thomasx skrev:
Försäkringsbolaget kommer antagligen göra samma bedömning som TS, att hela väggen inte behöver målas om, och kommer således inte heller att stå för det. Vilket leder till att TS grannen kommer få betala självrisk för "några få penseldrag". Det blir alltså mycket billigare för grannen att köpa färg och måla själv än att betala självrisken.
Enkelt sett, försäkringsbolaget accepterar skadan i det fall det blir dyrare för försäkringstagaren att betala självrisken än att fixa själv, och nekar skadan i det fall försäkringstagaren tjänar på att betala självrisken. Försäkringstagarna är förloraren i båda fallen, försäkringsbolaget är vinnaren i båda fallen.
Då ser jag det i alla fall som rimligt att TS betalar färgburken.
han tycker ju för övrigt själv att det är underligt att vara "oaktsam" men ändå inte vållande.
Men så snårig är väl juridiken.

thomasx skrev:
Moderna försäkringar sa ni? Ja, där har jag inga försäkringar, lyckliga mig [bild] Snart inte TS och hans granne heller, antagligen [bild]
Jag har sedan några år Moderna för hus, hem och bil efter att i hela mitt liv tidigare ha haft Skandia/If.

Det är först nu på senare år som jag haft några försäkringsärenden alls, och då med Moderna år 2011 vid två tillfällen.
Och de har skött det hela på ett helt perfekt, närmast generöst, sätt.
Så jag undrar om inte din motvilja mot dem är lite förhastad.

• Gilla
Örjan B
  • Laddar…
enginolo skrev:
Jag hade surrat fast den till en påle jag hade tryckt ner i gräsmattan, men enligt fk är det otillräckligt. De hävdar att den borde ha demonterats. Nu hör det inte till vardagen att det blåser till storm och jag kunde inte inte föreställa mig att en 3m lång studsmatta skulle flyga 20 m till grannen, trots fastsättning till en påle.
Hur långt ner hade du tryckt/slagit ner pålen i gräsmattan?

Här på ostkusten vändes ett stort vindskydd, för djur, i trä (ungefär som en carport) upp-å-ner.

Inåt småländska höglandet välte staket.

P
Lätt att vara efterklok.

Demmpa skrev:
Hur långt ner hade du tryckt/slagit ner pålen i gräsmattan?

Här på ostkusten vändes ett stort vindskydd, för djur, i trä (ungefär som en carport) upp-å-ner.

Inåt småländska höglandet välte staket.

Enk Projektet skrev:
Betyder det att om man är bortrest så har man inte något ansvar?
Nej.

ion skrev:
Klart man ska surra fast saker som kan blåsa bort, men vilka vindstyrker är instruktionerna anpassade till?
.
Det är väl som med massor av andra saker....man ska säkerställa att det inte sliter sig....i annat fall får man plocka ner det....

enginolo skrev:
Han vill få hela väggen ommålad och vill att jag skall står för kostnaden. Är det rimligt? Varför skall jag betala för något jag knappast kan hållas ansvarig för? Vad säger lagen. Han har ju en byggnadsförsäkring, men vem skall stå för självrisken? Täcks skadorna av mitt försäkringsbolag? hur agera?
Lagar/regler eller ej men givetvis är det ditt fel. Och det är klart att du är ansvarig. Det är din studsmatta. Sen att det blåste upp till storm och att man varnats i god tid så är det ännu en gång miss av dig. Tak flyger av, träd knäcks och åker upp med rötterna. Givetvis lär din lilla studsmatta flyga.

Att du sen ska måla en hel vägg, ja det beror på. Om väggen i sig var i bra skick innan utan färgnyans och du nu enbart ska måla om och det blir en färgnyans så tycker jag givetvis att du ska måla om hela väggen.

Var det inte nån färgnyans innan så skall det inte vara det nu heller.

Rätt eller fel enligt paragrafer/lagar/regler vet jag ej men det är helt klart rätt om du har förstånd att förstå vad som hänt och varför.

Om han har byggnadsförsäkring så skall du betala hans självrisk för att få det åtgärdat. Hur som helst tycker inte jag att grannen skall betala något. Det är din studsmatta, dvs ditt fel!

Tillägg: Hade jag haft studsmatta och gjutit fast den i marken och om den ändå slitit sig så hade jag trots det ersatt min granne. Sen är det möjligt att grannen sagt att vet du vad; du gjorde allt i din makt men ändå gick det åt skogen. Vi delar på det. Men det är ju en chansning som man inte kan förvänta sig.

Redigerat:
  • Gilla
puda
  • Laddar…
P
Lite bilder ImageUploadedByByggahus.se1384178865.257828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1384178894.787109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista bilden visar skicket i övrigt

är det pga skadan på hörnet(första bilden) som grannen vill att ni ska måla om hela väggen?

noone70 skrev:
är det pga skadan på hörnet(första bilden) som grannen vill att ni ska måla om hela väggen?
Om det är så, är denna bild före eller efter reparationsmålning?

Om det är efter så hade jag nog som, i detta fallet, oskyldigt drabbad fastighetsägare blivit fly f-bannad och krävt ommålning av hela gaveln.

Om det är den översta bilden så tycker jag att det är en konstig skada, varför bara på det stället. I mina ögon så låter det som att han vill få huset ommålat, på sin höjd målar man den vita knuten. Det är som en bil man lackar inte om hela vid lackskador.

Andy78 skrev:
på sin höjd målar man den vita knuten. Det är som en bil man lackar inte om hela vid lackskador.
Vita knuten ??, tittar vi på samma bilder :x ????

roland53 skrev:
Vita knuten ??, tittar vi på samma bilder :x ????
Vad heter det vita där det är skrapmärken där lampan sitter, sidvägg?

Göran.W
Med den lilla skadan ska man definitivt inte måla om allt med tanke på skicket i övrigt.
Är ganska övertygad om att försäkringsbolaget ger han en slatt färg och en pensel.

Andy78 skrev:
Vad heter det vita där det är skrapmärken där lampan sitter, sidvägg?
Jag kallar det gult eller ockragult:cool:

P
Det är den lilla skadan i hörnet under lampan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.