1 195 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Var kan transformatorn vara?
Tack för tips! Ska göra som du säger, har plockat bort täckskivan i elcentralen, men hittade inget där heller. Kablarna som går in till elcentralen hittar jag var de kommer upp på vinden, men dessa går i en helt annan riktning än mot kablarna som går upp från skenan. Har inte lirkat så mycket vid brytarna, så får göra det innan jag börjar gräva.J jonaserik skrev:Är det 12 V på ledarna in i skenan. Trafon är då en 230/12 och kan sitta var som helst. Lämpligt att rycka i trådarna ( 230 V ) som går till dimmer/brytare och lyssna var det skramlar/rör sig i en vägg, kan gå att få en dragfjäder och då hörs det rätt bra, när det blir stopp. Har varit med om att trafos sitter bredvid/intill elcentralen. Så börja med att rycka lite, innan du blir mullvad på vinden.
Jo, på de skenor som har en större plastklump finns trafon i klumpen. Men på skenan med problem finns ingen plastklump utan kabeln går rätt upp i taket...GoC skrev:
Ja men är inte det där trafon?K Kamehameha skrev:
Den går ju att skruva loss, sedan är det väl enkelt att mäta spänningen.
Ja jag såg det nu, och frågade AI som sa att Belid har externa trafos. Då är den väl intryckt bakom takpanelen. Eller sitter den i nån kopplingsdosa på väggen nån stans ?snaggletooth skrev:
Enklast är kanske att följa tändtråden från strömbrytaren. Rycka lite i den och lyssna vart det rör sig nån stans
Nej tyvärr ingen kopplingsdosa... Kabeln som går upp i taket går att dra i lite, men uppfattar inget ljud från det. Tändtrådarna går uppåt vad jag kan se, men märker inget ljud när man drar i dessa heller. Det hetaste tipset är nog att den finns på vinden på något sätt... Men det är riktigt svåråtkomligt så känns lite märkligt om en elektriker tyckte det var en vettig lösning att ha den där uppe.GoC skrev:
Klicka här för att svara