299 150 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Nu skojar du?electrocuted skrev:
Det är ju den aboslut sämsta anledningen till att ha kvar behörighet som den är idag. Behörighet skal man ha kvar om man tror säkerheten kräöver det, annars inte. Att ha den för att skapa en skyddad verkstad för några lyckostar, det har vi inte råd med, med dagens elände...
Eller vänta, dåliga tider drabbar givetvis bara elektriker, inte de som betalar...
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
nej jag skojar inte, man ska inte ändra på saker som gör att folk blir arbetslösa, det uppjagade tempot i samhället måste dämpas, det är inte OK att behandla folk hur som helst för att dra egna fördelar av det.
mycket annat är jag emot också, blandannat globalisering och storskalighet, men det tänker jag inte diskutera om här...
mycket annat är jag emot också, blandannat globalisering och storskalighet, men det tänker jag inte diskutera om här...
Varför skulle elektriker ha större problem med att samarbeta och utreda ev ansvar på en byggarbetsplats än alla de andra yrkeskategorierna?niblom skrev:... Det finns andra aspekter på det med. Om nu byggarna t.ex. får sätta dosor och VP-rör. Och de gör fel, så kan jag tänka mig vilka spännande diskussioner det är om vem som skall rätta felet. Om det är elektrikern som gör fel, så är det i alla fall samma firma som skall rätta till felet. I annat fall kanske elis får rätta byggare bobs firman, och sedan börjar pajkastiningen om vems fel det var och vem som har rätt...
Får man inte bli elektriker om man råkar ha lite normal "social kompetens"?
Jag tänker på alla ev fel som kan uppstå när det är markentrepenörer, gjutare, snickare, VVSare, plattsättare och mattläggare, som ska samsas på samma bygge och göra rätt sak på rätt sätt, gentemot varandra.
Mikael_L har en väldigt viktig poäng här. Allt handlar enligt samarbete. Med kommunikation och koordination kan man faktiskt åstadkomma riktigt mycket.
Min jobb är i huvudsak inom vattenkraften. Tror ni verkligen att det är samma firma som gör allt när det gäller att bygga ett kraftverk? Ni elektriker här borde definitivt veta att så inte är fallet. Varför skulle inte samarbetet kunna fungera på många andra plan?
Min jobb är i huvudsak inom vattenkraften. Tror ni verkligen att det är samma firma som gör allt när det gäller att bygga ett kraftverk? Ni elektriker här borde definitivt veta att så inte är fallet. Varför skulle inte samarbetet kunna fungera på många andra plan?
Beslut på den nivån handlar inte om vad som är bäst för enskilda grupper. Istället är det alltid en kompromiss för att göra det så bra för så många som möjligt. I det här fallet utgör elektrikern en väldigt liten del av landets befolkning och om samhällsekonomin i stort vinner på en förändring så skall det givetvis till en förändring.electrocuted skrev:
Jag hoppas du inser att "folk" skulle kunna vara icke-elektriker och "egna" skulle kunna vara elektrikern? Jag tycker inte det är OK att elektrikerna skall skyddas av ett skråväsende som ger dem en särskilt förmånlig plats på arbetsmarknaden. Jag anser att de skall ha samma villkor som snickare, plattläggare, målare, osv. Om det innebär förre arbetstillfällen för elektriker så kommer det innebära färre elektriker. Svårare än så är det inte.electrocuted skrev:
Jag vet minst en gymnasieskola där det lokala näringslivet tillsammans med skolledningen kommit fram till att bara ta in nya elever till frisörprogrammet vart tredje år. Det behövs helt enkelt inte fler frisörer än så. Samma sak skulle kunna gälla alla branchen. Så länge det finns t.ex. arbetslösa elektriker finns det egentligen ingen anledning att utbilda nya. Om man ändå väljer att utbilda sig till elektriker i en sådan situation får man nästan skylla sig själv!
Givetvis ska ingen skyddas av lagar och ingen gör det heller, förutom allas elsäkerhet.
Om byggbolagen fick dra rör i väggarna skulle de behöva anställa en hel del folk för att dra dom rören, för snickaren som står där nu har nog varken tid eller lust att göra det.
Sist jag hörde så saknades det 10.000 elektriker i landet och framtida pensionsavgångar kommer att göra behovet större. Det har inget med skråväsen och AB att göra.
För att driva frågan framåt:
Vill ni leva i ett samhälle där elsäkerheten är släppt vind för våg och det inte finns något som helst krav på behörighet att utföra elinstallationer?
Om byggbolagen fick dra rör i väggarna skulle de behöva anställa en hel del folk för att dra dom rören, för snickaren som står där nu har nog varken tid eller lust att göra det.
