Jag håller på att planera golvvärmen till en stuga på 50m2 som ska renoveras upp till permanentboende och jag har bestämt mig för vattenburen golvvärme. Det kommer bli tre slingor där den längsta är närmare 50m och slangen är en 16mm PEX, vilket ger en innerdiameter på 12mm. Eftersom delta-T inte riktigt är känt i förväg försöker jag hitta rekommendationer på flöden och jag ser allt ifrån 0.5l/s upp till närmare 5l/s. 5 sekundliter i 50m slang ger ett tryckfall på strax över 1 bar vad jag har lyckats räkna fram på flera av varandra oberoende kalkylatorer på nätet men problemet jag då ställs inför är att pumparna blir enorma. Vi pratar 1kW och mer vilket känns lite märkligt så jag misstänker att jag missat något. En variant är ju att köpa en "rimlig" pump och låta flödet, tryckfall och delta-T bli vad det blir men skulle vara skönt att ha lite marginal för injustgering och optimering. Hur gör ni andra?
 
Något i din kalkyl stämmer inte. 3 slingor där den längsta är 50m blir för lite slang för att värma 50m2. Vad har du räknat att förlägga för c/c? Blir det golvvärme i alla huset ytor ? Vad kommer du ha för värmekälla?
 
R RocketScienceSmurf skrev:
Jag håller på att planera golvvärmen till en stuga på 50m2 som ska renoveras upp till permanentboende och jag har bestämt mig för vattenburen golvvärme. Det kommer bli tre slingor där den längsta är närmare 50m och slangen är en 16mm PEX, vilket ger en innerdiameter på 12mm. Eftersom delta-T inte riktigt är känt i förväg försöker jag hitta rekommendationer på flöden och jag ser allt ifrån 0.5l/s upp till närmare 5l/s. 5 sekundliter i 50m slang ger ett tryckfall på strax över 1 bar vad jag har lyckats räkna fram på flera av varandra oberoende kalkylatorer på nätet men problemet jag då ställs inför är att pumparna blir enorma. Vi pratar 1kW och mer vilket känns lite märkligt så jag misstänker att jag missat något. En variant är ju att köpa en "rimlig" pump och låta flödet, tryckfall och delta-T bli vad det blir men skulle vara skönt att ha lite marginal för injustgering och optimering. Hur gör ni andra?
Jag har kollat in denna snubbe en hel del pga eget intresse. Han verkar ha koll på läget. Nämner >16mm PEX bla i videon
 
R RocketScienceSmurf skrev:
Jag håller på att planera golvvärmen till en stuga på 50m2 som ska renoveras upp till permanentboende och jag har bestämt mig för vattenburen golvvärme. Det kommer bli tre slingor där den längsta är närmare 50m och slangen är en 16mm PEX, vilket ger en innerdiameter på 12mm. Eftersom delta-T inte riktigt är känt i förväg försöker jag hitta rekommendationer på flöden och jag ser allt ifrån 0.5l/s upp till närmare 5l/s. 5 sekundliter i 50m slang ger ett tryckfall på strax över 1 bar vad jag har lyckats räkna fram på flera av varandra oberoende kalkylatorer på nätet men problemet jag då ställs inför är att pumparna blir enorma. Vi pratar 1kW och mer vilket känns lite märkligt så jag misstänker att jag missat något. En variant är ju att köpa en "rimlig" pump och låta flödet, tryckfall och delta-T bli vad det blir men skulle vara skönt att ha lite marginal för injustgering och optimering. Hur gör ni andra?
För klent med 16 på 50 meter. Du behöver ha 20 mm slang. Gärna 2 slingor på 25 meter och kan paralellkopplas utfrån fördelaren, bäst är att ha vardera slimga varför sig på fördelaren. Det gäller att få ett flöde som är lungt och inte som en vårflod. En pump ska kunna trycka flödet på rätt sätt.
 
J jonaserik skrev:
För klent med 16 på 50 meter.
Var får du det ifrån.. lk som säljer ex 16mm slang säger 90m som max å då måste väl 50m vara lugnt å inte som en vårflod. Tänk va många hus som byggts med slingor längre än 50m å fungerar
 
Nybyggda välisolerade hus kan ha längre slingor än äldre hus med (halv)dålig isolering.
Allt hänger på hur stort energibehovet är.

Bättre att gå på säkra sidan med kortare slingor.
 
J
1 bar i tryckfall för 50m2 golvvärme? Nånting har du räknat tokigt

Vad tänkte du köpa för fabrikat på golvvärmen? Enklast är att kontakta typ LK och be dom räkna ut längder och tryckfall.
 
V Vector skrev:
Var får du det ifrån.. lk som säljer ex 16mm slang säger 90m som max
Det med vad ett säljande förtag skriver, ären med sanningen modifikation. Blir det långa slingor så måste flöde gå med raketfart i slingan,samt att C-pumpen måste gå på max, för att få till ett flöde genom slingan.
Är det då några andra slingor som är kortare, tappar den långa antal X liter i flöde direkt.Komnu inte med att det ska justeras i med strypning. Returen på en 50 meters slinga blir nog bra kall. ett flöde i ett värmesystem ska vara så lungt som det bara går att få, med deltat över en förbrukare. Har själv 20 mm och ca 40 meter i varje slinga X 8 st och C-pumpen på halvfart. Men klart för var och en att ha en uppfattning om dim på GV.
För min egen skulle jag inte chansa med 16 mm, på 50 meter.
 

