K
Svaret på frågan i "Fråga experten" med denna rubrik var nog det sämsta jag någonsin läst. Vi är många som undrar vilken risk vi tar straffrättsligt när vi drar vår egen el. Jag har läst 90 hp högskolefysik med en del ellära och är i besittning av en stor portion sunt förnuft, så den enda risk jag tar är att bli åtalad. Så hur pass stor risk tar jag? Handlar det om böter? Hur stora? Handlar det om fängelse (och då bara för den olaga installationen, inga olycksfall)?

Dagens elektriker har i många fall bara en simpel gymnasieutbildning och är dessutom sällan de elever med högst betyg eller intelligens.

Vad säger andra? Är det bara jag som blir förbannad på svar som detta?:thumbdown:

Skulle man inte kunna lösa det med ett intelligens/kopplingstest som hempularen får göra för att kunna dra elen själv..

Redigerat:
Själv har jag läst nästan en hel utbildning Elektroteknik (267hp). Jag tänker dock i största möjliga mån låta elektriker göra jobbet då jag vill ha papper på arbetet, samt att dessa har koll på alla bransch-standarder.

Men visst, även jag stör mig på att man själv inte får lov att dra elen.

Jaha, jag tyckte att svaret var ganska bra.

//Patrik

Det var kanske inte så bra kommentarer. Jag kan räkna igenom en hel del om hur elektronerna uppför sig i metallerna i kablarna, mmen inte får jag för mig att jag vet lämpliga förläggningssätt för det. Inget jag läste under ingenjörsutbildningen gick igenom utlösningsvillkor, lämpliga och olämpliga dragningsvägar, regler för våtrum mm.

Hantverkare har man för att de har erfarenhet. Det tar ett par år för en hantverkare att bli duktig på det han gör. Det skulle det ta mig med, så jag hyr in de som redan kan.

• Gilla
haf922 och 1 till
  • Laddar…
Ja, som Petersv säger så ligger mycket i erfarenheter. Det tar några ggr att lära sig att göra något bra. För en hempulare som drar elen själv för första gången blir det garanterat pannkaka för. Gör denne samma sak fler ggr så kommer denne fortsätta göra misstag för att ingen erfaren har berättat hur man egentligen ska göra saker och ting. Vissa saker är det heelt omöjligt att känna till om inte någon berättat om det och det är bara till en viss gräns som ett forum räcker till. Personen i fråga måste veta vad han inte vet och ställa frågan för att kunna få ett svar och lära sig på ett forum.

En erfaren hantverkare har redan gjort misstagen och lärt sig efter det och följt något erfaren och lärt sig av denne.
Det är den personen ni anlitar som vet de ni inte visste att ni inte vet.

Sen finns det givetvis saker som är enkla och egentligen inte skulle behöva vara något behörighetskrav på, men som en annan person skrev för ett tag sen.. för att undvika gråzoner där vissa anser sig ha tillräcklig kunskap, men ändå kanske saknar så drar man gränsen redan vid mindre grejer.

//Patrik

Redigerat:
Kallebo blandar ihop intelligens, kunskap och erfarenhet. Jag är Elektriker från början och har efter detta införskaffat två högskoleutbildningar varav den ena Civilingenjör inom Elektroteknik. Dessutom har jag högt IQ. :o

Det som gör att jag gör vissa elarbeten i mitt hem är mina är som elektriker och därefter studier av nya upplagor av föreskrifter och dess tolkningar, inte mina högskoleutbildningar.

Däremot tycker jag det saknas en kvällsutbildning med certifiering som skulle möjliggöra att intresserade hempulare lagligt kan göra fackmannamässiga installationer i sitt eget hus. Därefter skulle man få ansöka om att få behörighet i sin egen fastighet.

Sedan tycker jag att vi alla är vuxna individer och inte behöver alla dessa pekpinnar, om inte inläggen tyder på total brist på insikt och kunskap.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Som svar på frågan i tråden.

Ja man kan bli dömd till ett års fängelse om du gör behörighetskrävande saker utan att vara behörig.

Här bör man dock påpeka att elinstallatörerna som jobbar på elfirmor arbetar under en behörig på firman. Den enskilde montören behöver inte vara behörig, och kan i princip helt sakna utbildning utan att det bryter mot lagen.

Men jag tycker ändå att svaret som Bengt Loord gav är mer relevant.

Visst att installera el är inte "rocket science" men det är ändå många med gedigen elutbildning som gör grova fel när de hempular, vi ser inlägg av den typen med jämna mellanrum här på forumet.

Och problemet för oss som saknar behörighet, men tycker att vi kan mycket om el är att vi vet inte vad det är vi inte kan.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
hempularen skrev:
Här bör man dock påpeka att elinstallatörerna som jobbar på elfirmor arbetar under en behörig på firman. Den enskilde montören behöver inte vara behörig, och kan i princip helt sakna utbildning utan att det bryter mot lagen.
Är man elinstallatör och jobbar under någon annan behörig så är man allt som oftast ej elinstallatör utan elektriker. ;)

Elinstallatör = elektriker med AB, ABL
Elektriker = elektriker med avsaknad behörighet

//Patrik

Och trots att dom flesta elektriker saknar behörighet innebär det INTE att dom slipper straffansvar om dom är oaktsamma i sitt jobb. Som sagts tidigare att jobba som elektriker har inget samband med IQ, det är helt andra kvalitéer som gäller.

