Länken ledningsdimensionering funkar ej.

Mikael_L
Bo's fina guide för spis/häll -inkoppling som låg i wikin bör få vara med här.

Det gick nog lite för fort här...

Eftersom jag är skyldig här får jag väl försöka förklara lite. Skickade en ide till moderatorerna om att ersätta de fem klistrade trådarna med en tråd istället där vi kan lägga in div referenser till trådar vi finner värdefulla. Eldim skulle in där också, vilket var den egentliga grejen. Skickade också med ett u-t-k-a-s-t till hur det skulle kunna se ut.

Det verkar ha fallit i god jord så då är det dags att fråga vad ni tycker, även om det redan är genomfört.

Lägger in ett nytt UTKAST här, fast denna gång med korrekta länkar. Har bara plockat länkar "överst ur listan" så det är kanske inte de bästa inom varje fråga. På något sätt bör vi också försöka hålla första inlägget i denna tråd uppdaterad. Men jag börjar redan tröttna på detta, rejält ... :confused:

Förslag på fler ämnen och länkreferenser?

I denna tråd finns all viktig och nyttig information om elinstallationer och elforumet samlad.

Allmänna referenser:

Ellära och verktyg

Vanliga frågor
Hur sektionera JFB
Varför löser min JFB
Konstiga spänningar i lamputtaget
Jag har köpt en spis...eller tänker köpa en spis

Regler

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
tommib
Det kanske är dags för en liten uppdatering här. Jag skulle starkt rekommendera alla som ställer frågor på elforumet att först läsa de utmärkta artiklar Bo skrev i vintras.

Det svenska elsystemet

En annan ingång, kanske lite enklare, finns hos Kjell & Co som har en bra grundläggande förklaring till elsystemet i hemmet

Vad är elektricitet
Starkström

Trådarna ovan är också bra för mer specifika frågor.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Borde det inte finnas en ordlista, antingen här eller i egen klistrad tråd?

• Gilla
Sista spiken och 2 till
  • Laddar…
Hej! Jag försöker lista ut vilken som är fas och vilken som är tändtråd. När jag sätter multimetern på båda polerna och strömbrytaren är på får jag utslag men hur listar jag ut vilken som är fas och tändtråd av dessa?

• Användare mäter spänningen med multimeter på eluttag för att identifiera fas och tändtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte konstant fas i lampan.
Med andra ord så har du tändtråd (kallas ibland för ’bruten fas’) samt nolla.

Så som du mäter så kan du aldrig få fram vad som är tändtråd och nolla.
Du måste mäta mot något annat som tex skyddsjord, då kan du få fram vilken tråd som är tändtråd.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har inte konstant fas i lampan.
Med andra ord så har du tändtråd (kallas ibland för ’bruten fas’) samt nolla.

Så som du mäter så kan du aldrig få fram vad som är tändtråd och nolla.
Du måste mäta mot något annat som tex skyddsjord, då kan du få fram vilken tråd som är tändtråd.
En varning här, det ser ut som det skulle kunna vara en riktigt gammal installation, och i äldre installationer förekommer det att tändtråden bryter mot jord, dvs. det finns en risk att ena ledaren faktiskt är konstant fas, och den andra är bruten nolla. Vid mätning mot skyddsjord kommer man då antagligen se en låg restspänning på tändtråden vid avslagen lampa.

Faran här ligger i att det inte alltid räcker med att bryta med strömbrytaren för att få lampsockeln spänningslös.

Mikael_L
W Wike skrev:
Hej! Jag försöker lista ut vilken som är fas och vilken som är tändtråd. När jag sätter multimetern på båda polerna och strömbrytaren är på får jag utslag men hur listar jag ut vilken som är fas och tändtråd av dessa?
Varför behöver du veta ?
(och som sagt, du undrar vilken som är tändtråd och vilken som är nolla)

Sen har du postat din fråga i en olämplig tråd.
Denna ska agera länksamling till var man hittar information.
Du skulle hellre valt t.ex denna
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-lampa.493127/#post-5310037
eller startat en ny

Redigerat:
D dan_norstedt skrev:
En varning här, det ser ut som det skulle kunna vara en riktigt gammal installation, och i äldre installationer förekommer det att tändtråden bryter mot jord, dvs. det finns en risk att ena ledaren faktiskt är konstant fas, och den andra är bruten nolla. Vid mätning mot skyddsjord kommer man då antagligen se en låg restspänning på tändtråden vid avslagen lampa.

Faran här ligger i att det inte alltid räcker med att bryta med strömbrytaren för att få lampsockeln spänningslös.
Man ska ALDRIG lita på att en strömbrytare bryter spänningen.
En strömbrytare är ingen frånskiljare utan bara en lastbrytare.
Man ska ALDRIG bara använda strömbrytaren när man ska in och koppla i fasta installationen, utan man ska ALLTID bryta spänningen med en frånskiljare, tex gruppsäkringen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför behöver du veta ?
(och som sagt, du undrar vilken som är tändtråd och vilken som är nolla)

Sen har du postat din fråga i en olämplig tråd.
Denna ska agera länksamling till var man hittar information.
Du skulle hellre valt t.ex denna
[länk]
eller startat en ny
Frågan/inlägget är drygt två år gammalt.
Wike har inte varit inläggad sedan den 7 mars i år, det är dan_norstedt som väckte tråden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.