.. och prcis i ovankant av fönstret går stora elkablar, troligen vidare till elskåp längre in i ladan.. (inga små sladdar..) hmm..
Borde dock inte vara omöjligt, frågan är som sagt.. är det värt bestyret och hur besvärligt är det...?
MVH Sandra
Administrator
· Skåne
· 8 008 inlägg
Det borde ju inte vara omöjligt. Vi har ett stenhus, där ytterväggen är uppbyggd av två skift tegel och ett hålrum mellan. Där tog vi hål och satte in en dörr. En konstruktör räknade snabbt och lätt ut hurdan balk vi måste sätta in för att inte väggen skulle bli svag. Det är nog något sådant ni behöver - någon som räknar ut storlek och position på den där balken.
Sedan har vi tagit hål i källarväggen en gång också för att sätta in ventilation. Det var lite trögare, för i den var det inblandad sten också. Därför tog det längre tid och var lite besvärligare. Men, det gick.
Sedan har vi tagit hål i källarväggen en gång också för att sätta in ventilation. Det var lite trögare, för i den var det inblandad sten också. Därför tog det längre tid och var lite besvärligare. Men, det gick.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Det är möjligt att det har varit en dörr förut där fönstret sitter inte minst eftersom väggen närmast fönstret är smalare och du säger att det är annorlunda murat under fönstret (är det partiet lika brett som fönstret eller bredare)? Det ser i så fall ut som den dörren suttit något under mark och det behövs ju då ett par trappsteg ned till dörren på utsidan och det lägsta steget bör ha en brunn för avledning av vatten.
Nåväl, har en dörr funnits är det en ganska lätt match att använda sig av den avväxling (ev balk) som redan finns ovanför fönstret och bila och/eller slägga bort väggen under fönstret. Lite beroende på om väggen består av block eller är gjuten fixar man hålet på 15 min till en timme med en bilmaskin på 10-15 kg och lite slägga sedan jämnar man sidorna med bruk och puts. Men låt en kunnig eller ingenjör se väggen först för att säkerställa att sådan avväxling finns innan du gör en öppning bredare än fönsterkarmen.
Om inte tillräckligt bred avväxling finns ovanför fönstret och/eller du vill ha dörren högre upp blir det lite mer komplicerat för då behöver en ny avväxlingsbalk in som Marlen skriver. Å andra sidan kan man få dörren var man vill.
Något du kan börja med att undersöka själv är ju att kolla vad väggen är gjord av (block, gjuten?) om det går att se om det finns en balk ovan fönstret och isf på vilken höjd den sitter? Hur lång är balken? Hur högt är det mellan taket på insidan och marknivån på utsidan. Får man tex plats med en standarddörr som är 2 eller 2.10 m hög utan att behöva ha trappsteg ned på utsidan?
Nåväl, har en dörr funnits är det en ganska lätt match att använda sig av den avväxling (ev balk) som redan finns ovanför fönstret och bila och/eller slägga bort väggen under fönstret. Lite beroende på om väggen består av block eller är gjuten fixar man hålet på 15 min till en timme med en bilmaskin på 10-15 kg och lite slägga sedan jämnar man sidorna med bruk och puts. Men låt en kunnig eller ingenjör se väggen först för att säkerställa att sådan avväxling finns innan du gör en öppning bredare än fönsterkarmen.
Om inte tillräckligt bred avväxling finns ovanför fönstret och/eller du vill ha dörren högre upp blir det lite mer komplicerat för då behöver en ny avväxlingsbalk in som Marlen skriver. Å andra sidan kan man få dörren var man vill.
Något du kan börja med att undersöka själv är ju att kolla vad väggen är gjord av (block, gjuten?) om det går att se om det finns en balk ovan fönstret och isf på vilken höjd den sitter? Hur lång är balken? Hur högt är det mellan taket på insidan och marknivån på utsidan. Får man tex plats med en standarddörr som är 2 eller 2.10 m hög utan att behöva ha trappsteg ned på utsidan?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 108 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 108 inlägg
Jag gissar också precis som Magnus L att det har nog suttit en dörr där tidigare men troligtvis en lite smalare. Svårt med bara bilden säga hur stor.
