Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
En gammal bergvärmepanna med inbyggd VV-beredare.
På bilden ser man KV samt VV. Jag vet inte hur det ser ut invändigt, men varför sätter man blandningsventilen och tryckventilen på KALLVATTEN-sidan ????
Den lilla kulventilen till vänster om blandningsventilen är påfyllning till värmesystemet, så den sitter korrekt.
Tryckventilen läcker konstant och ska bytas, därav har frågan uppstått om att flytta den till VV-sidan.
På bilden ser man KV samt VV. Jag vet inte hur det ser ut invändigt, men varför sätter man blandningsventilen och tryckventilen på KALLVATTEN-sidan ????
Den lilla kulventilen till vänster om blandningsventilen är påfyllning till värmesystemet, så den sitter korrekt.
Tryckventilen läcker konstant och ska bytas, därav har frågan uppstått om att flytta den till VV-sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Om ventilen behöver öppna sig på grund av övertryck när varmvatten görs så är det mer energieffektivt att släppa ut kallvatten.
Också praktiskt när vår ventil började läcka att det var kallvatten istället för varmvatten som rann ut.
Också praktiskt när vår ventil började läcka att det var kallvatten istället för varmvatten som rann ut.
Det är standard att det sitter en ventilkombo med avstängningsventil, backventil och säkerhetsventil i samma enhet. Enklare och billigare än att sätta separata enheter på olika ställen.M martinradbo skrev:
Det är ju samma tryck på båda sidorna av beredaren, så rent tekniskt spelar det ingen roll.
Klicka här för att svara