Ansluter mig till team Big in Japan. Toyota. Faktiskt.
Min börjar närma sig 35 000 mil nu. Sista besiktningen gav 2 anmärkningar, bägge positionsljusen slock fram (därför jag inte upptäckte det innan) och dålig handbromsverkan. Klart godkänt.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Gjorde mitt bästa för att köra ihjäl en aygo för några år sen. Köpte den tre år gammal vid 3000 mil. Sålde sex år senare vid 18000.
Bytte bromsar, hjullager och sista milen gav acn upp.
Annars inget mer än service.
Väldigt billig bil att äga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frerider
useless useless skrev:
Aygo byggdes i Tjeckien och var exakt samma bil som Citroen C1 och Peugeot 107. Enda skillnaden var emblemet i grillen och ratten, men de var säkert mycket problemfriare på Toyotan.
Nåja drivlinan är väl japansk och säkerligen större delen av mekaniken, nej det är inte identiska bilar utan skiljer sig en del då dom har olika utrustning.
Gissar även att dom har olika elektronisk gällande kupén.

Bart Bart skrev:
Som sagt. Vilken bil, oavsett märke, modell och biltyp som karosseri, ska man satsa på för att inte stå med huvudet under huven på helgerna eller känna sig osäker på om man kommer fram.

Gärna något som en händig, men ointresserad person kan meka själv vid behov.

Bakgrund. Grabben tog körkort. Gemensam bil köptes in. Jag ser aldrig bilen längre. Jag behöver något att ta mig runt i sporadiskt. Inga längre sträckor. Kan lika gärna vara en Skoda Fabia som en VW Multivan är det en praktisk mångsidig bil är det en bonus, inte ett krav.
Har du inga krav så finns en hel del. Du sa Fabia, visst. Och Yaris, Polo, C1, A1, Fusion osv. Nu är turbodieslar sköna och snåla men t ex vissa V50 m fl hade franska maskiner och det där med DPF osv är ett elände. Jag kommer nog aldrig att ha diesel igen, tyvärr. Jag tror att du kan få en riktigt bra kärra för 50'. Japanerna brukar ha färst fel hos bilprovningen medan en 940 finns mycket delar till och kunskaper om. Det är att väga lite hur tråkig bil man kan tänka sig att åka.
Jag rullar skattefri 245 och den är lite pyssel med (dämpare, skivor och handbromsbackar nyss), men den närmast ökar i värde. Dess slöhet och lagomhet är dess främsta fördelar. Samt ekonomin. Billigt ägande är inte utan besvär, men en fin bil ökar chansen att du har lust att hålla efter alla småbesvär.

Aygo har några typfel, Yaris och Corolla är nästan helt befriade från det.
Största problemet Toyota har haft senaste 10 åren var att sista årsmodellerna med diesel har motor från BMW....som inte är problemfri.
Några år under millenieskiftet hade bensinmotorerna problem med kolvarna, men det är löst sen länge.
Kundgruppen slirar gärna på kopplingen, den är ganska dyr att byta, och kollas noga innan köp.
De rostar i underredet, vanligast framför bakhjulen, dock inte i närheten av VAGs bilar, tex Golf 5/6
Fina ex, även äldre är dyra och försvinner fort.

Honda Jazz är en liten stor bil som är mycket driftsäker, men har katastrofalt dåligt rostskydd. Avsaknaden av problem gör att det knappt finns delar på eftermarknaden, original är dyra.

Det finns många moment 22 när man vill köpa en bra billig bil.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Frerider
Isakare Isakare skrev:
Aygo har några typfel, Yaris och Corolla är nästan helt befriade från det.
Största problemet Toyota har haft senaste 10 åren var att sista årsmodellerna med diesel har motor från BMW....som inte är problemfri.
Några år under millenieskiftet hade bensinmotorerna problem med kolvarna, men det är löst sen länge.
Kundgruppen slirar gärna på kopplingen, den är ganska dyr att byta, och kollas noga innan köp.
De rostar i underredet, vanligast framför bakhjulen, dock inte i närheten av VAGs bilar, tex Golf 5/6
Fina ex, även äldre är dyra och försvinner fort.

Honda Jazz är en liten stor bil som är mycket driftsäker, men har katastrofalt dåligt rostskydd. Avsaknaden av problem gör att det knappt finns delar på eftermarknaden, original är dyra.

