Hej alla glada och intresserade debattörer.
Hur vi bör bemöta intresserade hemmafixare som tänker sig att utföra el-installationsarbeten på egen/annans fastighet, när svaret alltid är, du får inte utan behörighet.
Hur bör detta förklaras för att slippa bli den där besserwissern som tror/man/henn/han kan alt. Och samtidigt vara tydlig med att det någon tänker göra något i strid mot regler och mot bättre vetande.
Att frågor kommer upp om hur/var/varför av henn som påstår sig kunna jobbet beror det på att kontrollen är obefintlig i fastigheterna, hur många skulle köra bil utan körkort?
Problemen drabbar el-installatörer som skall utför arbeten i fastigheter där hemmafixarna har jobbat.
Ett exempel: Installerade ett uttag på en altan hos en mycket trevlig kund (fika ni vet) + trevlig hund.
Då jag några år senare skulle göra ett litet jobb i samma fastighet så av en händelse (mins inte varför) testade jag nämnda uttag Hepp "Ingen kontakt till Jord" efter lite snack med fastighetsägaren framkom att det hade varit en person (från lokala järnhandlaren) som gjort lite el-arbete i källaren.
13 timmar senare var saneringen samt jord förbindningen till "mitt" uttag återställt.
Vad hade hänt om någon hade bränt sig på el-grill på altanen, en lätt gissning är att jag hade fått förklara mig för el-säkh.verket eller liknande, det hade blivit väldigt obehagligt för mig då jag inte har vittnen som kan styrka att jordförbindningen blev testad vid inst.tillfället.
Så. Om tonen blir lite tvär så beror det på att undertecknad har 40 år i av erfarenheter att försöka glömma.
Återigen: Hur & Vad tycker ni?
Hur vi bör bemöta intresserade hemmafixare som tänker sig att utföra el-installationsarbeten på egen/annans fastighet, när svaret alltid är, du får inte utan behörighet.
Hur bör detta förklaras för att slippa bli den där besserwissern som tror/man/henn/han kan alt. Och samtidigt vara tydlig med att det någon tänker göra något i strid mot regler och mot bättre vetande.
Att frågor kommer upp om hur/var/varför av henn som påstår sig kunna jobbet beror det på att kontrollen är obefintlig i fastigheterna, hur många skulle köra bil utan körkort?
Problemen drabbar el-installatörer som skall utför arbeten i fastigheter där hemmafixarna har jobbat.
Ett exempel: Installerade ett uttag på en altan hos en mycket trevlig kund (fika ni vet) + trevlig hund.
Då jag några år senare skulle göra ett litet jobb i samma fastighet så av en händelse (mins inte varför) testade jag nämnda uttag Hepp "Ingen kontakt till Jord" efter lite snack med fastighetsägaren framkom att det hade varit en person (från lokala järnhandlaren) som gjort lite el-arbete i källaren.
13 timmar senare var saneringen samt jord förbindningen till "mitt" uttag återställt.
Vad hade hänt om någon hade bränt sig på el-grill på altanen, en lätt gissning är att jag hade fått förklara mig för el-säkh.verket eller liknande, det hade blivit väldigt obehagligt för mig då jag inte har vittnen som kan styrka att jordförbindningen blev testad vid inst.tillfället.
Så. Om tonen blir lite tvär så beror det på att undertecknad har 40 år i av erfarenheter att försöka glömma.
Återigen: Hur & Vad tycker ni?
Jag tycker att man ska skriva han eller hon eller h*n om man inte tror sig veta vilket kön det handlar om. Det är LÖJLIGT att skapa ett nytt ord som vi inte har behov av, bara för att vi ska vara så j*a korrekta och inte stöta oss med någon.

Och vad jag tycker i frågeställningen tror jag har framgått i div inlägg
Och vad jag tycker i frågeställningen tror jag har framgått i div inlägg
Jag skall använda: Hon/Han/Den/Det/Dom i fortsättningen.elmont skrev:Jag tycker att man ska skriva han eller hon eller h*n om man inte tror sig veta vilket kön det handlar om. Det är LÖJLIGT att skapa ett nytt ord som vi inte har behov av, bara för att vi ska vara så j*a korrekta och inte stöta oss med någon.
