18 566 läst ·
36 svar
19k läst
36 svar
Vändlimma eller inte?
Här är en som i alla fall tror på att göra single plank tops. Om det håller över tiden vet jag inget om, men förbannat snyggt är det.
http://dorsetcustomfurniture.blogspot.com/search/label/claro walnut slab tables
http://dorsetcustomfurniture.blogspot.com/search/label/claro walnut slab tables
Mycket snyggt, men ett farligt ämne. Nu kommer det nog ett antal inlägg som förklarar att det är bluffbilder, ett olämpligt byggnadssätt, en opraktiskt möbel, osedvanligt grovt byggt, ...ottot skrev:
Väldigt få har tillgång til de sällsynta material som behövs för att kunna göra single tops, viket betyder att väldigt många fler gärna förklarar hur olämpligt det är.
--- Mats ---
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Snyggt sätt att hålla ihop sprickan med fjärilar. Visst går det att göra helträ konstruktioner men det kräver tålamod och en del kunskap.
T.ex. så kupar sig brädor normalt uppåt, de torkar mest på ovansidan så håller man koll på läget och vänder på virket så kan man hålla det plant.
Sedan kan man dra virket genom att ytbehandla ena sidan och vänta med den andra tills det är rakt.
Protte
T.ex. så kupar sig brädor normalt uppåt, de torkar mest på ovansidan så håller man koll på läget och vänder på virket så kan man hålla det plant.
Sedan kan man dra virket genom att ytbehandla ena sidan och vänta med den andra tills det är rakt.
Protte
Här är en intressant artikel på ämnet brädor som kupar sig. Bob Flexner ses lite som en guru på det där med ytbehandling och träegenskaper. http://www.popularwoodworking.com/article/Flexner_on_Finishing20/
Väldigt snyggt bord, jag gillar bordet i tullamore dew reklamen också..
Men faktum kvarstår, om man fortfarande tror på det där med att trä är ett levande material som arbetar med förändringar i luftfuktighet och i viss mån temperatur så måste man också tro på att det där bordet kommer att bete sig en aning underligt över tiden.
Dock mindre än en tunnare planka då trät så att säga håller emot sig själv i viss mån (jämför med att torka ett helt träd, det rör inte mycket på sig då).
Om man som Magnusan ställer frågan vill bygga skåpsdörrar av endast 20mm tjockt material så måste den dörren styvas upp på något sätt, annars kommer den ovillkorligen att slå sig.
Oavsett hur fint virke han har fått tag på (reservation för fransk ek från 1400-talet
).
Såvida han inte kan döda all fuktvandring i träet, t.ex. genom inneslutning i epoxi eller liknande.
Men visst använder vi alldeles för mycket limträskivor av eländig kvalitet nu för tiden, jag har dock inte råd med finare virke, tyvärr
Men faktum kvarstår, om man fortfarande tror på det där med att trä är ett levande material som arbetar med förändringar i luftfuktighet och i viss mån temperatur så måste man också tro på att det där bordet kommer att bete sig en aning underligt över tiden.
Dock mindre än en tunnare planka då trät så att säga håller emot sig själv i viss mån (jämför med att torka ett helt träd, det rör inte mycket på sig då).
Om man som Magnusan ställer frågan vill bygga skåpsdörrar av endast 20mm tjockt material så måste den dörren styvas upp på något sätt, annars kommer den ovillkorligen att slå sig.
Oavsett hur fint virke han har fått tag på (reservation för fransk ek från 1400-talet
Såvida han inte kan döda all fuktvandring i träet, t.ex. genom inneslutning i epoxi eller liknande.
Men visst använder vi alldeles för mycket limträskivor av eländig kvalitet nu för tiden, jag har dock inte råd med finare virke, tyvärr
Här är en bild på eget alster, 12cm tjock finsk gran med 60mm tjocka furubänkar.
Benen är fogade med rejäla tappar underifrån så jag tvivlar på att det kommer röra på sig märkvärdigt.
Jag tror att mycket mer är möjligt än många tror men man vågar inte roktigt experimentera eller trotsa traditionerna.
Benen är fogade med rejäla tappar underifrån så jag tvivlar på att det kommer röra på sig märkvärdigt.
Jag tror att mycket mer är möjligt än många tror men man vågar inte roktigt experimentera eller trotsa traditionerna.
prototypen skrev:
Bilden visar......... ja dom har ju slagit på en list över beviset. Kan ju vara ett stort blaffigt faner. Jag säger inte att det är ett faner bara att det inte syns vad det är bakom listen.
Att sätta en list på tvärsan på en massiv bit är ju dessutom att be om problem.
Visst kan man använda massivt virke men då ska det ha legat i rätt miljö under lång tid, man kan inte åka över till byggmax och handla lite virke inför helgen.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bypass eller inte på frikyle-slinga? Tänkt fel?
Värme allmänt -
Tröskel eller inte, vad hade ni gjort?
Byggmaterial & Byggteknik -
Den klassiska frågan: bärande eller inte bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Takläcka eller inte?
Tak & Vind -
Renovera sliten bostadsrätt före försäljning eller inte.
Bostadsrätt