Hej,

Har någon något tips på var transformatorn till en sån här spotlight-skena kan vara?
Jag har krupit runt på vinden och rafsat bland halvmetersdjup isolering men kan inte hitta något. (Dock svårt att lokalisera sig så man är precis ovanför.)
Någon som tänker som en elektriker och kan ge något tips? Visst borde en transformator vara åtkomlig?

Anledningen till att jag behöver komma åt den är att jag misstänker att den är trasig då spotlightsen slutat fungera efter att jag försökt byta dimmer på väggen till en som skulle klara LED-lampor. Bytt tillbaka till ordinarie efter det och det funkar fortfarande inte.
 
  • Spotlight-skena i taket med flera små lampor, del av ett diskussionsinlägg om att hitta en transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spotlight-skena monterad i taket med silverfärgad spotlightlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ens någon transformator? Vad är det för spänning på lamporna?
 
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
Sitter det inte en trafo i varje spot ? (de ser stora ut)
 
Det är riktigt att en transformator skall vara åtkomlig. Det finns varianter där det sitter en spänningsomvandlare i varje armatur och det är 230 V i skenan.
 
Man kan ana en märkskylt på spotten, vad står det på den?
 
Tack för svaren. Jag tror det borde finnas en någonstans, såhär ser några andra skenor ut i huset. Antar att klumpen i slutet innehåller en transformator, vilket den som jag har problem med inte har.
 
  • Vit ljusskena med spotlampa på vit träpaneltak, med en avlång enhet i slutet som kan innehålla en transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snaggletooth snaggletooth skrev:
Man kan ana en märkskylt på spotten, vad står det på den?
Det står:
Typ S 6012
Max 20W/12V
 
  • Lampa märkt "BELID 005653" med symboler för säkerhetsklass och information "Typ S 6012 Max 20W/12V".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en metallkomponent med texten: "Typ S 6012 Max 20W/12V" och en grafisk symbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då finns det en trafo någonstans, förmodligen på bilden i ditt förra inlägg.
Och sannolikt då en elektronisk sådan som sällan är kompatibel med LED.
Den borde inte ha pajat pga dimmerbytet men allt kan ju hända, och du är säker på att alla trådar hamnade rätt när du bytte dimmer?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Då finns det en trafo någonstans, förmodligen på bilden i ditt förra inlägg.
Och sannolikt då en elektronisk sådan som sällan är kompatibel med LED.
Den borde inte ha pajat pga dimmerbytet men allt kan ju hända, och du är säker på att alla trådar hamnade rätt när du bytte dimmer?
På bilden på mitt förra inlägg? Menar du det första? För denna skena har ingen sådan "låda" som jag tog bild på nu senast.
Så förmodligen uppe över takpanelen då? När jag harvar runt på vinden känner jag inget under isoleringen förutom spånskivor, kan man verkligen ha gömt den i innertaket?
En likadan armatur med sladd upp genom taket sitter 8m bort.

När jag bytte dimmern så funkade det först, sedan fick dimmern spel utan att jag gjorde något och maxade lamporna, sedan lät det ett surrande och plötsligt slocknade allt.
Det var en dimmer som även skulle gå att koppla in på smartahemsystemet, så kanske var det som fick den att dra iväg på något sätt.
 
På de första två bilderna i inlägg #1 är plasten lite mörkare runt lampans inkoppling i skenan. Det kan antyda att det har varit varmgång t ex i en kontaktövergång bakom plasten.
 
T TommyC skrev:
På de första två bilderna i inlägg #1 är plasten lite mörkare runt lampans inkoppling i skenan. Det kan antyda att det har varit varmgång t ex i en kontaktövergång bakom plasten.
Mm, men det ser ut så på alla skenor, även de som fortfarande funkar. Tog loss lampan där det var mörkt och tog bilder. Tycker inte det ser så misstänkt ut? Går två kopparledningar som ser intakta ut.
 
  • Närbild av en vit elektrisk dosa som hålls i handen, med synliga trådar och skruvanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit fönsterjalusimekanism monterad på en vägg, med synliga skruvhål och panelstruktur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Det står ju 12V på sockel till spotten, så då har du någon trafo gömd någonstans, det blir till att leta, fågel fisk eller mittemellan.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Det står ju 12V på sockel till spotten, så då har du någon trafo gömd någonstans, det blir till att leta, fågel fisk eller mittemellan.
Typiskt... Aja, får kanske skyffla bort all isolering på vinden då. Tack för hjälpen alla som gjort inspel.
 
A
Ja det är lika bra för därunder ska den inte vara. Då måste det göras om så den blir lätt åtkomlig.
 
Är det 12 V på ledarna in i skenan. Trafon är då en 230/12 och kan sitta var som helst. Lämpligt att rycka i trådarna ( 230 V ) som går till dimmer/brytare och lyssna var det skramlar/rör sig i en vägg, kan gå att få en dragfjäder och då hörs det rätt bra, när det blir stopp. Har varit med om att trafos sitter bredvid/intill elcentralen. Så börja med att rycka lite, innan du blir mullvad på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.