11 753 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
Välja och dimensionera FTX till nybygge
Hej couten,couten skrev:
nej den låter inte mycket fast vi kör den på fullt blås. Fläktarna är mycket tysta. Nu har vi i och för sig innerväggar i betong, vilket dämpar ljud i allmänhet och så spelar rördragningen stor roll för hur mycket ljud som uppstår i anläggningen. Ju knökigare dragning desto högre mottryck och högre ljud.
Vi klarar oss på endast en ljuddämpare på tilluft och en på frånluften - jag har förstått från inlägg här att många har fler än så.
Vänligen
per
Jag bygger nytt hus och vill ha aggregat med bästa verkningsgraden.
Vilket tror ni jag ska välja?
Fresh's aggregat med motströmsväxlare verkar överlägset på pappret.
Är lite skeptisk till rot.växlare....rörliga delar, rembrutt, ljud....ni vet svosshhh svossshhh svosshhh när rotorn drar i släplisten.
Annars finns ju fläkt woods och systemair. Känns som en generation äldre än Fresh aggregatet.
Vad tycker ni?
Är lite skeptisk till rot.växlare....rörliga delar, rembrutt, ljud....ni vet svosshhh svossshhh svosshhh när rotorn drar i släplisten.
Annars finns ju fläkt woods och systemair. Känns som en generation äldre än Fresh aggregatet.
Vad tycker ni?
Tänk på att verkningsgraden är temperaturverkningsgrad. I praktiken blir det lite mindre i vissa fall p.g.a. t.ex. avfrostning. Valet beror ju lite på olika små saker, krav och finsesser också. Förutom verkningsgrad så kanske strömförbrukningen värderas högt. Renovent stänger av tilluften då o då, för att avfrosta. Sedan får var och en värdera den egenskapen.villafors skrev:Jag bygger nytt hus och vill ha aggregat med bästa verkningsgraden.
Vad tycker ni?
Jag tycker du skall spana in Temovex nya EC modeller, RT-250S-EC och RT-400S-EC. Två väldigt lika aggregat, olika fläktar (till skillnad från de gamla modellerna som var mer olika varandra). Dessa behöver ingen speciell avfrostning, trots att det är motströmsväxlare. De nya har också bra genom tänkt styrning, som t.ex. kan hantera det 'rätt' på sommaren (vilket många andra agg inte kan). Det går att 'räkna' lite på olika data på deras web, t.ex. kolla ström och verkningsgrad vid olika luftflöden.
Är ju inte så konstigt. Vill man ha bra grejer som är pålitliga väljer man Fläktwoods.Consensus skrev:
Service som support funkar ju klockrent.
Välbyggda aggregat som nån har tänkt till på.
Nä, jag jobbar inte där, bara baserat på egna erfarenheter inom ventilations branschen.
Jag har Fresh Renovent och den stänger inte ner tilluften helt utan stryper den inledningsvis. Det jag kan konstatera är att vid ordentliga frostgrader så går aggregatet på nån form av avfrostning en ganska betydande del av dygnets timmar känns det som (men det kanske är ett mått på bra verkningsgrad). Hur som helst så är det betydligt mer avfrostning än jag hade räknat med. Det är en Renovent M300 och jag kör den just nu på 160M3/h avluft och 150m3/h tilluft.Mich skrev:Tänk på att verkningsgraden är temperaturverkningsgrad. I praktiken blir det lite mindre i vissa fall p.g.a. t.ex. avfrostning. Valet beror ju lite på olika små saker, krav och finsesser också. Förutom verkningsgrad så kanske strömförbrukningen värderas högt. Renovent stänger av tilluften då o då, för att avfrosta. Sedan får var och en värdera den egenskapen.
Jag tycker du skall spana in Temovex nya EC modeller, RT-250S-EC och RT-400S-EC. Två väldigt lika aggregat, olika fläktar (till skillnad från de gamla modellerna som var mer olika varandra). Dessa behöver ingen speciell avfrostning, trots att det är motströmsväxlare. De nya har också bra genom tänkt styrning, som t.ex. kan hantera det 'rätt' på sommaren (vilket många andra agg inte kan). Det går att 'räkna' lite på olika data på deras web, t.ex. kolla ström och verkningsgrad vid olika luftflöden.