Men jag skulle knacka lite på putsen på insidan och se vad som finns bakom. Titta noga överst då det kan mycket väl sitta en avväxling där.
Men jag skulle knacka lite på putsen på insidan och se vad som finns bakom. Titta noga överst då det kan mycket väl sitta en avväxling där.
Ni har "stenväggar" helt alltså? Den där delen där fönstret sitter på vårt uthus är ju hmm.. källardelen av fd logen (eller vad man ska kalla den).. Så det är bara en putsad stensockel längst ner (ungefär dit där plåten tar slut skulle jag tro) sen är resten träkonstruktion. Så den stora frågan är om det ligger en stor regel precis ovanför fönsterhålet (iof kanske det inte gör nått, för vid närmare eftertanke undrar jag om inte taket är lite lågt i källardelen.. så man kan nog inte "höja dörrdelen" iaf.. hmm får mäta!)Marlen Eskilsson skrev:Det borde ju inte vara omöjligt. Vi har ett stenhus, där ytterväggen är uppbyggd av två skift tegel och ett hålrum mellan. Där tog vi hål och satte in en dörr. En konstruktör räknade snabbt och lätt ut hurdan balk vi måste sätta in för att inte väggen skulle bli svag. Det är nog något sådant ni behöver - någon som räknar ut storlek och position på den där balken.
Sedan har vi tagit hål i källarväggen en gång också för att sätta in ventilation. Det var lite trögare, för i den var det inblandad sten också. Därför tog det längre tid och var lite besvärligare. Men, det gick.![]()
Jo man kan göra mycket, men man får välja sina duster med husen (kompromissa med sig själv kanske snarare.. där man väger in jobb och ekonomiska aspekter.. mot vad man får?!) hehe
Tack för inputen
MVH Sandra
Hej!Magnus Ladulås skrev:Det är möjligt att det har varit en dörr förut där fönstret sitter inte minst eftersom väggen närmast fönstret är smalare och du säger att det är annorlunda murat under fönstret (är det partiet lika brett som fönstret eller bredare)? Det ser i så fall ut som den dörren suttit något under mark och det behövs ju då ett par trappsteg ned till dörren på utsidan och det lägsta steget bör ha en brunn för avledning av vatten.
Jo, när man går där och kikar lite så får man känslan av att den en gång suttit en liten dörr där (även på andra sidan av huset, på samma "ställe") båda har hål i sin stensockel och så är det putsat med nått annat.. så troligen är det lecablock murade bakom påputsningen..
Själva den där delen av huset/stallet/logen är uppbyggd på samma sätt så vitt vi kan se.. stora stenblock längst ner (ca 80 cm högt/synligt kanske,- på de flesta ställena) där de fyllt i med betong/puts så det blivit en fin sockel.. sedan är övre delen en träkonstruktion med redigt regelverk (imponerande stora gamla "trästolpar" de använde förr i tiden!) - så troligtvis ligger det en stor fin träbjälke ovanför fönstret..(när de byggde lgh ovanför källaren verkar de ha kompletterat med att sätta in en järnbalk i taket på källaren (den är nämligen synlig hehe).
Jag har inte mätt dörren än.. eller ja hålet.. men tror inte den är bredare än 60-70.. höjden har jag inte heller kollat (ska mäta den med på en gång när jag håller på.. både insidan o utsidan.. och se skillnaden i höjd också).
Tack för inputen
MVH Sandra
KOPIERAR MITT EGET INLÄGG FRÅN ANNAN TRÅD (som handlade om energiförbrukning):
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4751 kwh på senaste elräkningen (plus eldning, främst i lgh)..
- Ca 120 m2 bottenvåning i boningshus, med 20 grader, gammalt stenhus.. värms via jordvärme + några delar av källaren... elvärme i två rum uppe. Har eldningsmöjligheter.. nyttjade de kallaste dagarna..
- 120 m2 gästsvit som har underhållsvärme i stalldelen (med ca 10-13 grader) via oljefyllda element
- 50 m2 lägenhet i logen (defekt luftvärmeump som inte går vid minusgrader..) värms med element och eldning (23 grader och har öppet till nock).
