Jag nämnde ju i nåt svagt ögonblick igår att sammanställa lite länkar över saker/jiggar det pratades om. För er gamla rävar på detta forumet är det gammal skåpmat, men det var många igår som inte hänger här vanligtvis. Så, här kommer det. @Daniel_N får gärna fylla på.

@vectrex fräsa på snedden jigg på ovalt bord: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-soffbord.281685/page-7#post-2565913

@findus42 s mallteknik som Daniel visade igår: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/page-2#post-2567714

Allmänt om jiggbyggen: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/

Cirkeljigg som klarar små cirklar: https://www.byggahus.se/forum/threads/minsta-radie-med-bosch-ofz-cirkelanslag.250499/#post-2641046

Tappfräsningsjigg (på den tiden användes denna även för vissa ändträoperationer, men inte nu längre) : https://www.byggahus.se/forum/threa...och-maskiner-idag.250889/page-48#post-2438778

Ändträfräsjigg: https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-187#post-2776332

Fräsa tappar med väldigt exakt tjocklek som bara refereras till en sida av ämnet: https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-328#post-3070834

Svarvfräsen: https://www.byggahus.se/forum/threads/quick-and-dirty-fraessvarv.311729/

Frässtål av bra kvalitet till överkomliga priser: https://www.wealdentool.com

Gänginsatser med insexinterface nu när biltema slutat med dom: https://www.aliexpress.com/item/20P...704.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2b554c4dDiyffA

Precisionsstänger till extra anhåll, cirkeljigg och annat: https://www.aliexpress.com/wholesal...7045017&SearchText=linear+rail+shaft+10mm+8mm
 
Redigerat:
  • Gilla
ConnyK och 5 till
  • Laddar…
Ola, du uttryckte din besvikelse över att din geniala fas-fräs jigg inte kommit till användning. Ha förtröstan, det har den visst då:

Soffbord modell superellips. Med fas på undersidan.

Och tack Daniel för gästfrihet och kompetens.

Sorry för bilderna, fattar inte hur man infogar
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Ola, du uttryckte din besvikelse över att din geniala fas-fräs jigg inte kommit till användning. Ha förtröstan, det har den visst då:

Soffbord modell superellips. Med fas på undersidan.

Och tack Daniel för gästfrihet och kompetens.

Sorry för bilderna, fattar inte hur man infogar
Tjusigt Jan!
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Ola, du uttryckte din besvikelse över att din geniala fas-fräs jigg inte kommit till användning. Ha förtröstan, det har den visst då:

Soffbord modell superellips. Med fas på undersidan.

Och tack Daniel för gästfrihet och kompetens.

Sorry för bilderna, fattar inte hur man infogar
Snyggt jobbat!

Nja, besvikelse vet jag inte, vectrex körde ju den i projektet jag länkade ovan;). Kanske besviken att jag aldrig själv fått anledning att köra den i skarpt läge.:)
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Tack, men du ska jag inte ta på mig hela äran. Det är min grabbs projekt. Jag står för virke, verkstad, tips om jiggar och uppmuntrande tillrop och tröst när det går fel, och fel går det ju alltid, eller hur?
 
J Jan271 skrev:
fel går det ju alltid, eller hur?
I alla fall emellanåt:D. När jag snickrar själv utan publik brukar jag dubbel- o trippelkolla saker o ting o då går det lyckligtvis inte fel lika ofta.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Blev det något filmat? Hur gick det med parkeringsdisciplinen?
Nu har det gått en månad och ännu har iallafall jag inte sett någon film från denna dag som jag tyvärr inte kunde gå på.:cry:
 
R roli skrev:
Nu har det gått en månad och ännu har iallafall jag inte sett någon film från denna dag som jag tyvärr inte kunde gå på.:cry:
Det kommer!
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Planeras det en ny handöverfräs dag? Jag är lite intresserad av att lära mig :D
 
JLyck JLyck skrev:
Planeras det en ny handöverfräs dag? Jag är lite intresserad av att lära mig :D
Nej det är inte planerat. Men jag tänker mig att det i framtiden kommer en dag med handöverfräs i bord. Däremellan kommer det säkert andra seminarier.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej det är inte planerat. Men jag tänker mig att det i framtiden kommer en dag med handöverfräs i bord. Däremellan kommer det säkert andra seminarier.
Attans! Men det låter intressant! :)
 
Mikael_L
Ja det här var ju en sån där gång man blev olycklig att inte vara skåning ...

Men helt klart skulle ett nytt event kunna locka mig till den långa resan, om det bara passar i schemat i övrigt.


PMa mig gärna, så jag inte missar i myllret utav trådar.
 
Nu är jag här igen och påminner.....:oops:
Finns det någon tidplan för när den utlovade filmen kommer. Tänkte mest på att det annars är lätt att "glömma bort" detta då det finns så mycket annat som också vill ha och kräver tid och engagemang..

Edit: Dålig stavning....
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R roli skrev:
Nu är jag här ingen och påminner.....:oops:
Finns det någon tidplan för när den utlovade filmen kommer. Tänkte mest på att det annars är lätt att "glömma bort" detta då det finns så mycket annat som också vill ha och kräver tid och engagemang..
Nej, den glöms inte bort. Men det är många timmars film som ska redigeras av Ludwig o sen kollas av mig. Han är klar, men inte jag.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Va bra, då ligger det iallafall i "pipen" och kan komma när som tiden räcker till. :):):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.