Hej,
Har någon något tips på var transformatorn till en sån här spotlight-skena kan vara?
Jag har krupit runt på vinden och rafsat bland halvmetersdjup isolering men kan inte hitta något. (Dock svårt att lokalisera sig så man är precis ovanför.)
Någon som tänker som en elektriker och kan ge något tips? Visst borde en transformator vara åtkomlig?
Anledningen till att jag behöver komma åt den är att jag misstänker att den är trasig då spotlightsen slutat fungera efter att jag försökt byta dimmer på väggen till en som skulle klara LED-lampor. Bytt tillbaka till ordinarie efter det och det funkar fortfarande inte.
Har någon något tips på var transformatorn till en sån här spotlight-skena kan vara?
Jag har krupit runt på vinden och rafsat bland halvmetersdjup isolering men kan inte hitta något. (Dock svårt att lokalisera sig så man är precis ovanför.)
Någon som tänker som en elektriker och kan ge något tips? Visst borde en transformator vara åtkomlig?
Anledningen till att jag behöver komma åt den är att jag misstänker att den är trasig då spotlightsen slutat fungera efter att jag försökt byta dimmer på väggen till en som skulle klara LED-lampor. Bytt tillbaka till ordinarie efter det och det funkar fortfarande inte.
Man kan ana en märkskylt på spotten, vad står det på den?
Då finns det en trafo någonstans, förmodligen på bilden i ditt förra inlägg.
Och sannolikt då en elektronisk sådan som sällan är kompatibel med LED.
Den borde inte ha pajat pga dimmerbytet men allt kan ju hända, och du är säker på att alla trådar hamnade rätt när du bytte dimmer?
Och sannolikt då en elektronisk sådan som sällan är kompatibel med LED.
Den borde inte ha pajat pga dimmerbytet men allt kan ju hända, och du är säker på att alla trådar hamnade rätt när du bytte dimmer?
På bilden på mitt förra inlägg? Menar du det första? För denna skena har ingen sådan "låda" som jag tog bild på nu senast.snaggletooth skrev:
Så förmodligen uppe över takpanelen då? När jag harvar runt på vinden känner jag inget under isoleringen förutom spånskivor, kan man verkligen ha gömt den i innertaket?
En likadan armatur med sladd upp genom taket sitter 8m bort.
När jag bytte dimmern så funkade det först, sedan fick dimmern spel utan att jag gjorde något och maxade lamporna, sedan lät det ett surrande och plötsligt slocknade allt.
Det var en dimmer som även skulle gå att koppla in på smartahemsystemet, så kanske var det som fick den att dra iväg på något sätt.
Mm, men det ser ut så på alla skenor, även de som fortfarande funkar. Tog loss lampan där det var mörkt och tog bilder. Tycker inte det ser så misstänkt ut? Går två kopparledningar som ser intakta ut.T TommyC skrev:
Är det 12 V på ledarna in i skenan. Trafon är då en 230/12 och kan sitta var som helst. Lämpligt att rycka i trådarna ( 230 V ) som går till dimmer/brytare och lyssna var det skramlar/rör sig i en vägg, kan gå att få en dragfjäder och då hörs det rätt bra, när det blir stopp. Har varit med om att trafos sitter bredvid/intill elcentralen. Så börja med att rycka lite, innan du blir mullvad på vinden.







