Snigla Snigla skrev:
Här på gården har vi två "kabelskyddsrör" som sticker upp ur backen på olika håll.. det ena har vi ingen aning om vad föregående ägare tänkt göra med (vi tror ett utekök.. det är fler saker som kommer upp där) och det andra är det vi själva som grävt ner, mellan växthus och lusthus - för att kunna dra in el i växthuset om vi vill!

[bild]
(sådant rör)

Nu har jag stört mig länge nog på de där rörändarna.. (vårt är öppet och det andra är tejpat sedan 15 år tillbaka i tiden typ)..

Så jag började leta lock till "slangen".. så jag ska kunna kapa ner röret/slangen och ha det täckt o lite snyggare.. men hittade inte så mycket (!).. det var faktiskt förvånansvärt svårt att hitta sådana lock (iof visste jag inte vad de hette heller haha.. inte från början iaf.. men mina fina förklaringar borde ha varit glasklara för alla!)

... i slutänden sket jag i dem och tog ist nytta av makens 3-D skrivare...

Skrev ut egna lock istället!
Gjorde två varianter..

[bild]

[bild]

En variant med en liten "kant" runt.. och en som inte hade en kant som stack ut..

Variant 1 - ingen kant:
[bild]

[bild]

Variant 2 - med en liten utstickande kant:
[bild]

[bild]

Nu ska jag bara testa dem ...
... och se vilken som ser bäst ut på plats :D
Var hittade du utskriftsfilerna till dessa eller modellerade du själv? 😊

R Ramses II skrev:
Var hittade du utskriftsfilerna till dessa eller modellerade du själv? 😊
De gjorde vi själva.. jag ville ha något till både ”utsidan och insidan” på röret.. (därav dubbla väggar).

Hittade en variant med ”enkel” vägg som jag testade skriva ut först (om jag inte minns fel så var inte utskriften/ritningen direkt gjord för elrören specifikt.. utan det närmsta jag hittade när jag letade) 🤓 (så fick man lägga in egna mått o prova)

Vi anmälde våra igelkottar häromdagen (för räkning).. men inser nu att vi måste nog anmäla minst ett par till!

.. när mamma igelkott diade sina små kunde vi nu iaf se minst 6 ungar tydligt! (om vi såg en sjunde eller inte.. har vi inte riktigt kommit överens om än.. hehe)

IMG_2196.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De är nu såpass gamla att de både diar lite.. och börjar äta riktig mat (inkl vår kattmat som vi bjuder på) + att de börjar undersöka sin omgivning..

• Gilla
  • Älska
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Jag vet.. jag är lite enkelspårig härinne nu.. men fatta vad söta igelkottsungar är!

Skruvar man upp ljudet lite kan man höra hur den smackar belåtet när den äter

... och hur kul det är att ha dessa små liv här hemma på gården!

🥰 🦔 🥰

• Älska
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.