Sist jag hörde så saknades det 10.000 elektriker i landet och framtida pensionsavgångar kommer att göra behovet större. Det har inget med skråväsen och AB att göra.
För att driva frågan framåt:
Vill ni leva i ett samhälle där elsäkerheten är släppt vind för våg och det inte finns något som helst krav på behörighet att utföra elinstallationer?
Jag vet inte varför det hela tiden handlar om att elsäkerheten skulle bli så vansinnigt dålig om behörighetskravet försvann. Tror ni att varenda kotte skulle börja koppla själv?
Har vi tex ett land fullt med läckande vattenledningar bara för att det inte finns behörighetskrav?
Jag tror att folk i allmänhet är så smarta att man inser sina begränsningar när det gäller vissa saker och därför anlitar yrkesfolk. Den gruppen som kopplar friskt utan att kunna ett smack kommer att fortsätta oavsett behörighetsregler osv. Därmed inte sagt att behörighetssystemet skall bort.
Sen det här med skråväsende. Faktum är att det allt mer krävs sk yrkesbevis för att få anställning inom olika hantverksområden. Detta är inget som regleras av några lagar utan nånting som branchen själva har hittat på. Var och en får väl dra sina egna slutsatser om vad det innebär...
Har vi tex ett land fullt med läckande vattenledningar bara för att det inte finns behörighetskrav?
Jag tror att folk i allmänhet är så smarta att man inser sina begränsningar när det gäller vissa saker och därför anlitar yrkesfolk. Den gruppen som kopplar friskt utan att kunna ett smack kommer att fortsätta oavsett behörighetsregler osv. Därmed inte sagt att behörighetssystemet skall bort.
Sen det här med skråväsende. Faktum är att det allt mer krävs sk yrkesbevis för att få anställning inom olika hantverksområden. Detta är inget som regleras av några lagar utan nånting som branchen själva har hittat på. Var och en får väl dra sina egna slutsatser om vad det innebär...
Skulle vara intressant att veta vad ni tror om elsäkerheten kontra behörighetskravet som finns i dag. Tror du/ni att det skulle bli sämre elsäkerhet om behörighetskravet försvinner.
Citera gärna detta och lämna ett svar men svaret skall bestå av ett ja eller nej och inget mer för annars spårar det bara ur som vanligt.....
Mitt svar är iaf JA
Citera gärna detta och lämna ett svar men svaret skall bestå av ett ja eller nej och inget mer för annars spårar det bara ur som vanligt.....
Mitt svar är iaf JA
Vad finns det i dagens regelsystem¹ som hindrar snickeriföretaget "Spik och Spont" att anställa en behörig elmontör och sedan låta samtliga snickare utföra de elarbeten som behövs?
¹) Jag avser endast lagstiftning och regler ifrån elsäkerhetsverket. Att skråväsendet EIO/SEF går i taket är en helt annan fråga.
¹) Jag avser endast lagstiftning och regler ifrån elsäkerhetsverket. Att skråväsendet EIO/SEF går i taket är en helt annan fråga.
Redigerat:
Under rätt förutsättningar kan det säkert gå bra att helt ta bort alla behörighetskrav.
Jag har sagt och skrivit det förut:
Det är själva felaktigheterna i elsystemet som skall jagas, hittas, bötfällas, avkrävas ansvar för, inte vem som gjort det (förutom vad det gäller ansvarsfrågan).
Då kommer vi åt både dumheter som elektriker lämnar efter sig (som i den numera berömda tråden om deralte's hemska elinstallation i ett myresjöhus) och dels det som hempulare ställer till med.
Det bästa vore om man ofta kunde hitta den skyldige och fälla denne för felaktigheterna, OBS nu menar jag helt enkelt elsäkerhetsmässiga felaktigheter, inte behörighetsmässiga.
Men vi kan också tänka oss att försäkringsbolag blev mer aktiva och nekade eller reducerade ersättning efter konstaterade felaktigheter i elsystemet.
Det funkar ju bra vad det gäller våtrum.
Där finns det inga behörighetskrav.
Ändå så lusläser de flesta hemmapulare all information, gör ett superordentligt jobb, för det mesta lika bra eller bättre än certifierade kakelfirmor.
Husköpare lägger dessutom rätt ofta stor möda på att bedöma badrummens skick och hur det är utfört.
Allt detta bara för att man vet att man är rökt på försäkringen annars, inte pga av några behörighetsregler.