Det finns många moment 22 när man vill köpa en bra billig bil.
Håller med Yaris och Corolla är närmst skottsäkra om dom används normalt, detta med koppling tror jag kan kopplas ihop med vilken grupp som kör bilarna mest då min upplevelse är att många äldre väljer dessa bilar, och motoriken inte alltid är på topp..

Frerider
Här är en äldre sammanställning som ViBilägare har gjort på tyska bilprovningen om vilka bilar som klarar sig bra och mindre bra:

”Vissa märken utmärker sig också negativt och till den inte så smickrande skaran tillhör bland annat Fiat, Alfa Romeo, Citroën, Dacia, Renault och Ford. Absolut sämst är dock äldre exemplar av amerikanska retrobilen Chrysler PT Cruiser. I kategorin för bilar som är tio eller elva år gamla noterar modellen felprocenten 45,1.”

https://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-med-mest-och-minst-fel

Magnus E K
Äldre bilar är ju bättre än nya. Hellre lite rostig plåt än en massa obegripliga och störande "smarta" funktioner. Nya bilar ska ju tydligen börja pipa och ha sig om man kör för sakta, tjata om att man borde skaffa sig en fru om man ofta kör ensam, vägra köra under pågående matcher i fotbolls-VM och automatiskt veva ner sidorutorna om en fågel eller stor humla närmar sig.

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
K
Bart Bart skrev:
Som sagt. Vilken bil, oavsett märke, modell och biltyp som karosseri, ska man satsa på för att inte stå med huvudet under huven på helgerna eller känna sig osäker på om man kommer fram.

Gärna något som en händig, men ointresserad person kan meka själv vid behov.

Bakgrund. Grabben tog körkort. Gemensam bil köptes in. Jag ser aldrig bilen längre. Jag behöver något att ta mig runt i sporadiskt. Inga längre sträckor. Kan lika gärna vara en Skoda Fabia som en VW Multivan är det en praktisk mångsidig bil är det en bonus, inte ett krav.
Bilköp är som ett lotteri, gäller både nytt o begagnat. Men! ”Plötsligt händer det”, lycka till😀.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du och 19: vad har du för erfarenheter med franska bilar förutom hörsägen?
useless useless skrev:
Franska bilar lider fortfarande av ryktet de drog på sig under 70- och 80-talet när de skulle erövra världen med mest teknik. Men jag skulle säga precis tvärtemot dig idag. Håll dig borta från VAG's bilar från det här årtusenden - De har tagit över fransmännen stafettpinne när det gäller ingenjörslekstuga och dåligt testade konstruktioner som kostar skjortan att underhålla.
Franska bilar från de senaste 25 åren är oftast väldigt enkla och lättmekade konstruktioner med mycket god tillgång till billiga reservdelar.

Ford håller jag med att man ska undvika.
dom har fortfarande dåligt rykte till och med här nere i frankrike till med att dom säger ska man köra fransk så ska det vara en leasing bil så man slipper tänka på dom där dom är på verkstan så mycket

Redigerat:
  • Gilla
Frerider
  • Laddar…
Frerider
K Kapabel skrev:
Bilköp är som ett lotteri, gäller både nytt o begagnat. Men! ”Plötsligt händer det”, lycka till😀.
Ja i viss mån är de det, men man kan kolla runt och googla så ser man snabbt röda trådar om vilka märken man bör undvika.
Men sedan kan man ha otur om man är okunnig och inte ser varningstecken vid köp och provkörning😉

Lite allmänna svar då.
Jag har inte mycket till krav. Gärna en bil som känns bekväm att köra. Jag har dålig koll på bilar. Jag brukar bara provköra tills jag hittar nåt som känns bra, eller ”rätt”. Håller mig till nya, eller nästan nya bilar så jag slipper problem. Men nu vill jag bara ha nåt så jag kan ta mig runt. För så billig peng som möjligt.

Jag vill hellre ha en bil med lågt underhållsbehov, än en häftig motor. Hellre sitta bra, än låg bränsleförbrukning.

Jag tänkte, baserat på svaren, testköra några olika märken och modeller. Får se om jag gillar någon av dem.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 2011 Toyota ractis ( som heter Verso-S i Europa) köpt 2021 och det är nog den bästa bil jag ägt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har en aygo-19 bara rullar på , knappt att man behöver fylla spolarvätska på den 😀

V70N eller Saab 9-3 från 2003 och framåt.
Bägge riktigt bra bilar i den prisklassen, men 9-3;an är nog bättre än V70N

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.