Jag vill köpa grus av olika sort till min kolonistuga för att anlägga grusgångar. Det är inte möjligt att tippa grus utanför och det är så pass mycket vi behöver så det är inte möjligt med säckar. Därför har vi i forumet fått rekommendationer att köpa grus från en firma som kan leverera med skopa ur en lastbil. Har någon av er på forumet erfarenhet av detta i StorStockholm-området? Och vilken firma valde ni då? Dem som jag pratat med vet inte vad en lastbil med skopa är för något. Det känns verkligen hopplöst.

RoTe
Ring dom som säljer gruset, dom vet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe
Var det ett barn som svarade eller ville dom inte sälja något? Dom som erbjuder lite finare sorter av grus har självklart kontakter eller anlitar själva åkerier för utkörning. Du måste hamnat hos helt fel person om dom inte kan erbjuda en kranlastbil med gripskopa.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Finns massvis av kranlastbilar med gripskopa i storstockholm herre gud.

Kan du inte hjälpa TS istället med lite tips?

RoTe
mexitegel mexitegel skrev:
Kan du inte hjälpa TS istället med lite tips?
Vem jag? Kan inte den som säljer produkten göra det så får dom slippa sälja anser jag. Dom har naturligtvis en eller flera partners till åkare som dom får kickback från när dom fixar transporten. Det är så sanslöst dålig service man får som kund numera, varför ringer dom inte bara sina partners? Har dom kran har dom gripskopa, eller vet vem som har och kan förmedla. Men nä man säger bara nej idag, "orkar inte", barnet vill hellre surfa på sin jävla telefon istället för att hjälpa kund.

Fråga stället som säljer gruset vilka partners dom har och ring dom själv. Bara för att något inte "står i datorn" så betyder det inte att det inte finns...

Redigerat:
RoTe
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Storstockholm är stort, men det finns ju företag som detta som levererar i stora delar av Sverige

[länk]

Men kontakta den grustäckt som är närmast och säg att du vill ha leverans i storsäck med kranbil.
TS skriver ju att det inte är möjligt med säckar, så jag antar vi pratar flera lastbilslass. Men visst är det så att hela storstockholm avskaffat alla gripskopor, som ju satt på varenda "kommunalare" förr så går det väl kanske att endera välta ut dom och sprida med en liten lastare eller minigrävare, dom tar sig ju fram på vanliga gångar, in genom dörrar osv till och med. Eller beställa ett löst lass grus, tippa på närmaste yta där det går och sedan köra hjullastare/skidsteer resten av vägen.

Egentligen är detta ett nollproblem, det existerar inte, annat än som ett kommunikationsproblem.

RoTe RoTe skrev:
TS skriver ju att det inte är möjligt med säckar, så jag antar vi pratar flera lastbilslass. Men visst är det så att hela storstockholm avskaffat alla gripskopor, som ju satt på varenda "kommunalare" förr så går det väl kanske att endera välta ut dom och sprida med en liten lastare eller minigrävare, dom tar sig ju fram på vanliga gångar, in genom dörrar osv till och med. Eller beställa ett löst lass grus, tippa på närmaste yta där det går och sedan köra hjullastare/skidsteer resten av vägen.

Egentligen är detta ett nollproblem, det existerar inte, annat än som ett kommunikationsproblem.
Det kan väl ändå inte gå flera lastbilslass till grusgångar runt en kolonistuga?

"Säckar" som TS talar om skulle jag gissa är små säckar med grus från en trädgårds- eller bygghandel.

Inte storsäckar alltså.

Kanske behöver TS beskriva lite mer runt hur stora volymer i kubikmeterdet handlar om, så blir det lättare att hjälpa till.

RoTe
S skogaliten skrev:
Det kan väl ändå inte gå flera lastbilslass till grusgångar runt en kolonistuga?

"Säckar" som TS talar om skulle jag gissa är små säckar med grus från en trädgårds- eller bygghandel.

Inte storsäckar alltså.

Kanske behöver TS beskriva lite mer runt hur stora volymer i kubikmeterdet handlar om, så blir det lättare att hjälpa till.
Som sagt så råder det kommunikationssvårigheter här. Jag har ingen aning om vilken mängd TS vill ha men då TS redan ringt och frågat om grus så borde dom väl frågat om inte storsäck gick bra och då tydligen inte. Det är inte rimligt att den absolut enda lösningen på TS problem är en gripskopa, men den är jäkligt smidig att använda många gånger, speciellt vid utportionering av material där man inte vill ha körskador. Jag såg en användas i en park i Uppsala här om veckan som byggs om till en stor lekpark typ.

Jag köpte makadam av via Stuvsta mark och fick det levererat med skopa, men det var nog tre år sedan vid det här laget. Och han blev ju ändå tvungen att tippa det sista som skopan inte tog.

RoTe RoTe skrev:
Vem jag? Kan inte den som säljer produkten göra det så får dom slippa sälja anser jag. Dom har naturligtvis en eller flera partners till åkare som dom får kickback från när dom fixar transporten. Det är så sanslöst dålig service man får som kund numera, varför ringer dom inte bara sina partners? Har dom kran har dom gripskopa, eller vet vem som har och kan förmedla. Men nä man säger bara nej idag, "orkar inte", barnet vill hellre surfa på sin jävla telefon istället för att hjälpa kund.

Fråga stället som säljer gruset vilka partners dom har och ring dom själv. Bara för att något inte "står i datorn" så betyder det inte att det inte finns...
De som svarat har gjort det med ett AI-svar vilket anges i svaret. Så jag vågar inte lita på det.

Jag har inte räknat men det skulle nog bli 50 meter grusgång runt på tomten med kanske 1,2 meter bredd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.