Och vad jag tycker i frågeställningen tror jag har framgått i div inlägg![]()
1. Är det verkligen bra att tiga ihjäl ett problem.
2. Du tar på dig ett ansvar förmodligen moraliskt (vet inte om det är juridiskt).
3. Att sluta informera bara för att dom inte bryr sig är som att ta ner alla vägskyltar av samma skäl (nästan).
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
De som har vett att fråga har ju iaf förutsättningar gör att få det någorlunda säkert. Så lagom polis tack!
Jag som icke behörig uppskattar väldigt mycket den stora välvilligheten som syns på elforat. Att ge råd leder till bättre elsäkerhet.
Jag har inget emot att enstaka påminnelser om behörighetskrav syns i trådarna, men som det blivit kutym, bara en gång.
Jag som icke behörig uppskattar väldigt mycket den stora välvilligheten som syns på elforat. Att ge råd leder till bättre elsäkerhet.
Jag har inget emot att enstaka påminnelser om behörighetskrav syns i trådarna, men som det blivit kutym, bara en gång.
Jag har redan sagt mitt i en annan tråd, kanske blir svårt i sammanhanget att flytta inläggen hit?
Men ang. det felaktiga uttaget, i det fallet hade fastighetsägaren blivit hängd.
Men ang. det felaktiga uttaget, i det fallet hade fastighetsägaren blivit hängd.
Så länge det finns elmaterial (som kräver behörighet vid montering) att köpa i princip dygnet runt på Konsum Jula Biltema mfl så gör dom goda råden betydligt mer nytta än skada.
Den gången det visar sig att hempulad el är ett reellt problem, bör det ju bli så att endast den med uttagen behörighet får köpa materialet.
Den gången det visar sig att hempulad el är ett reellt problem, bör det ju bli så att endast den med uttagen behörighet får köpa materialet.
Finns alldeles för många med polismentalitet i vår vackra värld, det är lätt, äkta pedagogik svårt. Här i BH eldelen har jag ytterst sällan eller aldrig sett några vansinniga felaktigheter överleva särskilt länge, det är ett bra betyg. Själv försöker jag om möjligt hjälpa till lite efter förmåga och annars vara tyst, förmenta pekpinnar med alltför allvarsam min är sällan konstruktiva.
En verklig faktakälla här som tål att nämnas är den oerhört saklige oförtrötterlige Bo.S.
En verklig faktakälla här som tål att nämnas är den oerhört saklige oförtrötterlige Bo.S.
Då har jag en mot fråga: Framgår det inte av mitt första inlägg att det är ett problem (ett av flera, men tänker inte rabbla minnen).larsbj skrev:Så länge det finns elmaterial (som kräver behörighet vid montering) att köpa i princip dygnet runt på Konsum Jula Biltema mfl så gör dom goda råden betydligt mer nytta än skada.
Och en fråga till: Hur många måste skadas innan det blir ett problem?
LGG-01 - Den här frågeställningen brukar väl dyka upp ett par gånger per år, slutsatsen brukar bli att det är bättre att hjälpa än att säga - Det där är förbjudet, jag tänker inte hjälpa dig.
Även om förhoppningen är att personen som frågade låter bli att göra installationen själv så är det väldigt sällan som det blir så, risken är överhängande att personen istället kommer montera något som denne inte har en aning om.
Även om förhoppningen är att personen som frågade låter bli att göra installationen själv så är det väldigt sällan som det blir så, risken är överhängande att personen istället kommer montera något som denne inte har en aning om.
Det är väl bättre att folk frågar här än kör på hej vilt o drar 0,75mm2 lösa lampsladdar skarvade med sockerbitar till tvättmaskinen i Badrummet när det även saknas JFB.
Dom flesta som frågar här förstår snabbt viktigheten av att göra rätt och blir dom osäkra så ringer dom elektrikern.
Någon Polismentalitet ska inte behövas.
Dom flesta som frågar här förstår snabbt viktigheten av att göra rätt och blir dom osäkra så ringer dom elektrikern.
Någon Polismentalitet ska inte behövas.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg