Krilleman
globaljuggler globaljuggler skrev:
Du har förmodligen missuppfattat TS. Inte någonstans står det att de nyligen har upptäckt problematiken. Det som är nytt är att det nu är femårsbesiktning. Det är vid en sådan procedur man förväntas ta upp fel som man har upptäckt, oavsett hur länge sedan felen upptäcktes.
Att vatten ansamlas vid brunnen under fem års tid = en "ny" sak?

Det har jag oerhört svårt att tro med fysikens lagar i spel.
Vatten tar alltid den enklaste vägen oavsett bakfall eller inte.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Att vatten ansamlas vid brunnen över fem års tid = en "ny" sak?
Läser du inläggen innan du svarar?

Det som är nytt är att det nu är besiktning. Det finns inget i TS inlägg som indikerar att själva felet är nytt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Krilleman
Det som är nytt är att det nu är besiktning. Det finns inget i TS inlägg som indikerar att själva felet är nytt.
Åh, jag måste ha misstagit mig.
Det är bara faktumet att besiktningen är ny...
Inte bakfallet...

Ursäkta!

• Gilla
Opus och 2 till
  • Laddar…
Är det byggfirmans egna besiktningsman? Golvbrunnen får som sagt skilja 4 mm kant till till så inom den toleransen, men det betyder ju inte att det ska bli vatten stående, då borde väl fallet kring brunnen vara för dåligt.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Gick det inte att se denna brist innan ni köpte bostadsrätten för fem år sen?
Varför klaga så sent?

För i min värld så kunde denna brist redan upptäckts innan köpeskillingen erlades om man kritiskt granskat renoveringen av badrummet... 😬

Således så är detta inget som har uppkommit i dager på senare tid...
Brister i badrummet påtalade vi tidigt och finns noterat i besiktningsprotokoll. Tyvärr har inte alla besiktningsanmärkningarna åtgärdats, det finns en del punkter vi kan acceptera men att det står vatten kvar framför golvbrunn lång tid efter dusch är inte ok. När femårsbesiktning gjordes motsatte vi oss besiktningen. Vi har fått särskild besiktning gjord med alla berörda parter. Golvbrunn är omgjord då den var för hög, det gjordes under byggtiden. Att det nu står vatten kvar efter dusch tyder på att ett funktionsfel kvarstår. Vid dusch står man i en vattenpöl, efter dusch skrapar vi bort vatten från duschväggar och golv. Sedan ser vi hur vatten tränger upp i golvfogen framför golvbrunn och samlar sig i en pöl som sen finns kvar >6 timmar. Golvfogen har nästan försvunnit närmast klinkerramen, det finns ett hål där det saknas fog helt. Det är inte ok att vatten blir stående så länge. Fogar luckras upp, det blir kalkavlagringar. När vi gör kultest så hamnar kulan precis framför klinkerramen så lägsta punkt är där (enligt oss), besiktningsman anser inte det. Vi har påtalat att klinkerramen är snedmonterad och lutar så att vatten inte kan rinna över klinkerramen. Vi har fortfarande en förhoppning att det kan lösas och entreprenören åtgärdar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
Om det kommer vatten underifrån tyder det ju på att det att det ligger vatten under..

Vet du hur dom löste problemet med för hög golvbrunn?

G Greger_08 skrev:
Om det kommer vatten underifrån tyder det ju på att det att det ligger vatten under..

Vet du hur dom löste problemet med för hög golvbrunn?
Entreprenören uppger att klinkerramen sänktes.

VLJ VLJ skrev:
Är det byggfirmans egna besiktningsman? Golvbrunnen får som sagt skilja 4 mm kant till till så inom den toleransen, men det betyder ju inte att det ska bli vatten stående, då borde väl fallet kring brunnen vara för dåligt.
Det sägs att det är en opartisk besiktningsman. Vi misstänker att fallet är dåligt, att bakfall föreligger. Då vi bara kan mäta på färdigt ytskikt har vi fokuserat på golvbrunn och dess lutning.
Vi vet bara att fall som är uppmätt på ytskikt är godkänt. Vi kan ju inte mäta under ytskiktet.

G
A Anna H K skrev:
Entreprenören uppger att klinkerramen sänktes.
ok att klinkeramen är förhög är inte samma sak som att golvbrunnen är för hög.

Om golvbrunnen är hög så kommer vattnet inte rinna ner i brunnen på tätskiktet under ytskiktet och då kan man få pölar på golvet då det sugs upp genom fogar och klinker (kapillärkraften).

• Gilla
bybo1979
  • Laddar…
Golvbrunnen är den vita.
Klinkerramen är den silvriga.
Golvbrunnen behöver egentligen inte vara i våg för själva funktionen ska fungera.
Egentligen samma med klinkerramen.

Menar ni att den pölen ligger kvar på golvet x timmar?

Finns det silikon eller liknande mellan ramen och brunnen eller är det kakelfix där?

G Greger_08 skrev:
ok att klinkeramen är förhög är inte samma sak som att golvbrunnen är för hög.

Om golvbrunnen är hög så kommer vattnet inte rinna ner i brunnen på tätskiktet under ytskiktet och då kan man få pölar på golvet då det sugs upp genom fogar och klinker (kapillärkraften).
Med ett korrekt fall på klinkern så går det emot fysiken att där kan stå vatten ovanpå golvet.

Fogarna däremot kan absolut var fuktiga på golvet där tätskiketet lutar fel.

A Anna H K skrev:
Vid dusch står man i en vattenpöl, efter dusch skrapar vi bort vatten från duschväggar och golv. Sedan ser vi hur vatten tränger upp i golvfogen framför golvbrunn och samlar sig i en pöl som sen finns kvar >6 timmar.
Det tyder på att vatten som rinner under klinkerplattorna (ovanpå tätskiktet) av någon anledning hindras från att rinna ner i brunnen.
Det skulle mycket väl kunna bero på att brunnen är för högt placerad i förhållande till tätskiktet tänker jag, och det känns inte helt optimalt.
Helt klart bristfälligt utfört, men hur allvarligt det är i längden, och om det kan klassas om "underkänt", det har jag inte kompetensen att bedöma.

Men jag har renoverat två badrum själv med klinkergolv, och det där är ju en sak som man är supernoga med, att få rätt fall hela vägen, och att vatten ska kunna rinna under klinkerplattorna och ner i brunnen.

• Gilla
Anna H K och 1 till
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Med ett korrekt fall på klinkern så går det emot fysiken att där kan stå vatten ovanpå golvet.

Fogarna däremot kan absolut var fuktiga på golvet där tätskiketet lutar fel.
Ytspänning kompis..

edit
Syftade mest på att problem kan ligga under klinkerns speciellt då TS skriver att det kommer vatten underifrån..

• Gilla
Anna H K
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Golvbrunnen är den vita.
Klinkerramen är den silvriga.
Golvbrunnen behöver egentligen inte vara i våg för själva funktionen ska fungera.
Egentligen samma med klinkerramen.

Menar ni att den pölen ligger kvar på golvet x timmar?

Finns det silikon eller liknande mellan ramen och brunnen eller är det kakelfix där?
Vattnet ligger kvar mer än sex timmar. Självklart dunstar det bort med tiden. Vi kan se blöta vattenglittriga fogar framför golvbrunn 7-8 timmar efter dusch, då pölen dunstat bort.
Vi kan se kakelfix (tror jag) på den delen av klinkerramen där vatten samlas, färgmässigt mörkt grå.

• IMG_8452.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Hannuse
  • Laddar…
Har de skrivit det?

De kanske tänkte ta upp det på den inplanerade besiktningen, som görs vid vissa intervaller när man köper en nyproducerad lägenhet, dvs det som TS skriver i sitt inlägg?

När jag har köpt nyproduktion har det funnits besiktning efter två och fem år. Ett sådant fel hade jag själv tagit upp vid en sådan besiktning.
Det borde upptäckts redan till två års besiktningen vid köp av nyproduktion. Dock så är felet inte större än bransch regler tillåter. Det behövs större fall vid golvbrunn för att inte ytspänning ska hålla kvar vattnet på golvet. Är tätskicktet rätt utfört så är det ett icke problem.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.