15 880 läst ·
92 svar
16k läst
92 svar
Välkomna till Handöverfräsens dag!
Jag nämnde ju i nåt svagt ögonblick igår att sammanställa lite länkar över saker/jiggar det pratades om. För er gamla rävar på detta forumet är det gammal skåpmat, men det var många igår som inte hänger här vanligtvis. Så, här kommer det. @Daniel_N får gärna fylla på.
@vectrex fräsa på snedden jigg på ovalt bord: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-soffbord.281685/page-7#post-2565913
@findus42 s mallteknik som Daniel visade igår: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/page-2#post-2567714
Allmänt om jiggbyggen: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/
Cirkeljigg som klarar små cirklar: https://www.byggahus.se/forum/threads/minsta-radie-med-bosch-ofz-cirkelanslag.250499/#post-2641046
Tappfräsningsjigg (på den tiden användes denna även för vissa ändträoperationer, men inte nu längre) : https://www.byggahus.se/forum/threa...och-maskiner-idag.250889/page-48#post-2438778
Ändträfräsjigg: https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-187#post-2776332
Fräsa tappar med väldigt exakt tjocklek som bara refereras till en sida av ämnet: https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-328#post-3070834
Svarvfräsen: https://www.byggahus.se/forum/threads/quick-and-dirty-fraessvarv.311729/
Frässtål av bra kvalitet till överkomliga priser: https://www.wealdentool.com
Gänginsatser med insexinterface nu när biltema slutat med dom: https://www.aliexpress.com/item/20P...704.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2b554c4dDiyffA
Precisionsstänger till extra anhåll, cirkeljigg och annat: https://www.aliexpress.com/wholesal...7045017&SearchText=linear+rail+shaft+10mm+8mm
@vectrex fräsa på snedden jigg på ovalt bord: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-soffbord.281685/page-7#post-2565913
@findus42 s mallteknik som Daniel visade igår: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/page-2#post-2567714
Allmänt om jiggbyggen: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/
Cirkeljigg som klarar små cirklar: https://www.byggahus.se/forum/threads/minsta-radie-med-bosch-ofz-cirkelanslag.250499/#post-2641046
Tappfräsningsjigg (på den tiden användes denna även för vissa ändträoperationer, men inte nu längre) : https://www.byggahus.se/forum/threa...och-maskiner-idag.250889/page-48#post-2438778
Ändträfräsjigg: https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-187#post-2776332
Fräsa tappar med väldigt exakt tjocklek som bara refereras till en sida av ämnet: https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-328#post-3070834
Svarvfräsen: https://www.byggahus.se/forum/threads/quick-and-dirty-fraessvarv.311729/
Frässtål av bra kvalitet till överkomliga priser: https://www.wealdentool.com
Gänginsatser med insexinterface nu när biltema slutat med dom: https://www.aliexpress.com/item/20P...704.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2b554c4dDiyffA
Precisionsstänger till extra anhåll, cirkeljigg och annat: https://www.aliexpress.com/wholesal...7045017&SearchText=linear+rail+shaft+10mm+8mm
Redigerat:
Ola, du uttryckte din besvikelse över att din geniala fas-fräs jigg inte kommit till användning. Ha förtröstan, det har den visst då:
Soffbord modell superellips. Med fas på undersidan.
Och tack Daniel för gästfrihet och kompetens.
Sorry för bilderna, fattar inte hur man infogar
Soffbord modell superellips. Med fas på undersidan.
Och tack Daniel för gästfrihet och kompetens.
Sorry för bilderna, fattar inte hur man infogar
Tjusigt Jan!J Jan271 skrev:
Snyggt jobbat!J Jan271 skrev:
Nja, besvikelse vet jag inte, vectrex körde ju den i projektet jag länkade ovan
Ja det här var ju en sån där gång man blev olycklig att inte vara skåning ...
Men helt klart skulle ett nytt event kunna locka mig till den långa resan, om det bara passar i schemat i övrigt.
PMa mig gärna, så jag inte missar i myllret utav trådar.
Men helt klart skulle ett nytt event kunna locka mig till den långa resan, om det bara passar i schemat i övrigt.
PMa mig gärna, så jag inte missar i myllret utav trådar.
Nu är jag här igen och påminner.....
Finns det någon tidplan för när den utlovade filmen kommer. Tänkte mest på att det annars är lätt att "glömma bort" detta då det finns så mycket annat som också vill ha och kräver tid och engagemang..
Edit: Dålig stavning....
Finns det någon tidplan för när den utlovade filmen kommer. Tänkte mest på att det annars är lätt att "glömma bort" detta då det finns så mycket annat som också vill ha och kräver tid och engagemang..
Edit: Dålig stavning....
Redigerat:
Nej, den glöms inte bort. Men det är många timmars film som ska redigeras av Ludwig o sen kollas av mig. Han är klar, men inte jag.R roli skrev:
