38 780 läst ·
151 svar
39k läst
151 svar
Väntat 1 månad på att elektriker ska anmäla höjd säkring till elbolag
Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.
Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Redigerat:
Fråga "din" elfirma om du ska byta företag, det handlar om max en kvarts arbete att skicka in en färdiganmälan och 1 timme inklusive resa för att byta PK och säkring om du inte bor väldigt knepigt till.
Har du kollat upp att dom verkligen har auktorisation?
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson
Har du kollat upp att dom verkligen har auktorisation?
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Detta är OT för ditt problem, men jag är intresserad av hur du kunde hamna i denna situation att 16 A "plötsligt" inte räcker till längre, och dessutom så "grovt" att det nu behövs 25 A.Elpatrone skrev:
Har du t.ex nyligen fått värmepannan installerad utan att elektrikern kontrollerade om den "fick plats" under 16 A?
Är det en o samma mätarsäkring som löser, då kanske du har en snedbelastning som kan åtgärdas genom att möblera om grupperna mellan faserna.
Mitt hus är från 1939. Jag bor själv med min son. Har genom åren bytt från pelletspanna till luft vatten värmepump. Renoverat badrum med golvvärme, ny elspis i kök mm. Renoverat med nya vattenelement i källaren mm. Min son har flyttat ner i källareren med sin gamingdator mm. Sedan jag fick elskåp ute på fasaden går propparna också oftare. Skulle tagit tag i det för flera år sedan. Nu är läget akut.Bo.Siltberg skrev:
Detta är OT för ditt problem, men jag är intresserad av hur du kunde hamna i denna situation att 16 A "plötsligt" inte räcker till längre, och dessutom så "grovt" att det nu behövs 25 A.
Har du t.ex nyligen fått värmepannan installerad utan att elektrikern kontrollerade om den "fick plats" under 16 A?
Är det en o samma mätarsäkring som löser, då kanske du har en snedbelastning som kan åtgärdas genom att möblera om grupperna mellan faserna.
Elektrikern mätte alla tre säkringarna i elskåpet ute. Finns inte rum för att möblera om. Krävs högre ampere.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det låter spontant som att du inte behöver 25 A utan bör klara dig med 16 A. Har någon sett över din belastning, mätt strömmen i faserna vid normal användning? En stationär gamingdator kanske drar mer än man tror?
Elektrikern mätte strömmen alla tre faserna i elskåpet ute. Alla gick på max. Finns inte rum för att möblera om. Krävs högre ampere. Går proppar i köket med.Bo.Siltberg skrev:
Min son vill dessutom kunna ha LAN med kompisar i sitt rum i källaren. Han har 2 sovrum.
Redigerat:
Spelar det någon roll? Om TS har beställt och betalt för höjning tycker du inte att TS ska få det hen har beställt?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det låter fortfarande som om det finns saker att åtgärda i din anläggning, speciellt om din nätägare tar typ 4000 kr mer per år för 25 A.Elpatrone skrev:
Att bränner proppar innebär en kraftig överlast, vilket låter orimligt för din anläggning.