Fundering ang IBC-TANK:

En IBC-tank av plast med metallram, placerad på en pall, för lagring av regnvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har länge varit på väg att köpa en IBC-tank för att samla regnvatten i till våra odlingar.. och nu undrar jag över om de tål att stå ute året om med vatten i? Eller om de är som andra regntunnor.. som behöver tömmas och helst förvaras lite mer skyddat under vintern (för att inte riskera sprickbildningar osv)

Om den nu inte klarar av att stå ute "oskyddat".. hur mycket bör man isolera runt den? om man nu tänker behålla vatten i..

Hade ändå tänkt bygga in den.. tent estetiskt (lite beroende på var vi ska ha den/dem stå).. så jag har ju chansen att sätta in lite isolering däremellan.. om det är hjälpsamt (vad tar man då, cellplast?)

T
De tål att stå ute, men de bör vara tomma om du vill kunna använda kranen som är i botten för den kommer att gå sönder om de fryser med vatten i. Isolering kommer inte att lösa det, bara fördröja det det. Även om du inte tänker använda kranen bör de nog inte vara mer än halvfulla när de fryser, och har du otur kommer de att expandera utåt ändå så att metallburen går sönder.

Kolla även så att du får en med plastpall, en del har trä och det blir fort fult.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
T trycklös skrev:
De tål att stå ute, men de bör vara tomma om du vill kunna använda kranen som är i botten för den kommer att gå sönder om de fryser med vatten i. Isolering kommer inte att lösa det, bara fördröja det det. Även om du inte tänker använda kranen bör de nog inte vara mer än halvfulla när de fryser, och har du otur kommer de att expandera utåt ändå så att metallburen går sönder.

Kolla även så att du får en med plastpall, en del har trä och det blir fort fult.
Man kan inte "snurra in" kranen över vintern och få den att iaf hålla längre på det viset? :) det är inte så att vi tänker ta vatten ur den på vintern direkt.. bara att det är mycket o tömma ut när den är full.. vi har lyckats fått många regntunnor att spricka :( (kinkiga saker..)

Kan man byta ut en kran på en ibc-tank? (är det en dyr sak...)

Utbudet har inte varit så stort häromkring på beg "fina" tankar.. men jag ska hålla ett öga på om de står på trä el plast! 👍

T
kranen går fint att byta, men det finns många tillverkare av tankar och kranarna är inte alltid likadan (har jag märkt).

Vi vattnar sällan mer än augusti ut, så i alla fall i teorin har man ju rätt lång tid på sig att sluta samla vatten och dränera tankarna, men verkligheten är ju inte alltid lika samarbetsvillig....

Men om du redan från början tänker på att det ska vara enkelt att avbryta insamlandet av vatten borde det ju kunna gå bra?

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
T trycklös skrev:
kranen går fint att byta, men det finns många tillverkare av tankar och kranarna är inte alltid likadan (har jag märkt).

Vi vattnar sällan mer än augusti ut, så i alla fall i teorin har man ju rätt lång tid på sig att sluta samla vatten och dränera tankarna, men verkligheten är ju inte alltid lika samarbetsvillig....

Men om du redan från början tänker på att det ska vara enkelt att avbryta insamlandet av vatten borde det ju kunna gå bra?
Jo vi tänker ju inte samla under vintern.. mest bara det där som blir kvar hehe
Samtidigt avlastar i lite på systemet.. vi har möjlighet att samla kopiösa mängder vatten (om det bara regnar)

En vanlig regnrunna kan vi fylla på ETT ställe på 20-30 min om det regnar ordentligt.. vi har bara tunnor på tre ställen.. sedan pumpar vi iväg vatten till växthusets självbevattning då å då.. (de räcker ju ett par veckor i taget innan de behöver fyllas)

Men har funderat på att samla några tunnor även på vårt hus.. (nu när hängrännorna faktiskt ska fixas. - de har blåst snett och läcker i skarvarna..)

