Som rubriken. Har en fastighet med bostadshus landsbygd äldre bebyggelse. Flera av tomterna är opraktiskt uppdelade i sektioner. Genom området går en stor riksväg som sluttar i brant banvall och järnväg där det passerar stor mängd godstrafik. Nu har jag fått klart med ett skogsbolag att köpa en mindre skogsfastighet gränsande till mitt hus på motsatt sida där det är obebyggt stort skogsområde. Men: i den fastigheten ingår två delar till nedanför. som gränsar mot väg o järnväg på sammanlagt
ca, 6 0000kvm. Ville helst inte ha dessa men måste ta dem i köpet. Medför dessa områden några krav/ skyldigheter för mig pga närheten till väg o järnväg? Försäkringsfrågor om träd som kan rasa o andra problem som skulle kunna uppstå. Var letar jag enklast information ?

Claes Sörmland
Den stora vägen som Trafikverket förvaltar ligger på marken med vägrätt enligt väglagen. Det är som ett mycket omfattande servitut som nästan helt utsläcker din rätt till marken som markägare på ytan och djupet. Du har ingen förvaltningsskyldighet av vägen, det ligger helt på staten (Trafikverket). Du behöver tillstånd från Trafikverket för att utföra byggnation eller uppförande av anläggningar i närheten av vägen.

Väglagen: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/vaglag-1971948_sfs-1971-948/

Järnvägens juridik kan jag sämre. Men det är järnvägens huvudman som står för att röja växtlighet för banan, inte grannmarkägare.

• Gilla
KB Ason och 1 till
  • Laddar…
Som sagt vägen och järnvägen ger en del begränsningar för dig som markägare, men inga speciella skyldigheter. Om du vill avverka skog där så kanske du bör kolla om det finns regler i närheten av vägen/järnvägen. Inte så kul om man råkar fälla en tall över E4. Möjligt att det finns regler i stil med stopp för tågtrafiken, oavsett hur säker du är på att fälla i rätt riktning.

• Gilla
KB Ason
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den stora vägen som Trafikverket förvaltar ligger på marken med vägrätt enligt väglagen. Det är som ett mycket omfattande servitut som nästan helt utsläcker din rätt till marken som markägare på ytan och djupet. Du har ingen förvaltningsskyldighet av vägen, det ligger helt på staten (Trafikverket). Du behöver tillstånd från Trafikverket för att utföra byggnation eller uppförande av anläggningar i närheten av vägen.

Väglagen: [länk]

Järnvägens juridik kan jag sämre. Men det är järnvägens huvudman som står för att röja växtlighet för banan, inte grannmarkägare.
Tack 🙂

Järnväg hanteras rådighetsmässigt på annat sätt än väg. Där köps marken upp av Trafikverket och man "slipper" därmed en servitutsliknande konstruktion motsvarande vägrätt. Den behöver du därför troligen fundera mindre på.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Känns lite lugnare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.