Picknickbänken kom på sin nya plats.. så jag kan plantera mina blommor med utsikt (i den ständiga snålblåst som ALLTID är där haha) :D

Känns bra.. våra gäster vill "jobba" när de är här och semestrar.. så då brukar jag planera för lite bärhjälp till maken.

Hög med grenar och löv på en stenlagd yta i en trädgård, med ett växthus i bakgrunden omgiven av träd och öppet landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett lass grenar/stambitar hade blivit kvar på stenläggningen förra hösten när jag höll på.. så det hann vi åka iväg med till tippen (årets "tippsäsong" har officiellt börjat nu... den nya veckotraditionen som maken tyckte var kass hahaha)..

En stenlagd yta omgiven av träd och grönt fält i bakgrunden. Skuggor faller över plattorna, med en fågelholk i ett av träden.
Skapa konto

Sen krattade jag och sopade upp löv och skrutt som låg där.. och så fick de andra flytta bänken från den andra uteplatsen.. (tog med mattan.. kanske hindrar nått ogräs o komma upp)

Picknickbord placerat på en uteplats med mönstrad matta under, omgiven av träd och gräsmatta med utsikt över ett öppet landskap.
Skapa konto

Jag som tyckte picknickbänken var stor.. nu är jag inte lika säker längre ;)

Blev bra iaf.. skönt att klicka av två saker på vårens "att-göra-lista"!

Plus i kanten blev ju att nu står inte picknickbänken vägen för takbygget på pergolan (där den stod innan).. så det kanske finns en möjlighet att vi hinner få dit nån form av tak/skydd innan sommaren är här.. så vi kan ställa upp nya soffan vi köpte i höstas (som står på förvaring inomhus sedan köp - vägrar ställa ut den utan tak.. där.. två fågelbon över.. tre stora träd med massa pollen o småkvistar som alltid rasar).

• Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Skogshuggare Sandra is in da house.. eller något 😊

Skämt å sido.. (ingen skogshuggare, knappt pinntuggare.. oavsett hur jag må se ut.. :😜).. någon som har denna "mindre" batteridrivna motorsåg från Jula / Meec Tools multiseries 18 V?

... och isf funkar den okej? (för en icke skogshuggare)

Batteridriven kedjesåg Meec Tools Multiseries 18 V, 25,4 cm med rött och svart handtag, från Julas hemsida.
Skapa konto

(screenprint från Julas hemsida)

Jag har nyligen införskaffat en.. den verkade helt lagom för mig och vad jag ska ha den till (såga upp min urskog som ligger på backen efter trädfällningar.. både från förra året och i år).

En batteridriven motorsåg från Jula/Meec Tools med ett Oregon sågverk, placerad på ett mönstrat golv tillsammans med en fot i sandaler.
Skapa konto

(makens motorsåg med lille sågverket på..)

Maken köpte en eldriven motorsåg (sladd) modell större förra året.. som han använt till att göra plank av trädstammar med (45 cm? svärd) och den var både för stor och tung för mig att använda.. så då letade jag reda på en mindre helt enkelt!

Och jag hittade ingen med sladd.. - men såg "denna" i förbifarten när jag skulle köpa batteri till ett par andra "meec:ar" (samma serie / samma batterier).. och tänkte att den där jäkeln var i perfekt storlek för mig! (och ingen sladd.. och "elstart" plus att den kan dela batterier., och jag hade laddare) :)

Batteridriven motorsåg från Meec Tools, liggande på ett bord. Svart och grå design med gröna justeringsknappar.
Skapa konto

Jag har en minimotorsåg / grensåg sedan innan.. som är toppenbra för visst arbete (mindre grenar, som bäst runt max 8 cm tjocka grenar).. som jag köpte för några år sedan... men den är ganska värdelös när man passerar en viss gräns/tjocklek... och träden jag har ligger nu.. är lite tjockare..

Inser såklart att batteridrift har sina nackdelar.. men som jag nämnt innan jag har ingen planerad skogshuggarkarriär hehe.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Soffan kom som den skulle, till priset som jag blivit lovad 👍😎 Ingen är nöjdare än jag... *phew* ..

Olivgrön soffa med schäslong, placerad på ett trägolv bredvid en svartmöbel, framför en träpanelvägg med gardiner till höger.
Skapa konto

(soffan är "olivgrön" inte grå..)

När vi väl kommit så långt att vi tagit bort tv-bänken osv (står till vänster om soffan i bild) och tagit bort tv .. ja då kan vi skjuta in soffan i hörnet som det var tänkt!

..och den verkar ta mig tusan få plats där den ska också (var lite lurigt med mått.. då det går upp en bjälke lite snett från väggen/ur golvet där..) 👍

När jag var in på Jysk för att betala soffan.. så stod där ett perfekt soffbord också 😎 som var på rea 😳 .. ja det var ju bara att "ta med det" på en gång.. så var det klart (en soffa måste ju ha ett soffbord)

Soffbord av trä sätts ihop, med text "skruvar bord till papps lgh" över bilden. Synliga skruvar och delar på golvet.
Skapa konto

Blir nog bra när det är klart..😊

Några gäster har redan provsovit soffan och sagt att den är ok - jag får väl lita på det hehe

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Tapetseringen fortsätter i maklig takt.. några våder per tillfälle hehe :)

Man ska inte ha för. bråttom! Brukar dock gå lite snabbare för maken o tapetsera.. men jag har en känsla av att där han tapetserade nu.. bara den lilla biten.. kommer i slutänden ha tagit lika lång tid som övriga väggar i hela lgh sammanlagt typ :P (vinklar o vrår o snetak.. och så mönsterpass såklart)

Blommig tapet i ett rum med snedtak, diskho, och dörr som leder till ett badrum. Verktyg och rengöringsmedel syns på bänken.
Skapa konto

Blommig tapet med mönster runt dörr och snedtak i rum, med detaljerad bladmönstring.
Skapa konto

Blommig tapet vid rör i kök, med synlig trälaminat på golvet.
Skapa konto

Blir fint.. och så himla stor skillnad mot innan! 😍👍

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tapetseringen fortsätter i maklig takt.. några våder per tillfälle hehe :)

Man ska inte ha för. bråttom! Brukar dock gå lite snabbare för maken o tapetsera.. men jag har en känsla av att där han tapetserade nu.. bara den lilla biten.. kommer i slutänden ha tagit lika lång tid som övriga väggar i hela lgh sammanlagt typ :p (vinklar o vrår o snetak.. och så mönsterpass såklart)

[bild]

[bild]

[bild]

Blir fint.. och så himla stor skillnad mot innan! 😍👍
Räknas inte det som make misshandel😂👍
Men snyggt blir det

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
Räknas inte det som make misshandel😂👍
Men snyggt blir det
Jag nämnde det för honom... han tyckte det gränsade på det iaf ! :P

• Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Förstår inte alls varför "folk" tycker jag är knäpp.. eller ja, det gör jag ju.. MEN inte på grund av "detta skäl" hehe..

Förstå inte alls problemet med att vi har 4 uteplatser vardera här hemma..!? 🤔 ser inget konstigt i det alls.. man ska kunna se sina "ägor" från många håll.. och det är bara mysigt att kunna gå från plats till plats och sätta sig.. utan att behöva släpa med sig massa möbler..

Det ska finnas lite valmöjligheter.. (behöver inte vara något avancerat/dyrt..)

Solen rör sig över dagen och ibland behöver man tak över huvudet.. och på vissa ställen blåser det osv.. och som sagt.. utsikten är olika!

.. och oavsett vad maken (eller andra) säger.. så är inte sista stället gjort här än! Vankas ett par strategiskt placerade sittbänkar.. och iaf minst en "grupp" till (har ju faktiskt två tomma stenläggningar.. och så ska vi bygga ett trägolv nedanför vår balkong.. kanske får bli odlingslådor och en bänk där?!) :)

Jag tror jag har en "uteplats-fetish" hahaha.. jag älskar dem alla.. hinner sällan nyttja dem - men maken gör! (det måste ju ge mig ett plus i kanten iaf)

Två nya utestolar och ett litet bord står på en stenlagd uteplats framför en vit byggnad med fönster och ett träd i förgrunden.
Skapa konto

Shoppade två stolar i helgen.. och tog ner bordet från "andra balkongen".. så nu fick vi åter igen en sittyta vid logväggen.. där babe gärna njuter av vårkaffet (varmaste/soligaste stället på innergården).

Rött hus med uteplatsmöbler; en rottingstol upp och ner på bordet, omgivna av andra rottingmöbler på ett mönstrat utomhustäcke.
Skapa konto

Har också skruvat ihop bordet som vi ska ha till soffan.. när den kommer ut ur logen.. 😊 bordet i sig tillhör eg fåtöljerna vi köpte till vår balkong i höstas.. men vi köpte ytterligare ett bord (lite större, högre och roligare..).. och tänkte att "detta bord" skulle passa utmärkt till soffan (som vi köpte samtidigt) istället - samma färg på rottingen osv.

Så nej.. det står inte på sin plats på bilden ;)

Nu har jag äntligen också hittat på mitt försvunna glasbord... så jag ska montera det också :) Ska stå nere i lusthuset 👍

Logen är ibland som ett "svart hål".. när saker åker in där kan de försvinna spårlöst! Detta bord köpte min pappa för 8-9 år sedan.. han köpte eg två .. för det var ett "caféset" (ett bord och två stolar) och han ville ha 4 stolar.. därav åkte bord två in i logen.. (och jag har letat innan.. men först nu jag tydligen städat tillräckligt..)

• Gilla
  • Älska
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
Gah.. färger och tapeter ärsvårt - finns så mycket fint och så många alternativ.. och man vill ju inte göra (köpa) fel - även om det går att rätta till i efterhand...

Just nu har jag två (hm tre..) sådana "situationer" här hemma.. men jag tror jag kanske löst den ena nu..

Har velat ett bra tag ang färger på skåpluckorna i köket i lgh som vi renoverar lite.. som ska passa till min fina tapet som jag pratat om (visat) tidigare i tråden..