Vi har hängrännor på både huset (som nu går iväg ner i backen o till nån stenkista tror jag) och sen på stall/loge.. där vi samlar idag.. (på tre rör - och där har vi iaf 10 till stuprör att koppla in oss på om vi vill 😳

Men man kan ju inte samla hur mycket vatten som helst.. 😊

MEN beroende på hur mycket det regnar.. kan det vara bra att ha ett litet extralager för en torr sommar.. (anpassat just till våra odlingar/hur mycket vi gör av med) 👍

• Gilla
JonasJN och 1 till
  • Laddar…
T
Ja, blir det ett 2018 till blir det fort torrt i odlingarna. Tror inte detta året blir ett sånt år, men förr eller senare kommer det ett nytt torrår såklart.

Vi håller på och lägger droppslang och byter krukor till såna som har eget magasin (till exempel biltemas tomatkruka är perfekt att odla dahlior i, de bara älskar att ha ett eget magasin med vatten).

Det har gjort att vi har minskat vår vattenförbrukning något enormt, men allra mest har vi minskat på mängden arbete som behövs för att vattna (vilket är det viktigaste målet för oss just nu).
För oss handlar det väldigt mycket om att kunna fortsätta odla både blommor och grönsaker som vi vill, även när kroppen inte riktigt orkar lika mycket som tidigare.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Ja, blir det ett 2018 till blir det fort torrt i odlingarna. Tror inte detta året blir ett sånt år, men förr eller senare kommer det ett nytt torrår såklart.

Vi håller på och lägger droppslang och byter krukor till såna som har eget magasin (till exempel biltemas tomatkruka är perfekt att odla dahlior i, de bara älskar att ha ett eget magasin med vatten).

Det har gjort att vi har minskat vår vattenförbrukning något enormt, men allra mest har vi minskat på mängden arbete som behövs för att vattna (vilket är det viktigaste målet för oss just nu).
För oss handlar det väldigt mycket om att kunna fortsätta odla både blommor och grönsaker som vi vill, även när kroppen inte riktigt orkar lika mycket som tidigare.
De spånar ju om ett ”nytt 2018” i år.. så ja.. man vet inte! De har börjat skicka ut info om vattenbrist till sommaren.. pga lite nederbörd o snö .. så blir det dessutom varmt .. blir det kanske lite körigt med vatten.. (även om alla verkar välja att fylla poolen just då)

Vi har egen brunn, så vi får ju vattna bäst vi vill.. MEN sinar den, har vi lite problem.. 😳 så vi slösar inte i onödan helst.

Vi kör på samma linje som ni.. dvs odlingarna ska klara sig lite självt, må bra, minska vattenförbrukningen.. (och kunna samla lite vatten till det vi odlar själva)..

Ska lägga slangar i de nya odlingsbäddarna oxå (men vi väntar tills de sista är byggda så man kan göra hela systemet där på en gång)

Något som minskade vår vattenförbrukning rejält (o arbetsinsats..) var när vi skaffade solcellsbevattning till växthuset 👍 .. så länge vi fyller på tunnorna varannan vecka (ungefär) så sköter det sig självt.. ju mer solen skiner.. desto mer vatten får krukorna 😊👍

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
bara att det är mycket o tömma ut när den är full.
Men säg att du måste tömma halva tanken när du slutar vattna. Är det verkligen ett problem att bli av med 500 liter? Det är ju inte mer än kanske tre badkar.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men säg att du måste tömma halva tanken när du slutar vattna. Är det verkligen ett problem att bli av med 500 liter? Det är ju inte mer än kanske tre badkar.
Nä går ju att planera lite så med vattningen på slutet av säsongen.. 😊

.. om man nu tänker på det 🥸 .. vi brukar komma på lagom till snön kommer att vi kanske borde ta in tunnorna.. (de är oxå fulla).. därav har vi köpt flertalet nya tunnor..(när vissa frusit o spruckit) ..

Vi vattnar ju oftast fortfarande på hösten .. (växthuset).. så då tänker vi heltcenkelt inte på det .. förrän det fryser på..

Har letat plåttunnor! Morfar hade en sån ute året runt.. mamma har en i tjockare plast.. den står ute året runt oxå (sen jag gick på lågstadiet!)

🌸😊

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Golv beställt till de två rummen 👍 2-3 v leveranstid..

Massivt trägolv, Dalafloda Hardpine Amber, borstat 25x159mm visas på bilden.
Skapa konto

…men å andra sidan har inte snickarna varit här än.. 😊 hoppas på nästa vecka för gjutning av ”fundament” i källaren iaf.. (det måste ju hinna torka lite oxå..)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Dax å måla stöden/benen till köksskåpen jag skruvade ihop tidigare i våras..