• Gilla
Heppan
  • Laddar…
Jag tycker också att Bengts svar var bra.

Sannolikheten att bli dömd för obehörigt elinstallationsarbete tror jag är försvinnande liten jämfört med att bli dömd för att ha orsakat någon personskada genom detta arbete.

Även med hög IQ, sunt förnuft och många högskolepoäng så är det en bit kvar. Det krävs litteratur (föreskrifter och standarder), tid att läsa och förstå, erfarenhet och praktisk händighet, verktyg och mätinstrument, och inte minst, rätt materiel mm.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Men om vi bortser från att man inte får dra el själv så är det faktiskt rätt tråkigt när det är nygjort och så är det småtabbar gjort. Brytare sitter på varsin sida om dörr istället för att sitta i kombination på ena sidan, det är för få faser framdragna till ett kök så DM, och micro ligger på samma eller att man glömt uttag helt och hållet för micro i ett nytt kök, det är draget för få trådar till något för att få funktionen man söker och slangen är inte korrekt förlagd så det går inte att dra i fler trådar osv. Genom att ha haft matrielkännedom om olika lösningar så hade man kunnat fått det snyggare osv osv. Listan kan göras lång på ofarliga saker, men som är ack så irriterande.

//Patrik

Redigerat:
Bengt Loord är saklig och nyanserad i sitt svar och han moraliserar inte. Jag tycker hans svar är bra.

Själv är jag civilingenjör från Chalmers i Elektroteknik (även om jag nästan uteslutande ägnat mitt yrkesliv åt programvara) och jag har träffat mer än en stolle bland högintelligent folk. Omdöme ges inte automatiskt av en hög intelligenskvot och jag förstår varför man har regler för elektrisk installation för starkström.

DOCK: Jag tycker stilofunks kommentar är jättebra. De finns många hus i Sverige säg byggda före 1930 som har stort kulturhistoriskt och bruksvärde utan att de för den skull är värda särskilt mycket i pengar. Jag tror ni alla har bilden på näthinnan - diazedcentral från byggåret påbyggt med nya centraler som är ouppmärkta, kulo med spräckt hölje i köket givetvis ojordat, sockerbitar i våtutrymmen, lampsladdar uppspikade etc etc etc.

Om man inte själv gör jobbet blir dessa hus aldrig renoverade, finns liksom ingen möjlighet att motivera den kostnaden. Alternativet är att låta skiten vara, visserligen heller inte tillåtet men i praktiken svårt att straffa. Utom att ersättningen sänks om huset brinner ner men det sker sällan.

Så jag håller med stilofunk att det vore bra med en utbildning för normalt funtade människor där de lär sig typ dra om kulo till EKLK, lägga vanlig infälld installation i vägg och kanske till och med byta central och installera JFB. Sedan kunde eleven betala för att den erfarne läraren kommer förbi och besiktigar hela rasket. Det är ju uppsättning av materiel och koppling som tar tiden och därmed kostar.

Jag vet, nu drömmer jag men det måste man få göra.:)

Problemet är bara att bedöma vilka som är normalt funtade......

/Anders

• Gilla
Line_out och 2 till
  • Laddar…
K
petersv skrev:
Det var kanske inte så bra kommentarer. Jag kan räkna igenom en hel del om hur elektronerna uppför sig i metallerna i kablarna, mmen inte får jag för mig att jag vet lämpliga förläggningssätt för det. Inget jag läste under ingenjörsutbildningen gick igenom utlösningsvillkor, lämpliga och olämpliga dragningsvägar, regler för våtrum mm.

Hantverkare har man för att de har erfarenhet. Det tar ett par år för en hantverkare att bli duktig på det han gör. Det skulle det ta mig med, så jag hyr in de som redan kan.
Jag håller med om att erfarenhet kan vara bra att ha när det gäller olämpliga dragningsvägar, regler för våtrum etc. Det jag inte förstår är att det ska vara förbjudet att göra det, att dra VVS är inte förbjudet men kan även det ge konsekvenser om man drar fel.

Det klassiska vid nybyggnation verkar vara att man drar alla ledningar i VP-rör och kopplar in uttag och strömbrytare men låter en behörig elinstallatör koppla centralen. Men vad jag har förstått är även detta helt förbjudet.

Ja, helt förbjudet. Det finns en allmän tro på att det går att göra så för att andra gjort det, men egentligen så är det förbjudet. Den behörige gör fel när den tar på sig att har utfört installationen och skulle egentligen (antar jag) kunna förlora sin behörighet om det kom till kännedom.

//Patrik

Man kan jämföra lite med saker som t.ex. konstruktion av de bärande delarna i ett hus. Kommunen vill veta vad man har tänkt hitta på innan man bygger/ändrar (bygganmälan) för att folk som tror de kan annars skulle ställa till med för mycket farligt.

Sedan kan man tycka att det är konstigt att man inte får vara "hantlangare" åt sin elektriker med dagens regler. Dvs "spika kabeln härifrån till hit, så arbetar jag där borta så länge".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.