Krydda det hela med att vid elolyckor skulle göras lite större (polis)utredning avseende ansvarsbiten, så skulle nog alla ansvarsfulla medborgare i detta land faktiskt kunna hantera ett behörighetsfritt system rätt bra. De ansvarslösa typerna har vi redan tappat på vägen, men med denna förändring kan dom kanske lite oftare avkrävas på ansvar i efterhand.
Och obs, det omfattar alltså både hempulande och yrkesarbetande elektriker.
Just ja, information om regelverk och utförande måste samtidigt bli mycket mer tillgängligt, ungefär som med nästan allt annat byggmaterial.
Jag har sagt och skrivit det förut:
Det är själva felaktigheterna i elsystemet som skall jagas, hittas, bötfällas, avkrävas ansvar för, inte vem som gjort det (förutom vad det gäller ansvarsfrågan).
Då kommer vi åt både dumheter som elektriker lämnar efter sig (som i den numera berömda tråden om deralte's hemska elinstallation i ett myresjöhus) och dels det som hempulare ställer till med.
Det bästa vore om man ofta kunde hitta den skyldige och fälla denne för felaktigheterna, OBS nu menar jag helt enkelt elsäkerhetsmässiga felaktigheter, inte behörighetsmässiga.
Men vi kan också tänka oss att försäkringsbolag blev mer aktiva och nekade eller reducerade ersättning efter konstaterade felaktigheter i elsystemet.
Det funkar ju bra vad det gäller våtrum.
Där finns det inga behörighetskrav.
Ändå så lusläser de flesta hemmapulare all information, gör ett superordentligt jobb, för det mesta lika bra eller bättre än certifierade kakelfirmor.
Husköpare lägger dessutom rätt ofta stor möda på att bedöma badrummens skick och hur det är utfört.
Allt detta bara för att man vet att man är rökt på försäkringen annars, inte pga av några behörighetsregler.
Krydda det hela med att vid elolyckor skulle göras lite större (polis)utredning avseende ansvarsbiten, så skulle nog alla ansvarsfulla medborgare i detta land faktiskt kunna hantera ett behörighetsfritt system rätt bra. De ansvarslösa typerna har vi redan tappat på vägen, men med denna förändring kan dom kanske lite oftare avkrävas på ansvar i efterhand.
Och obs, det omfattar alltså både hempulande och yrkesarbetande elektriker.
Just ja, information om regelverk och utförande måste samtidigt bli mycket mer tillgängligt, ungefär som med nästan allt annat byggmaterial.
Redigerat:
De flesta av mina anställda har 4-6 års utbildning (utöver gymnasiet) och många års erfarenhet vilket är ett måste för att jag ska kunna debitera som jag gör för dem. De jobbar dessutom i ett område som förändras oerhört fort och som kräver stora insatser av dem för att hålla sig uppdaterade. Varför vore det mer fel att en byggare har lika lång utbildning?niblom skrev:
Så att saker kostar mer än nödvändigt är på något sätt bra för samhällsekonomin? Ska inte sia för mycket om din politiska inställning, men vissa politiska grupperingar verkar inte riktigt inse att när man låter saker fungera ineffektivt i syftet att skapa "rättvisa" får alla det sämre i förlängningen, inklusive de stackarna som man från början försökte skydda.electrocuted skrev:nej jag skojar inte, man ska inte ändra på saker som gör att folk blir arbetslösa, det uppjagade tempot i samhället måste dämpas, det är inte OK att behandla folk hur som helst för att dra egna fördelar av det.
Jag tycker det är ganska uppenbart att branschen hålls om ryggen av regelverket. Även om det inte idag skulle ha en praktisk effekt så är det ändå ett principiellt fel att basera lagstiftning på person och inte utförande.ManInTheBox skrev:Givetvis ska ingen skyddas av lagar och ingen gör det heller, förutom allas elsäkerhet.
Och att det saknas elektriker är väl knappast så konstigt, när man måste anlita dem för minsta lilla struntsak. Med gällande regelverk kan inte "bristen" på elektriker användas som ett argument, eftersom efterfrågan inte styrs av behov, utan av regler. Lättade behörighetskrav skulle ju naturligtvis dessutom endast bidra till att minska bristen, eftersom de elektriker som finns som sagt då skulle kunna koncentrera sig på de områden där deras kunskap verkligen behövs.
Inget hinder för det vad jag förstår, annat än praktiska.Maxwells_Demon skrev:Vad finns det i dagens regelsystem¹ som hindrar snickeriföretaget "Spik och Spont" att anställa en behörig elmontör och sedan låta samtliga snickare utföra de elarbeten som behövs?
Kanske "Spik och Spont" även skulle få smaka lite fackliga aktioner och blockader. De är ganska militanta emellanåt.