Administrator
· Skåne
· 7 913 inlägg
Allmänna referenser:
Ellära och verktyg
Vanliga frågor
Regler
Checklista för el när du köper hus
Innan du anlitar en elektriker
Vad får jag göra själv? (artikel)
Vad får man göra själv? Lång diskussion #1 #2 #3 #4 #5
Hur ska vi bemöta de som trotsar lagen och hempular?
Så här gör man inte!
Är min anläggning Ok? Vad gör jag?
Vad kan hända om jag inte underhåller min anläggning? Eller i god tro köper skräp?
Vad får jag göra själv? (artikel)
Så här gör man inte!
Vad kan hända om jag inte underhåller min anläggning? Eller i god tro köper skräp?
Ellära och verktyg
Litteratur, var finns reglerna att läsa? #2
Ledningsdimensionering #2 #3 #4 #5 #6
Verktyget ElDim [Ladda ned]
Vanliga frågor
Hur sektionera JFB
Varför löser min JFB
Konstiga spänningar i lamputtaget
Jag har köpt en spis...eller tänker köpa en spis
Varför löser min JFB
Regler
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 845 inlägg
Det gick nog lite för fort här...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 845 inlägg
Eftersom jag är skyldig här får jag väl försöka förklara lite. Skickade en ide till moderatorerna om att ersätta de fem klistrade trådarna med en tråd istället där vi kan lägga in div referenser till trådar vi finner värdefulla. Eldim skulle in där också, vilket var den egentliga grejen. Skickade också med ett u-t-k-a-s-t till hur det skulle kunna se ut.
Det verkar ha fallit i god jord så då är det dags att fråga vad ni tycker, även om det redan är genomfört.
Lägger in ett nytt UTKAST här, fast denna gång med korrekta länkar. Har bara plockat länkar "överst ur listan" så det är kanske inte de bästa inom varje fråga. På något sätt bör vi också försöka hålla första inlägget i denna tråd uppdaterad. Men jag börjar redan tröttna på detta, rejält ...
Förslag på fler ämnen och länkreferenser?
I denna tråd finns all viktig och nyttig information om elinstallationer och elforumet samlad.
Allmänna referenser:
Ellära och verktyg
Vanliga frågor
Regler
Det verkar ha fallit i god jord så då är det dags att fråga vad ni tycker, även om det redan är genomfört.
Lägger in ett nytt UTKAST här, fast denna gång med korrekta länkar. Har bara plockat länkar "överst ur listan" så det är kanske inte de bästa inom varje fråga. På något sätt bör vi också försöka hålla första inlägget i denna tråd uppdaterad. Men jag börjar redan tröttna på detta, rejält ...
Förslag på fler ämnen och länkreferenser?
I denna tråd finns all viktig och nyttig information om elinstallationer och elforumet samlad.
Allmänna referenser:
Checklista för el när du köper hus
Så här gör man inte!
Så här gör man inte!
Ellära och verktyg
Litteratur, var finns reglerna att läsa? #2
Vanliga frågor
Hur sektionera JFB
Varför löser min JFB
Varför löser min JFB
Regler
Det kanske är dags för en liten uppdatering här. Jag skulle starkt rekommendera alla som ställer frågor på elforumet att först läsa de utmärkta artiklar Bo skrev i vintras.
Det svenska elsystemet
En annan ingång, kanske lite enklare, finns hos Kjell & Co som har en bra grundläggande förklaring till elsystemet i hemmet
Vad är elektricitet
Starkström
Trådarna ovan är också bra för mer specifika frågor.
Det svenska elsystemet
En annan ingång, kanske lite enklare, finns hos Kjell & Co som har en bra grundläggande förklaring till elsystemet i hemmet
Vad är elektricitet
Starkström
Trådarna ovan är också bra för mer specifika frågor.
Den här sidan borde också vara obligatorisk läsning här:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv/
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv/
Denna länk kanske kan vara intressant?
Elsäkerhetsverket har nu samlat många regler i en rejäl regelsamling, finns nedladdningsbart som kostnadsfri pdf här: https://www.elsakerhetsverket.se/om...dbocker/regelsamling-inom-elsakerhetsomradet/
Elsäkerhetsverket har nu samlat många regler i en rejäl regelsamling, finns nedladdningsbart som kostnadsfri pdf här: https://www.elsakerhetsverket.se/om...dbocker/regelsamling-inom-elsakerhetsomradet/
Hej! Jag försöker lista ut vilken som är fas och vilken som är tändtråd. När jag sätter multimetern på båda polerna och strömbrytaren är på får jag utslag men hur listar jag ut vilken som är fas och tändtråd av dessa?
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du har inte konstant fas i lampan.
Med andra ord så har du tändtråd (kallas ibland för ’bruten fas’) samt nolla.
Så som du mäter så kan du aldrig få fram vad som är tändtråd och nolla.
Du måste mäta mot något annat som tex skyddsjord, då kan du få fram vilken tråd som är tändtråd.
Med andra ord så har du tändtråd (kallas ibland för ’bruten fas’) samt nolla.
Så som du mäter så kan du aldrig få fram vad som är tändtråd och nolla.
Du måste mäta mot något annat som tex skyddsjord, då kan du få fram vilken tråd som är tändtråd.
En varning här, det ser ut som det skulle kunna vara en riktigt gammal installation, och i äldre installationer förekommer det att tändtråden bryter mot jord, dvs. det finns en risk att ena ledaren faktiskt är konstant fas, och den andra är bruten nolla. Vid mätning mot skyddsjord kommer man då antagligen se en låg restspänning på tändtråden vid avslagen lampa.Demmpa skrev:
Faran här ligger i att det inte alltid räcker med att bryta med strömbrytaren för att få lampsockeln spänningslös.
Varför behöver du veta ?W Wike skrev:
(och som sagt, du undrar vilken som är tändtråd och vilken som är nolla)
Sen har du postat din fråga i en olämplig tråd.
Denna ska agera länksamling till var man hittar information.
Du skulle hellre valt t.ex denna
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-lampa.493127/#post-5310037
eller startat en ny
Redigerat:
Man ska ALDRIG lita på att en strömbrytare bryter spänningen.D dan_norstedt skrev:En varning här, det ser ut som det skulle kunna vara en riktigt gammal installation, och i äldre installationer förekommer det att tändtråden bryter mot jord, dvs. det finns en risk att ena ledaren faktiskt är konstant fas, och den andra är bruten nolla. Vid mätning mot skyddsjord kommer man då antagligen se en låg restspänning på tändtråden vid avslagen lampa.
Faran här ligger i att det inte alltid räcker med att bryta med strömbrytaren för att få lampsockeln spänningslös.
En strömbrytare är ingen frånskiljare utan bara en lastbrytare.
Man ska ALDRIG bara använda strömbrytaren när man ska in och koppla i fasta installationen, utan man ska ALLTID bryta spänningen med en frånskiljare, tex gruppsäkringen.
Frågan/inlägget är drygt två år gammalt.Mikael_L skrev:
Wike har inte varit inläggad sedan den 7 mars i år, det är dan_norstedt som väckte tråden.