Bästa svaret

5 liter per sekund är ett helt orimligt flöde för golvvärme.
Du har inte läst fel på enheten och ska använda 0.5 till 5 liter per minut i dina beräkningar???
 
  • Gilla
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
5 liter per sekund är ett helt orimligt flöde för golvvärme.
Du har inte läst fel på enheten och ska använda 0.5 till 5 liter per minut i dina beräkningar???
Jepp och flödesindikatorerna är graderade i liter/minut
 
  • Gilla
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
5 liter per sekund är ett helt orimligt flöde för golvvärme.
Du har inte läst fel på enheten och ska använda 0.5 till 5 liter per minut i dina beräkningar???
Tack där har vi det nog. Liter per minut verkar mer rimligt och ger vettiga värden. Tack så mycket för häjlpen :)
 
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
Antag rör ligger cc 30 cm. Då har man 3,3 m rör per kvm som skall avge max 50 W i början av slingan. Det blir 50 : 3,3 ≈ 15 W per meter rör, lite mer i början och mindre mot slutet allt efter att vattnet kyls.
50 m rör avger 50 * 15 = 750 W eller 0,75kW.
50 m rör täcker således 50 :3,3 =15 kvm
Vid dT 5 C över hela rörslingan blir flödet 129 l/h eller 129 : 3600 = 0,036 l/s.
Om flödet delas med 50 får man flöde per meter slinga oberoende av rördiameter vid förutsättning 15 W/m och 5C dT.

Är gammal och uppfödd att räkna med kcal. Har inget rördiagram för l/s. Tror jag räknat rätt. Kolla om det är rimligt.
 
  • Gilla
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Antag rör ligger cc 30 cm. Då har man 3,3 m rör per kvm som skall avge max 50 W i början av slingan. Det blir 50 : 3,3 ≈ 15 W per meter rör, lite mer i början och mindre mot slutet allt efter att vattnet kyls.
50 m rör avger 50 * 15 = 750 W eller 0,75kW.
50 m rör täcker således 50 :3,3 =15 kvm
Vid dT 5 C över hela rörslingan blir flödet 129 l/h eller 129 : 3600 = 0,036 l/s.
Om flödet delas med 50 får man flöde per meter slinga oberoende av rördiameter vid förutsättning 15 W/m och 5C dT.

Är gammal och uppfödd att räkna med kcal. Har inget rördiagram för l/s. Tror jag räknat rätt. Kolla om det är rimligt.
Det där var intressant. CC-mått för slingorna är 200mm vilket då borde bli 12,5W per meter rör om jag förstått det hela rätt, men jag är inte helt med på var alla värden kommer ifrån. Enligt mina beräkningar kommer jag ha 18st LK CombiBoard som har måtten 1175*800m vilket ger en yta på 0,94m2. Om man inte räknar med alla krökar och matningar så blir det ca 85m slang totalt, fördelat över 17m2 konvektionsyta. Baserat på diskussion med bekant som har liknande boyta och huskonstruktion har jag gjort en grov estimering av det momentana energibehovet till 2kW. I så fall blir det närmare 24W per meter slang. Är det orimligt önskemål eller uppnåbart?

Blev väldigt nyfiken på att lära mig mer om detta och hittade den här länken vilken kanske kan komma fler till nytta: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:961275/FULLTEXT01.pdf

Jag måste dock lära mig mer innan jag begriper mig på formlerna
 
R RocketScienceSmurf skrev:
Det där var intressant. CC-mått för slingorna är 200mm vilket då borde bli 12,5W per meter rör om jag förstått det hela rätt, men jag är inte helt med på var alla värden kommer ifrån. Enligt mina beräkningar kommer jag ha 18st LK CombiBoard som har måtten 1175*800m vilket ger en yta på 0,94m2. Om man inte räknar med alla krökar och matningar så blir det ca 85m slang totalt, fördelat över 17m2 konvektionsyta. Baserat på diskussion med bekant som har liknande boyta och huskonstruktion har jag gjort en grov estimering av det momentana energibehovet till 2kW. I så fall blir det närmare 24W per meter slang. Är det orimligt önskemål eller uppnåbart?

Blev väldigt nyfiken på att lära mig mer om detta och hittade den här länken vilken kanske kan komma fler till nytta: [länk]

Jag måste dock lära mig mer innan jag begriper mig på formlerna
97m slang är närmare sanningen. 17m2x50w (vilket är ca max vad man säger golvvärme avger) = 850w = 8,8w/meter.

Om du ska ha radiatorer i övriga ~33m2 så sätter du en LK minishunt m60 som har fabriksmonterad cirkpump. Den klarar utan problem av att motverka tryckfallet i din slang. (Klarar upp till 60m2.)
 
Jag hade också Christer Johanssons uppsats i åtanke. Den visar att ca 50 W per kvm golvyta är den effekt som kan tillföras rummet vid dT max 5 C övertemp (golvtemp - Rumstemp) som brukar rekommenderas. Vid värmebehov 2 kW behövs minst 2000 : 50 = 40 kvm varmt golv.
Kolla vad tryckfallet blir i längsta slingan och att pumpen klarar det med marginal vid fullt flöde för rörsystemet med ventiler. Tryckfallet ökar med kvadraten på flödet.

Johanssons formel: 8,92 * dT ^1,1. För dT 5 blir det 52 W/kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.