När jag gick min gymnasieutbildning som möbelsnickare för ett par år sedan så sa min lärare att man ska vändlimma allting som ska vara bredare än 80mm för att vara säker på att det inte ska slå sig. Spelade ingen roll om det var en tjock bordskiva, skåpsida eller tunna lådsidor.
Så om man ska göra en kökslucka som ska vara 20mm tjock och plankan man utgår ifrån är 250*52mm så ska man alltså klyva upp den i ribbor/stavar i måtten 20(+hyvelmått)*52(som är plankans tjocklek) och sedan limma ihop dessa. Detta medför att luckan sedan kommer bestå av en massa ribbor/stavar som är 52mm breda och det blir mycket svårt att få fram en fin ådring i trät.
Sedan har jag sett mycket på nätet och framförallt" WoodWhisperer" att han limmar hela plankans bredd utan att klyva den i en massa stavar först. Med det här sättet så får man en lucka som blir betydligt finare med ådringen.
Så min fråga är om det verkligen kommer slå sig så mycket som min lärare påstår att det kommer göra om man limmar hela plank bredvid varandra??
Mycket tacksam för svar!
Så om man ska göra en kökslucka som ska vara 20mm tjock och plankan man utgår ifrån är 250*52mm så ska man alltså klyva upp den i ribbor/stavar i måtten 20(+hyvelmått)*52(som är plankans tjocklek) och sedan limma ihop dessa. Detta medför att luckan sedan kommer bestå av en massa ribbor/stavar som är 52mm breda och det blir mycket svårt att få fram en fin ådring i trät.
Sedan har jag sett mycket på nätet och framförallt" WoodWhisperer" att han limmar hela plankans bredd utan att klyva den i en massa stavar först. Med det här sättet så får man en lucka som blir betydligt finare med ådringen.
Så min fråga är om det verkligen kommer slå sig så mycket som min lärare påstår att det kommer göra om man limmar hela plank bredvid varandra??
Mycket tacksam för svar!
Men om du klyver plankan i två alternativt tre delar ca 125 resp 80 mm och sen klyver dessa så bibehåller du ådringen. Blir mer spill men du har kontroll på ådringen.
/Kent
/Kent
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vill man visa att man ÄR hipp och använt masivt trä i luckorna så ska man vändlimma, gillar man det storflammiga kan man lika gärna använda plywood, nåja plywood är ju lite extremt.
Protte
Protte
Jag tror, som glad hobbysnickrare, att det har att göra med kvaliten på virket man använder. Med limning kan man använda lite sämre virke men man har ju byggt möbler, dörrar, fönster mm som inte slår sig i alla tider utan att limma så det är klart att det går att göra så.
Personligen tycker jag att hela massiva bitar ger en mycket större känsla av hantverk och kvalitet.
Personligen tycker jag att hela massiva bitar ger en mycket större känsla av hantverk och kvalitet.
Det är delvis sant. Fönster och t ex stolar är uppbyggda med "smalar" trädetaljer. Dörrspeglar i en massivdörr består av limfog helt garanterat. Köksluckor i massivträ måste också bestå av limfog på ett eller annat vis, annars kommer det att slå sig.
En fullbred "planka" kommer att kupa sig oavsett om den sitter i en limträskiva eller inte.
Med ett undantag: om virket får ligga i en virkestork av typ basning och därefter hyvlas plant så går det att göra limfogskivor med hela "plankbredden"
En fullbred "planka" kommer att kupa sig oavsett om den sitter i en limträskiva eller inte.
Med ett undantag: om virket får ligga i en virkestork av typ basning och därefter hyvlas plant så går det att göra limfogskivor med hela "plankbredden"
@Magnusan, din lärare har rätt. Vill man att det inte ska slåsig så skall det klyvas, och limmas.
@Nybyggaren, Delvis sant visst så spelar kvaliten roll, men vill man ha som i detta fall luckor så blir det till att klyva och limma. Om man inte använder sig av faner.
@Nybyggaren, Delvis sant visst så spelar kvaliten roll, men vill man ha som i detta fall luckor så blir det till att klyva och limma. Om man inte använder sig av faner.
man kan inte få en formstabil lucka om man inte klyver upp virket. Om du har 52mm virke så får du lätt ut 45mm stavar. Se även till att du vänder dom rätt, yta/yta, kärna/kärna. Alla ribbor måste rikthyvlas först så du får en bra och tät limfog.
Ett problem med en bred limfog skiva är att den kommer variera sig med årstiderna och luftfuktigheten. Den kommer garanterat kupa sig.
Ett annat alternativ som vi använder när vi gör köksluckor är "treskikts limfog" Den är formstabil och slår sig ej.
Ett problem med en bred limfog skiva är att den kommer variera sig med årstiderna och luftfuktigheten. Den kommer garanterat kupa sig.