Förbrukningen inkluderar två hushållseler och varmvatten.. också (vi är två vuxna i ena hushållet och en vuxen i andra hushållet/lgh).
Bor i skåne
Tror det är ganska bra trots allt..??!
(varit snäll vinter)..
(I år kommer vi investera i en lvp till gästsviten och en ny lvp till lgh.. )
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är en relativt hög månadsförbrukning, men det är en speciell gård också..
Låter det helt åt helskotta? Så pass att det är "nått fel"?
(jag tycker det låter rimligt själv, men jag vet egentligen inte..)
MVH Sandra
4751 kwh på senaste elräkningen (plus eldning, främst i lgh)..
- Ca 120 m2 bottenvåning i boningshus, med 20 grader, gammalt stenhus.. värms via jordvärme + några delar av källaren... elvärme i två rum uppe. Har eldningsmöjligheter.. nyttjade de kallaste dagarna..
- 120 m2 gästsvit som har underhållsvärme i stalldelen (med ca 10-13 grader) via oljefyllda element
- 50 m2 lägenhet i logen (defekt luftvärmeump som inte går vid minusgrader..) värms med element och eldning (23 grader och har öppet till nock).
Förbrukningen inkluderar två hushållseler och varmvatten.. också (vi är två vuxna i ena hushållet och en vuxen i andra hushållet/lgh).
Bor i skåne
Tror det är ganska bra trots allt..??!
(varit snäll vinter)..
(I år kommer vi investera i en lvp till gästsviten och en ny lvp till lgh.. )
Det är en relativt hög månadsförbrukning, men det är en speciell gård också..
Låter det helt åt helskotta? Så pass att det är "nått fel"?
(jag tycker det låter rimligt själv, men jag vet egentligen inte..)
MVH Sandra
Var så glad igår när det var riktigt vårlikt ute, var "varmt" och skönt.. fåglarna kvittrade - och nästan all snö var borta.. så vad händer? Jo när man slår upp de små blå nu på morgonen.. ja då vräker snön ner :x
Därför postar jag denna bild, en bild tagen förra hösten igenom toalettfönstret.. tar med mig "paddan" in på toaletten och sitter där och tittar på bilden istället för att titta ut genom fönstret (för idag är det helt klart inte sådär färgglatt..)
Jag vill ha vår!
/Sandra

Logga in
Skapa konto
Därför postar jag denna bild, en bild tagen förra hösten igenom toalettfönstret.. tar med mig "paddan" in på toaletten och sitter där och tittar på bilden istället för att titta ut genom fönstret (för idag är det helt klart inte sådär färgglatt..)
Jag vill ha vår!
/Sandra
Det låter rimligt.
(Jag har gjort grova jämförelser med vår om- och tillbyggda gamla skånegård.)
Det vill jag också!
Har inte fått tillfälle att mäta och kolla därinne än, men ska kolla lite extra uppåt takdelen på insidan.. och se om jag ser nått.. tyvärr sitter det ju ett nytt gipstak där så det kan bli lurigt. Ute försökte jag.. men de har anv flera olika brädor/trägrejer för att täppa till under plåten mest..TheStills skrev:
Återkommer om saken senare när jag kikat lite mer!
Tack för input!
MVH Sandra
Tack! Då behöver jag inte oroa mig för det just nu iaf då.. (att nått skulle vara hiskeligt fel).Oldboy skrev:
När vi närmar oss oktober vet jag ju vad vår årsförbrukning kommer ligga på.. det är ju lite skillnad idag, då de tidigare ägarna använt gården som "sommarstuga" innan.. så deras förbrukning har ju inte varit baserad på att någon faktiskt bor här hela tiden.. speciellt inte två hushåll boende permanent!
Angående våren.. vi närmar oss.. börjar arta sig
MVH Sandra
Ha.. Har lärt mig att Ikeas lilla sopställning (den utdragbara för hinkar) är modifierad för deras nya stommar.. Man ska inte följa beskrivningen om man har de gamla
Då hamnar man till sitt stora förtret några millimeter fel och skåpdörren står ständigt på glänt ..
Bara att skruva upp de 6 skruvarna igen och göra om.. *mummel*

Bara att skruva upp de 6 skruvarna igen och göra om.. *mummel*