Nu när det varit 6-8 minusgrader så har en typisk strypning av tilluften varit 70m3/h men det varierar över hela skalan ändan ner till helt avstängd tilluft under kortare stunder. Har nu provat att sänka den till 110m3 avluft och 100m3 tilluft och isbildningen har minskat utroligt mycket pga detta och den går väldigt sällan över i avfrostningsläge. Tror att jag skall köra på nerdraget flöde vid minusgrader istället.
Ganska kul att bläddra i menyerna och kika på trycket på till- och frånluft (antar att alla aggregat har sånt som standard). När trycket i frånluften börjar fladdra så kan man i princip på minuten pricka in när den kommer att sänka varvet på tilluftsfläkten.
fsn, tack för erfarenheten av Renoventen. Intressant att den varierar tilluften och inte bara av/på. Jag har funderat på om man kör mindre flöde i en motströms om det påverkar frostningen och det kanske det gör, så som du skriver. Annars så är skillnaden i flöde mellan till och från en parameter som påverkar isbildningen. Ju mer frånluft desto varmare växlare och mindre is. Precis så som Renoventen gör genom att minska tilluften. När du sänkte flödet så gjorde du faktiskt en sak till. Den procentuella skillnaden mellan till- och frånluft flöde ändrades (93,75 -> 90,90%).
Att Temovexen klarar sig utan avfrosting, tror jag, beror på att den har en relativt stor värmeväxlare med stora luftkanaler och att värmeväxlarpaketet står upp så att vattnet har lätt för att rinna bort.
Att Temovexen klarar sig utan avfrosting, tror jag, beror på att den har en relativt stor värmeväxlare med stora luftkanaler och att värmeväxlarpaketet står upp så att vattnet har lätt för att rinna bort.
Som jag ser det är motströmsväxlare ett bättre alternativ.
Noterar dock att många verkar gilla roterande, varför?
Roterande har renblåsningszon, överläckage mot tilluftsidan. (kanske inte ett jätteproblem, utspädningen blir ju stor men en liten del av den mindre trevliga frånluften går in i sovrummen igen.
varför har inte systemairs aggregat bypass förbi växlaren? Så irriterande, känns ju klockrent aggregat annars.
Noterar dock att många verkar gilla roterande, varför?
Roterande har renblåsningszon, överläckage mot tilluftsidan. (kanske inte ett jätteproblem, utspädningen blir ju stor men en liten del av den mindre trevliga frånluften går in i sovrummen igen.
varför har inte systemairs aggregat bypass förbi växlaren? Så irriterande, känns ju klockrent aggregat annars.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag har en korsvärmeväxlare idag, anledningen till att jag numera vill ha ett roterande är att jag idag har väldigt torr luft (detta är det avgörande skälet), och den blir mindre torr med ett roterande (ett roterande återför en del av fukten) , samt att jag slipper dra en dräneringsslang - Det nuvarande hade en slang dragen till avloppet på ett mindre lämpligt sätt, visserligen med ett vattenlås på vägen, men med detta uttorkat, så känns det som att dennna modell 'återför' en del ännu mindre önskvärd luft
Redigerat:
Vad gäller dränering så kommer det ut frånluft den vägen också. Det är alltså lite lufttryck i slangen vilket borde eliminera risken för att avlopps luften kommer in i aggregatet. Risk kanske det ändå finns beroende på hur avloppet i huset ser ut, jag vet inte. Känns ju lite märkligt att koppla ihop ventilation med avlopp! Jag hade inte en tanke på detta när jag gjorde mitt system, men jag skulle gå via brunn. För mig blev det en extra spygatt (liten liten golv brunn utan vattenlås), gjord av en koppar skål. Denna skål lödde jag till ett koppar rör som jag la ner i betong golvet och sedan mynnar röret ut ovanför den riktiga golvbrunnen. Dräneringsslangen mynnar ut i spygatten, någon centimeter från botten.
Detta med luftfuktighet och roterande växlare. Blir det någon skillnad i praktiken på luftfuktigheten? eller är det så lite så det inte märks.
Det finns ju så mycket rykten om t.ex. torr luft och FTX, som inte har någon förankring i teori eller praktik. Tänker t.ex. på detta med endast frånluft och FTX. Många hävdar att luften blir torrare med FTX, men i verkligheten så kommer det ju in lika mycket vatten med luften i båda fallen. Så teoretiskt så är det ingen skillnad. I fallet med roterande så är det dock teoretiskt vatten som överförs/kommer in igen. Så där finns det grund för att det kan bli skillnad.