Ett annat alternativ som vi använder när vi gör köksluckor är "treskikts limfog" Den är formstabil och slår sig ej.
det där med att man hade bredare brädor förr beror helt enkelt på att man sparade in på arbetet och att man inte hade så bra limmer förr.
Det är ju en teori. En annan teori vore att de saker som gjordes förr, där ett helt bord kunde göras med en eller två brädor, inte kan göras idag för de träd som fortfarande får fällas är inte lika stora som de träd som fälldes då.Snickare-Anders skrev:
--- Mats --
Man kan få tag i plank som är breda även idag men man gör inte så för man får sprickor vid kärnan. Förr var det inte så noga med finnishen. Oftast så är gammla bord "hemmabyggen" som man slog ihop i uthuset och då tog man vad man hade.
När jag tänkte på saker byggda med breda brädor förr tänkte jag mer på slottens gamla lyxinredningar från förr, och även en del nutida dyra specialmöbler från hörn av världen där single plank tops fortfarande finns. Att säga att de inte var så noga med finishen, byggda i uthuset käns mer som ett "rönnbären är sura" resonemang, eller en enorm eloge till fantastiska uthusbyggen med tanke på att man fått till det rätt väl trots att man inte brytt sig om finishen:Snickare-Anders skrev:
--- Mats ---
Limträfogar med smala "ribbor" som bildar stora skivor har använts i över 100 år, benlim användes på den tiden.
Tror inte det är "single plank tops". Det är fanér på en skiva av massivträ.
Trä rör sig beroende på omgivningstemp/ fukt oavsett träslag, torkning, yrkesmässig skicklighet vid ihopfogning osv
Tror inte det är "single plank tops". Det är fanér på en skiva av massivträ.
Trä rör sig beroende på omgivningstemp/ fukt oavsett träslag, torkning, yrkesmässig skicklighet vid ihopfogning osv
Du kan ha rätt, men jag tog det från en sida som handlade just om single plank tops. Det finns rätt många sådana, framförallt i asien och usa, och en del i Europas slott, men då med ett par hundra år på nacken.. En del kan helt säkert vara bluff. Men att en del är bluff förändrar inte att det finns riktiga också, och att det är mycket svårare att hitta den typen av virke idag (även om det finns de som föredrar limstavar, finns det de som har använt och vill använda riktiga single plank).Gruvberget skrev:Limträfogar med smala "ribbor" som bildar stora skivor har använts i över 100 år, benlim användes på den tiden.
Tror inte det är "single plank tops". Det är fanér på en skiva av massivträ.
Trä rör sig beroende på omgivningstemp/ fukt oavsett träslag, torkning, yrkesmässig skicklighet vid ihopfogning osv
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "limstavar"
Limstavar & limstift
Limstavar och limstift är populära val för ett brett utbud av hantverk och DIY-projekt. Limstavar är avsedda att användas med en limpistol och ger en stark, snabbt torkande bindning på en mängd olika material, inklusive tyg, trä, papper,
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bilden visar......... ja dom har ju slagit på en list över beviset. Kan ju vara ett stort blaffigt faner. Jag säger inte att det är ett faner bara att det inte syns vad det är bakom listen.
Att sätta en list på tvärsan på en massiv bit är ju dessutom att be om problem.
Visst kan man använda massivt virke men då ska det ha legat i rätt miljö under lång tid, man kan inte åka över till byggmax och handla lite virke inför helgen.
Protte
Att sätta en list på tvärsan på en massiv bit är ju dessutom att be om problem.
Visst kan man använda massivt virke men då ska det ha legat i rätt miljö under lång tid, man kan inte åka över till byggmax och handla lite virke inför helgen.
Protte
Jepp, håller med igen. Även denna kan vara en bluff. Men alla är inte en bluff, speciellt inte de gamla (där den enda som säger de är single plank är den som idag inspekterar dem, oftast en expert som inte försöker sälja, utan bara är imponerad av dåtidens resultat). Virket skall ha varit torkat, och även hopfogningen gjord, enligt konstens alla regler om det skall ha en chans.prototypen skrev:Bilden visar......... ja dom har ju slagit på en list över beviset. Kan ju vara ett stort blaffigt faner. Jag säger inte att det är ett faner bara att det inte syns vad det är bakom listen.
Att sätta en list på tvärsan på en massiv bit är ju dessutom att be om problem.
Visst kan man använda massivt virke men då ska det ha legat i rätt miljö under lång tid, man kan inte åka över till byggmax och handla lite virke inför helgen.
Protte
Men min huvudpoäng är att den typen av virke kan du nästan inte komma över idag (ens obehandlat), det är kontakt med en såg som gäller. Och de träd som kan åstadkomma sådant virke finns det allt färre av som får fällas, så inte ens kontakt med en såg räcker. Det i sin tur leder till att vi alltmer pratar om limträ, eftersom det är vad som bjuds. Och så framhåller vi fördelarna med faner på limträ...
--- Mats ----

