950-rör (brukar vara Ra98-99) håller 5400K vilket är närmast den naturliga färgtemperaturen en mulen dag kl 12 på sommarhalvåret. Vanligt med 950-färg i design- och konstateljéer. 865 och 965 är kallare. 965 används i tryckerier eftersom kalibreringsstandarderna förespråkar 6500K och då vill man minska avvikelserna i arbetsmiljön till ett minimum när ljusbord, betraktningsskåp och bildskärmar kör detta.
Labbade själv med olika rörfärger i tvättstugan och kom för egen del fram till att 827 (som resten av huset) var för varmt och 840 avvek för mycket. 830 fick det bli.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
OSRAM glimmtändarna verkar vara liiite modernare än resten och är longlife så jag tycker att man skulle byta ut allt annat (hela den sunkiga armaturen) och behålla tändarna.

Protte

Mikael_L
Armaturen är gammal och sunkig.
Men den är troligen ändå av betydligt bättre kvalitet än majoriteten av det som produceras och säljs idag.

Ingen anledning att byta armatur där ifall man i övrigt tycker den duger.

Den är kanske ful, smutsig/fläckig/rostig, brummar och låter, blinkar mycket vid tändning etc.
Eller så inget av det, eller åtminstone på acceptabel nivå för den som har armaturen idag.

Byt inte bara för att den är gammal, byt om du inte står ut med det andra.

Armaturen är ful men den funkar ok i övrigt. Den brummar inte och blinkar inte vid tändning. Byter den kanske någon gång i framtiden när jag ändå tar in en elektriker för att göra något annat.

Hur gör jag för att byta lysrör? Vrider jag ett halvt varv och drar röret neråt?
Hur gör jag för att byta glimtändare? Vrider åt vänster och drar neråt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.