6 631 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Var hitta matning till nya vägguttag?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det låter som att det blir trångt på den gruppen då. Man kan ju prova och se hur det går, men jag skulle inte vilja att datorn slocknar mitt i bokföringen bara för att gumman ska koka tevatten
Jag ska fortsätta min undersökning i proppskåpet och se om jag kan hitta vilken propp som går till cirkulationspumpen till golvvärmen i badrummet och se vad som mer sitter på den. Är det inte så mycket annat kanske det blir bästa alternativet i alla fall. Även om min elektriker inte tyckte det från början.
Jag har hittat proppen nu. Det är samma propp till vedpanna och cirkulationspumpar i pannrummet som till cirkulationspumpen i badrummet. Totalt blir det alltså tre cirkulationspumpar och en pannfläkt på den proppen. Det är väl inte jättemycket, men samtidigt känns det inte så logiskt att lägga ett uttag under trappen till vinden på samma propp, eller vad tycker ni?
Låt bli den gruppen. Blir det fel i en dator och säkringen går, då kan hela huset vara djupfryst när ni kommer hem efter långhelgen. Den kanske går på separat jfb alternativt utanför jfb övervakningen för att uppvärmingen är så viktig vintertid. Dator felet skulle kunna orsaka att VA installationen fryser sönder vintertid.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Bra synpunkt!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Finns det inte möjlighet att dra fram en fas till till köksfläkten då?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men belysningen i klädkammaren, gick det inte att dra en kabel från det?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det var väl ojordat?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jodå, klädkammaruttaget räknar jag med att jag kan ta från belysningen, där behöver det inte vara jordat. (Om jag inte vill kunna ha åskskydd på adsl-modemet som ska gömmas där.)
Det är uttaget under trappen, där jag ska ha alla datorer, som jag nog borde ha jordat.
Rickard, en ny fas till fläkten, innebär det att ytterligare en kabel behöver dras dit?
Det är uttaget under trappen, där jag ska ha alla datorer, som jag nog borde ha jordat.
Rickard, en ny fas till fläkten, innebär det att ytterligare en kabel behöver dras dit?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det utanpåliggande eller infällt?
Utanpåliggande, se bild

Jag vet inte vad det är för anslutningar till/från den fyrkantiga dosan. Sladden som ligger bredvid den till fläkten, hängandes över röret, är till spottar under överskåpen.

Jag vet inte vad det är för anslutningar till/från den fyrkantiga dosan. Sladden som ligger bredvid den till fläkten, hängandes över röret, är till spottar under överskåpen.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är ju två slangar som går in i dosan. Var tar de vägen? Den ena kan ju möjligtvis vara matningen från central.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Eftersom det är rör/slang till dosan kan det vara värt att undersöka detta närmare. Det kanske går att dra i en fasledare till och göra en tvåfasgrupp. Detta endast om det är "omöjligt" att dra en ny kabel från centralen till datorplatsen.