Detta med luftfuktighet och roterande växlare. Blir det någon skillnad i praktiken på luftfuktigheten? eller är det så lite så det inte märks.
Det finns ju så mycket rykten om t.ex. torr luft och FTX, som inte har någon förankring i teori eller praktik. Tänker t.ex. på detta med endast frånluft och FTX. Många hävdar att luften blir torrare med FTX, men i verkligheten så kommer det ju in lika mycket vatten med luften i båda fallen. Så teoretiskt så är det ingen skillnad. I fallet med roterande så är det dock teoretiskt vatten som överförs/kommer in igen. Så där finns det grund för att det kan bli skillnad.
Huruvida en roterande växlare återvinner fukt beror på om växlaren är hygroskopisk eller icke-hygroskopisk. Det avgör man med valet av ytmaterial i växlaren. Jag är nästan 100% säker på att alla mindre villa-aggregat har icke-hygroskopiska växlare, dvs de återvinner inte fukt "aktivt". Däremot i praktiken så blir inomhusluften trevligare med roterande växlare. I kall väderlek så återvinner man fukten i form av den kondens som faller ut mot växlaren. Vidare, i riktigt kall väderlek då påfrostning sker (normalt under 10 minusgrader) så börjar även en icke-hygroskopisk rotor att aktivt återvinna fukt. Många kan uppleva detta som otrevligt eftersom man kan få kondens på fönster mm.
En plattvärmeväxlare fungerar som lufttork. All kondens dräneras bort från aggregatet och luften inomhus blir mycket torr vintertid.
En plattvärmeväxlare fungerar som lufttork. All kondens dräneras bort från aggregatet och luften inomhus blir mycket torr vintertid.
Jo men, det är viktigt att minnas att det är luften som går ut ur huset som torkas. För luften som går in i huset så sker ingen tork eller fuktning. Så en platt- eller motströmsväxlare påverkar inte fuktigheten inne i huset.Consensus skrev:
Det är väl klart att den gör. Se följande räkneexempel för en normal vinterdag:Mich skrev:
Ute:
-10 grader C
Rh 90%
Då innehåller luften 0.9x2.14 = 1.9 gram vatten per m3 luft
Inne:
+20 grader C
Rh 30%
Då innehåller luften 0.3x17.3 = 5.2 gram vatten per m3 luft
(2.14 och 17.3 är mättnadsånghalten vid resp temperatur)
En plattis återvinner aldrig någon fukt utan skickar enbart in uppvärmd utomhusluft. Om vi antar att ovanstående utomhusluft värms upp till +20 grader så blir Rh 11% i detta exempel. Det är mycket torr luft.
Hur mycket en roterande växlare "återvinner" i fuktväg är å andra sidan väldigt svårt att säga.
Consensus, du verkar påläst ang vatteninnehåll =)
Beror på vad vi jämför med. Frånluft VP med friskluft ventiler i ytterväggar...ingen skillnad då ju.
Så varför är det plötsligt ett problem med luftfuktigheten?
Men nu måste vi lösa mitt problem.
Är det inte samma på villaaggregat som på större aggregat att 10-15% frånluft går över i tilluften i renblåsningszonen?
Jag vill inte späda tilluften med skithusluften.
Mich
vattenlåset på dräneringen skall vara med pingpong boll, lufttätt med släpper ut kondensvatten.
varför kan inte systemair bygga ett aggregat med bypass-kylåtervinning. Att behöva använda sommarblock är väldigt dåligt.
Beror på vad vi jämför med. Frånluft VP med friskluft ventiler i ytterväggar...ingen skillnad då ju.
Så varför är det plötsligt ett problem med luftfuktigheten?
Men nu måste vi lösa mitt problem.
Är det inte samma på villaaggregat som på större aggregat att 10-15% frånluft går över i tilluften i renblåsningszonen?
Jag vill inte späda tilluften med skithusluften.
Mich
vattenlåset på dräneringen skall vara med pingpong boll, lufttätt med släpper ut kondensvatten.
varför kan inte systemair bygga ett aggregat med bypass-kylåtervinning. Att behöva använda sommarblock är väldigt dåligt.