Hade lite plats kvar bredvid garderoberna i sovrummet som jag ville nyttja (förvaringsbrist inne) .. men det rymdes inte ”likadana garderober” som vi har.. (fanns bara i två bredder typ).. så jag köpte 4 mindre köksskåp 👍😊

Köksmöbelben i trä för skåp, på tidningspapper, redo för målning.
Skapa konto

Skåpen ska stå på dessa (två skåp på vardera benställning)

Ska målas vita innan vi sätter dem på plats..
En målad..

Vitmålad benställning för köksskåp i ett rum med trägolv, öppen spis och tavlor, texten "NU ÄR DEN VIT.." syns över bilden.
Skapa konto

Vitmålad benställning för köksskåp står på ett bord, omgiven av tidningspapper och målarutrustning i ett vardagsrum.
Skapa konto

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
I år är året..
Året då jag tvättar utemöblerna innan midsommar!
Vanligen sker det på själva midsommarafton (fråga mig inte varför) i superstress…och jag har knappt ro att äta sillen!

En nytvättad utomhusstol av flätat material står på en stenlagd uteplats med grönska i bakgrunden. Texten "Nydiskad stol!" finns på bilden.
Skapa konto

Svarta rottingstolar på en uteplats, nymålade och i bra skick efter flera år utomhus, med grön trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Pysslade lite
MIDSOMMAR här hemma också 🇸🇪😊👍

En hand håller en blågul rosett i en trädgård med en uteplats i bakgrunden.
Skapa konto

Gjorde också en midsommarkrans att hänga upp.. lite björkgrenar, ståltråd och mina kära sidenband hehe

Midsommarkrans med björkgrenar och blå-gula sidenband ligger på ett svart bord utomhus.
Skapa konto

Midsommarkrans av björk och sidenband i blått och gult hänger på altan med rödmålad vägg samt utemöbler under tak.
Skapa konto

😊🌸🇸🇪

• Gilla
Byggaren Bengt och 6 till
  • Laddar…
Lägenheten…

Blommig tapet på vägg, spånskiva lutad mot vägg, träpanel i taket, eluttag nära golvet, material och verktyg på golvet.
Skapa konto

Sista lilla våden (för nu) är satt på plats.. nu har jag plockat bort alla ”tapetserargrejer” inför annalkande sommargästers ankomst!

Kök i lägenhet med trägolv och blommig tapet, skåp under bänken, och hyllor. Mikrovågsugn ses till vänster.
Skapa konto

Skåp och hylla under bänken är på plats / fastsatta och på måndag kommer VVS-Nisse och monterar bänkdiskmaskinen på hyllan i skåpet.. dvs under bänken 👍😊

Hen ska också fixa lite med avloppet (som kommer från badrummet) och några envisa böjar där.. (förra gången vi hade sommargäster blev det småstopp ett par gånger när de duschade..)

Diskmaskin installerad under köksbänk, omgiven av skåp, med en diskho och diskmedel ovanpå träbänken. Blommig tapet i bakgrunden.
Skapa konto

Tjoho.. diskmaskinen är på plats - under bänken!
Skönt att få bort den från bänken.. (och passade bra i hålet vi ”gjort” 👍😊

Grå avloppsrör med svängda kopplingar i en stenväggsmiljö.
Skapa konto

Även några nya ”snällare” svängar på avloppet.. (ist för 45 graders..)

Nu får vi se om vi/de (sommargästerna) slipper stopp i avloppet i år när de duschar 😊👍

• Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
Idag kom vårt massiva trägolv flygande..

Kranbil lyfter ett 540 cm långt massivt trägolv, med texten "Flygande Golv" och "540 cm är långt" synlig ovanpå lastpallen.
Skapa konto

Inget vi ville transportera..
540 cm är långt 😳

Tyvärr har inte snickarna kommit än.. så vi får förvara golvet i stallet tillsvidare!

De borde komma nästa vecka.. håll tummarna! Kunden innan oss fortsätter fylla på och ändra saker.. (2 v sena hitills..)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.