Så här ser den ut

• Interiör av öppen lysrörsarmatur med två fluorescerande rör och synlig elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av öppen elkanal med synliga ledningar och elkomponenter i en vägg.
    Skapa konto
Är det A eller B (eller något annat) som är glimtändaren?

• Öppet eluttag med två märkta kablar A och B och en lysrörsarmatur ovanför.
    Skapa konto
Nej. De två runda sakerna i den övre bilden i inlägg 16.

A är lysrörshållaren och B är lysröret.

Har aldrig tidigare sett 36 (40) W i seriekoppling, men som det ser ut så finns det bara två anslutningar på drosseln/ballasten. 18(20) W är det vanligast att det är seriekopplat.

Protte

D Daniel 109 skrev:
A är lysrörshållaren och B är lysröret.
Är detta glimtändarna?

• Två Osram SI 11 glimtändare för lampor, monterade i en ljusarmatur.
    Skapa konto
Japp!

Japp. Och det står singel på de också, så då var det rätt du hittat. Man vrider dem åt vänster så lossar de.

Jag hade rekommenderat dig ett lysrör med beteckningen 36W/840, 840 är en beteckning på färgen som lysröret ger.
Vi sätter oftast alltid 840 lysrör där man behöver se mycket och så mycket ljus.
Jag rekommenderar dig 36W/840!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
8 betyder ett Ra på 80-90 med andra ord samma som han har valt. 40 är färgtempetaturen 4000K med andra ord ett mer kallvitt rör. Jag skulle nog valt något sådant. Men om man föredrar glödlampsljus så är det var han har bättre.

Jag håller med, varmvit (827 som TS länkar till) passar inte i en tvättstuga. Möjligen i en hall om man vill ha lysrör där. Själv har jag 840 i grovköket och tvättstugan, man vill troligtvis inte ha gult ljus där.

Det röret ser bra ut! Ra 85 och "färg" 840 :)

Som jag nämnde tidigare 8 står för Ra i intervallet 80 - 90. 40 står för 4000K

Mikael_L
Ett 840-rör (4000K färgtemp) tycker jag själv är en bra kompromiss mellan att erhålla bra färguppfattning, se bra, vara pigg och att det inte blir alltför blåvitt ljus.

865 (6500K) är den färgtemp som kommer närmast den färgtemperatur vi har utomhus en helt vanlig sommardag med kanske lite lätta moln som skymmer det direkta solljuset lite.
Vi har väldigt bra färguppfattning och seende öht i detta ljus, det har evolutionen sett till.

Men inomhus där vi har vant oss vid glödljus (med 2200-2900K, lite beroende på watt-tal bl.a) så uppfattas en ljuskälla med 6500K som lite åt blåa hållet, då vi är vana det goa gula ljuset ifrån glödlampor och stearinljus.
Vill man ha lysrör i en miljö som ska kännas varm och ombonad och mysig så är 827-rör ofta det rätta valet.
Ska man ha bra ljus för att se bra och kanske hålla sig pigg så är det 840 eller 865-rör som gäller, 840 för de som fegar lite, typ jag själv som har 840 i både garage och tvättstuga. I de två utrymmena känner jag det viktigt att jag ser bra och uppfattar färger korrekt.
En kompis till mig har slängt upp 865-rör både i garaget och i deras barns enormt stora lekrum (halva källarvåningen), jag tänkte inte ens på att det var sån ljusfärg förrns han sa det. Så i vid nästa lysrörsbyte kanske jag slutar fega. :)

830-rör är en svensk mellanmjölkskompromiss som jag väldigt ofta sätter upp i jobbet, det blir 830 när man eftersträvar lite mer färgkorrekthet men är rädd för känslan av sjukhus eller skola. Jag har själv 830 i taket i köket.
830 ger ungefär samma färgtemp som ej neddimmade halogenlampor.

Annars har väl det mesta väsentliga framkommit i tråden.
Som det redan nämnts så ska du byta glimtändare samtidigt.
Förutom att gamla glimtändare förkortar de nya rörens livslängd brutalt så är gamla glimtändare en ganska tydlig brandrisk, Brand i lysrörsarmaturer p.g.a gamla blinkande glimtändare är såpass vanligt att det sticker ut lite i statistiken.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.