49 571 läst ·
107 svar
50k läst
107 svar
Vår studsmatta flög i väg under stormen och skrapade bort färg på grannens vägg
Exempelvis ersätts inte skador på puts eller skorstens beklädnad såvida inte något föremål som stormen blåst omkull träffat byggnaden.
Läser jag som att det är den drabbades egna hemförsäkringen som gäller.
Om grannen orsakat skada på din fastighet genom vårdslöshet, exempelvis felaktigt byggd konstruktion som blåst omkull vid storm, kan i vissa fall ersättning fås från dennes ansvarsförsäkring.
Läser jag som det är den vållandes ansvarsförsäkring som gäller. Det skulle då finnas två möjligheter att reglera skadan, det som skiljer är vem som ska betala självrisken.
Men jag är bara en amatörtyckare, så troligen har jag tolkat fel.
Läser jag som att det är den drabbades egna hemförsäkringen som gäller.
Om grannen orsakat skada på din fastighet genom vårdslöshet, exempelvis felaktigt byggd konstruktion som blåst omkull vid storm, kan i vissa fall ersättning fås från dennes ansvarsförsäkring.
Läser jag som det är den vållandes ansvarsförsäkring som gäller. Det skulle då finnas två möjligheter att reglera skadan, det som skiljer är vem som ska betala självrisken.
Men jag är bara en amatörtyckare, så troligen har jag tolkat fel.
Redigerat av moderator:
Yep, det är helt rätt. Men det där löser försäkringsbolagen sinsemellan, se http://www.skadejuridik.se/regress.htmlion skrev:
Kan ni (inte bara du) inte sluta förvandla alla trådar till moraltrådar och läxa upp folk som startar dem? Svara på frågan istället!joflopp skrev:
Nu är det väl så att olika försäkringsbolag har olika innehåll i sina villa hem försäkringar och sedan kommer det till olika tillägg som man kan köpa till. Så det går väl inte entydigt att uttala sig om vad som ingår i TS försäkring. Eftersom han inte varken skrivit vilket bolag eller innehåll i sitt försäkringsbrev. Men det är ju så att man köper försäkring för att få ersättning vid skada på sin egendom, inte på grannens den får han försäkra själv, däremot kan man ju köpa drulleförsäkring eller vad det kallas för och då kan ersättning kanske ges för skador man vållat på annans egendom..
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Enkla frågor har enkla svar.bobas skrev:
Men du har säkert förstått att detta inte är en helt enkel fråga.
Så hur menar du att ett svar skall se ut?
Vi har ju långt ifrån sett hela bilden. Alltså måste vi resonera runt en del.
Allt är ju inte bara svart och vitt, eller hur?
Det finns ju också folk som tycker att moral, som du kallar det,
är något man gärna vill ha med i bilden också.
Man skall inte bara få rätt, man vill gärna kunna se folk i ögonen också.
I instruktionerna till sådana där mattor står det att man ska surra fast dem. Vårdslöshet eller uppsåt krävs för skadeståndsskyldighet. Det här är vårdslöshet. Det är då skadan som ska ersättas. Är fasaden perfekt ska den återställas till perfekt skick. Om den inte är perfekt så behöver den inte bli det, men väl lagad. Kostnaden för det är skadan.
Just det här fallet handlar väl mest om moral då skadan verkar marginell.bobas skrev:
Som Knockonwood uttrycker det, "man vill kunna se folk i ögonen också."
Jag har rätt svårt för människor som inte har ryggrad att göra rätt för sig, häromåret var det ett grannbarn som spydde ner vår studsmatta ( han blev sjösjuk av att hoppa
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Förstår mig inte på sådana föräldrar, skulle min grabb spy ner en studsmatta så är det självklart att jag skulle ta rätt på det!hyggabus skrev:Just det här fallet handlar väl mest om moral då skadan verkar marginell.
Som Knockonwood uttrycker det, "man vill kunna se folk i ögonen också."
Jag har rätt svårt för människor som inte har ryggrad att göra rätt för sig, häromåret var det ett grannbarn som spydde ner vår studsmatta ( han blev sjösjuk av att hoppaPappan kom förbi och hämtade ungen men lyfte inte ett finger för att städa upp , det fick vi göra. Att ungen dessutom "bjudit in sig själv" till vår studsmatta gjorde inte känslan bättre.
För ca 2 år sedan var en god vän på besök hos oss, deras lilla tjej på ca 2 år råkade välta ner en vas med blommor, ingen dyr grej, kanske en hundring eller 2 som gick i kras.
De var väldigt snabba upp på fötter, hjälpte till att städa upp och bad så mycket om ursäkt.försökte ge oss pengar osv som vi tackade nej till. Jag och tanten hade inga problem med det, ungar är ungar och saker händer.
Nästa helg blir vi bjudna på grillfest med god dricka med mera som plåster på såren.
Föredömligt agerat tycker jag.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
I just detta fallet håller jag med om att det är vårdslöshet iom det var väl känt i flera dagar innan att det skulle bli storm.
Sen är det ett rätt välkänt fenomen att studsmattor lever sitt egna liv när det blåser.
Att TS ska ersätta är väl rätt uppenbart men hur kan ingen svara på så länge det saknas bilder på skadan så ingen mer än TS vet hur stor skadan är.
Den kan vara av sådan karaktär att hela fasaden måste målas men den kan med vara så pass begränsad att man bara behöver fylla i.
Så innan TS kommer med bilder kan han inte heller få ett korrekt svar för nu kan vi bara spekulera.
Sen är det ett rätt välkänt fenomen att studsmattor lever sitt egna liv när det blåser.
Att TS ska ersätta är väl rätt uppenbart men hur kan ingen svara på så länge det saknas bilder på skadan så ingen mer än TS vet hur stor skadan är.
Den kan vara av sådan karaktär att hela fasaden måste målas men den kan med vara så pass begränsad att man bara behöver fylla i.
Så innan TS kommer med bilder kan han inte heller få ett korrekt svar för nu kan vi bara spekulera.
Vad som inte är känt är om TS vetat om stormen i förväg. TS kan lika gärna varit på semester i Thailand en månad och kommit hem när det varit för sent. Likaså kan mattan varit fastsatt och lossnat.Göran.W skrev:
Folk antar för mycket..
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Jag kan med säkerhet säga att TS inte varit i Thailand för hade TS varit där hade inlägget börjat så här.bobas skrev:
Hej vi kom precis hem från Thailand osv
Sen är det högst väsentlig information så TS hade all säkerhet nämnt det med.
För övrigt verkar TS ha släppt tråden eftersom vi inte får bilder eller svar på frågor så tråden kunde lika bra låsas nu.
Sen har den för övrigt börja spåra ur med.