Här är "allmän" bild.. på lite färger och tapeten..

Färgprovkarta med olika nyanser bredvid en blommig tapet.
Skapa konto

Sållade ut det hela ganska snabbt så jag hade två alternativ... närmare bestämt:

Blommig tapet med gröna, rosa och blå nyanser kombinerad med ett färgprov märkt "Little Whale" i blågrått.
Skapa konto

Alt 1 (Little Whale) lite blågrå

Blommig tapet och färgprover i blå- och grönnyanser hålls upp av en hand.
Skapa konto

Alt 2 (inglenook) lite grågrön

😊👍

Sen har jag stött o blött det hela i nån månad... och bestämt mig för en tredje hahaha (så typiskt mig)

Blommig tapet med färgprover av Renfrew Blue, Brook och Lichen.
Skapa konto

Alt 3 (brook) varmare grön..

Men till mitt försvar.. så var det såhär att jag eg gillade denna färgen bäst från början.. men hade funderingar på att ha den i boningshuset i ett av rummen vi håller på med där.. (också på skåpdörrar) och det kändes lite "trist" om man skulle ha samma färger överallt ju...

Men det är bara att inse.. det är ju den jag jag gillar och det är den som känns varmast till tapeten (dock blir det lite mörkare).. och handtagen jag köpt passar bra till färgen med...

Förpackning med nya kökshandtag och skruvar, texten "Nya handtag till 'papps kök'" är synlig.
Skapa konto

Gjorde man rätt val måntro..?!
🤔😊

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
När jag såg färgprovet tyckte jag direkt att Brook var snyggast så jag röstar på ditt val! 😃

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Färgen har kommit!
Har inte riktigt tid att påbörja det projektet nu.. men skönt att ha den på plats - så man kan börja när/om andan faller på 😊👍

Burk med Fusion Mineral Paint i färgen Brook hålls i en hand, på en veranda.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Fick mina stolphattar till balkongen igår.. och funderar nu på vad lämpligt ”fästmoj” kan vara? Spik, skruv, jupp..

...finns det vita?
Släta huvuden?

Vit stolphatt med rund topp monterad på balkongräcke i trä, omgiven av grönska i bakgrunden.
Skapa konto

Vi skulle eg gjort egna, men tiden räckter inte till.. (och fräsen gick sönder innan hatt ett var klar....) så jag tog ett annat alternativ.. och sköt egengjord på framtiden!

Men jag blev grymt impad av dem.. stolphattarna var mycket snyggare än jag både trott och förväntat mig 😳😊👍

(hade eg inte lyckats hitta vita.. bara svarta o silvriga.. som jag då tänkt köpa o måla om.. men beijers saved my day.. de hittade vita åt mig trots att de eg inte hade dem i sortimentet)

useless useless skrev:
[länk]
Tack :)

Ska man ha tätning på "det viset" ? (kikade på bilderna där.. på länken)
Kommer den sticka ut då, eller "krypa in" lite i hålet?
🤔

Ta bort gummiringen bara. Glöm inte att lägga den i bra-å-ha-lådan för framtida behov...

Nu börjar det faktiskt närma sig något..

Igår var larmnisse här och flyttade om lite i larmet.. det satt både sensor, siren och larmbox i ett av rummen vi ska renovera.. så de är nu placerade på "annan ort" :)

Sedan fortsatte vi med nått helt annat.. det var dags för husbesiktning.. från försäkringsbolaget - de kommer var 4:e år och inspekterar mangårdsbyggnaden. Det gick bra.. inga nya påväxter i kattvindarna.. takläckan fick några tips (som vi kan ta upp med hantverkarna..), fuktkvoten i vår "krypgrund" var bra.. inga konstigheter.. dock hade förra hantverkaren lämnat lite "organiska sopor" som hen rådde oss att ta bort.

Vi fick en liten näsknäpp på slangarna till diskmaskinen som låg lösa i diskbänkskåpet.. samt att vi inte hade diskmaskinsavstägning ovan bänk (som det ska vara enligt reglerna).. vi har den under, lättåtkomlig!

IDAG..

Fönsterbräda med växter och en sensor, borttagna elementbeslag på väggen och trasor på golvet.
Skapa konto

Utsikt mot en fönsterkarm med växter och en vägg med märken, hål och smuts under fönsterbrädan. Tecken på tidigare elementplacering.
Skapa konto

Fönsterbräda med blommor i krukor framför ett stort fönster, vägg med gamla plugghål och ett mönstrat golv vid sidan.
Skapa konto

fortsatte vi med VVS.. det var dags att plocka ner elementen i rummen som ska renoveras.. så att de kan börja när de vill (vi har godkänt att hantverkarna får komma lite som de vill.. från och med nu och typ mindsomar.. ).. och då vill vi försöka ha allt klart så de kan börja när de väl dyker upp!

Vi ligger lite efter dock.. några möbler ska fortfarande flyttas från rummen.. men i värsta fall får de väl hjälpa till när de kommer (de brukar inte vara omöjliga och de får ju betalt för arbetstiden de är här iaf, oavsett vad de gör...)

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.