I
A Anna H K skrev:
Det sägs att det är en opartisk besiktningsman. Vi misstänker att fallet är dåligt, att bakfall föreligger. Då vi bara kan mäta på färdigt ytskikt har vi fokuserat på golvbrunn och dess lutning.
Vi vet bara att fall som är uppmätt på ytskikt är godkänt. Vi kan ju inte mäta under ytskiktet.
Det "färdiga" ytskiktet kan man justera enkelt med lite mera fix under klinkern...

Förvisso är det så.
Men jag tänker att om tätskiktet är ojämnt eller har bakfall, då kan man få vattensamlingar under ytskiktet.

G Greger_08 skrev:
Ytspänning kompis..

edit
Syftade mest på att problem kan ligga under klinkerns speciellt då TS skriver att det kommer vatten underifrån..
Ytspänning skulle göra att det står lika mycket utspritt över hela ytan som bevattnats.
Att det skulle bli en koncentrerad pöl indikerar något annat.
Fogen agerar dessutom som veke och skulle då fördela vattnet kapilärt och rimligen låta det droppa ner i brunnen under klinkersramen.

A Anna H K skrev:
Vattnet ligger kvar mer än sex timmar. Självklart dunstar det bort med tiden. Vi kan se blöta vattenglittriga fogar framför golvbrunn 7-8 timmar efter dusch, då pölen dunstat bort.
Vi kan se kakelfix (tror jag) på den delen av klinkerramen där vatten samlas, färgmässigt mörkt grå.
Om jag halvtolkar din bild så ser det nästan ut som klinkersramen nästan ligger direkt på tätskiktet, vilket då också ger att klinkern ligger direkt på tätskiktet.

Vilket för min del får man att tänka att där är bakfull vid golvbrunnen under allting.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.