prototypen prototypen skrev:
när man lastat korgen full såtar man ju lite på armen också
Jag tar en påse i varje hand istället. Precis vad jag orkar...

4774
Vedkorg, en sån med botten och två sidor och ett handtag som man använder att bära in ved till kaminen. Glad i hågen sökte jag på Biltema/ClasO/Jula/Rusta, övergick att låta Google hitta åt mig, gick Inge vidare alls. Kompisen kom med förslaget, Eldabutiken i GBG men icke sa Nicke.

Hur transporterar folk veden från vedboden in till kaminen, jag har hittills burit på armen men man får gå flera gånger och man blir lite skräpig.

Protte
Frågan är om du vill ha en i svart plåt eller i flätad korg? Det finns en mängd olika utföranden så att veta vilken typ du vill ha gör det enklare att hjälpa.

Vi har en för att bära in veden och en som står bredvid kaminen som vi då fyller till bredden. Räcker till ca 6 eldningar.

Så storlek spelar även in 😄

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tar en påse i varje hand istället. Precis vad jag orkar...
Jag tar en varukorg eller en mindre påse med liknande form som din i varje hand, påsen har fått en styv slang stump på handtagen för att vara lättare att bära och greppa.

Har varit på jobb i veckan och en sådan fanns i stugan jag hyrde, priset var ju acceptabelt så det blir nog en dylik.
Kolla upp att måtten är rätt. Enligt specen ska sidan vara nästan kvadratisk men så ser bilden verkligen inte ut.

Måttbeskrivning med bredd 36 cm, höjd 51 cm, längd 50 cm och material pil.

Flätad korg med handtag, rektangulärt utseende trots specifikationer om kvadratisk form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bär med IKEA-kasse. Veden som ligger inne är uppstaplad i två gama äppellådor, de är stabila och rymmer mycket.

Lättare att få med sig ett större lass när man kan ta tyngden på axeln, och lätt att tömma kassen på fnas ute. Bredden på den stora kassen är precis lagom till min ved och det gör det lätt att packa, fylla ordentligt och ligger stabilt när man bär.
Eftersom jag har kassen på axeln är det ett inget problem att öppna dörren.

Jag bara vägrar ha en IKEA påse eller brödback bredvid kaminen.
Jag med. Men din fråga var om inbärning av veden.

Hej
Min vedkedja lyder såhär:
IBCkorg utanför dörren, 12st står på varandra så det är lätt att plocka ur de övre.
Lyfter upp en IBCkorg på altanen med maskin och tar bort hela vägginsatsen till kattluckan och slänger in ved under trappen.
Veden under trappen blir snustorr så den har jag som tändved.
Hämtar ved på armen ur IBCkorgarna med en specialsydd lång handske med liggunderlag på ovansidan så jag kan hämta ved iförd kostym :-) Den veden hämtar jag när det brinner ordentligt i tändveden.
Kaminen i vardagsrummet har en stor korg bredvid sig som jag går ut och hämtar ved i, den har även en kopparkittel där jag har tändved.

Gysinges vedkorg höll i många år för mig, jag vet inte hur man underhåller en sådan, men på slutet gick det åt ståltråd och silvertejp ;-) En fantastisk korg!

Lycka till med korgvalet :-)
/W

Vill man ha en vedhylla så har jag gjort sådana till våra fastigheter.
Här är ett exempel på en med fyra vedkorgar.
20220927_195649.jpg
Skapa konto

Alfredo Alfredo skrev:
Kolla upp att måtten är rätt. Enligt specen ska sidan vara nästan kvadratisk men så ser bilden verkligen inte ut.

[bild]

[bild]
De räknar in handtaget, vi har fyra av dessa och de är väldigt stabila.
Vi fick överta fyra enklare korgar för 20 år sedan men nu lever endast en av dem kvar.
Kan de ha överlevt 30-40år, inte illa.
Två flätade korgar med handtag står framför en hög med vedträn.
Skapa konto

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
De räknar in handtaget,
Tack! Det borde jag ha fattat...😳 Jag snöade in på att försöka beräkna vilken vedvolym de rymde.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.