P
G gaidin skrev:
Det är lite så jag har röstat de senaste valen...
Man får ju tänka i flera steg om man ska göra så i det svenska valsystemet, men jag försökte i årets val.

H hovapettson skrev:
Nå, pengarna kan lämnas utanför, men att det inte fungerar har vi ju sett i årets val (Delar av Rosengård 95% illrött. Är det så många radikala arbetare just där?)
Vad är problemet med att många i Rosengård är vänsterpartister?
Ser du samma problematik med moderaterna i Djursholm?

Socialdemokraterna fick närmre 1,9 miljoner röster men trÅkesson tycker det är skandal att 200 000 av dem var från muslimer och anser det vara ett fel.

Jag förstår inte problemet här.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Faran är kanske snarare att det slås upp så stort. Knäppa extremister får mindre inflytande om man inte ger dem uppmärksamhet.
Man skall absolut uppmärksamma extremism och diskutera den.
1631 röster har lagts på partier med kommunist i partinamnet. 500% fler.

/Höghus

Rörande invandrare och röstning, 10% av de som röstar på SD är invandrare.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
P
H hovapettson skrev:
Nå, pengarna kan lämnas utanför, men att det inte fungerar har vi ju sett i årets val (Delar av Rosengård 95% illrött. Är det så många radikala arbetare just där?)
Vill du hellre gradera rösträtten efter politisk åskådning?

P
G gaidin skrev:
Socialdemokraterna fick närmre 1,9 miljoner röster men trÅkesson tycker det är skandal att 200 000 av dem var från muslimer och anser det vara ett fel.
SDs raison d'être är stoppa invandring av mörkhyade personer, ungefär som MPs raison d'être är att stoppa kärnkraft. Båda partierna är enfrågepartier som har blivit tvungna att ta ställning i andra politiska frågor med tiden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vill du hellre gradera rösträtten efter politisk åskådning?
Du är rolig, du. Men det finns modeller. Straffrihet, (netto)skattebetalare, antal barn och fullgjord värnplikt är en början. Sedan kan vi diskutera vilka som har stort ansvar osv. Allt detta är för ett moget samtal, men att systemet kollapsat såg vi övertydligt just detta val.

H hovapettson skrev:
Du är rolig, du. Men det finns modeller. Straffrihet, (netto)skattebetalare, antal barn och fullgjord värnplikt är en början. Sedan kan vi diskutera vilka som har stort ansvar osv. Allt detta är för ett moget samtal, men att systemet kollapsat såg vi övertydligt just detta val.
Vad är det som kollapsat? Att valet blev väldigt jämnt mellan två block är såklart ett bekymmer.

Jag gissar att det du tycker är kollapsen är att folk inte röstade så som du ville.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vad är det som kollapsat? Att valet blev väldigt jämnt mellan två block är såklart ett bekymmer.

Jag gissar att det du tycker är kollapsen är att folk inte röstade så som du ville.
Svarar jag på det blir det censur igen. Du kan inte locka mig i den fällan.

G gaidin skrev:
Vad är problemet med att många i Rosengård är vänsterpartister?
Ser du samma problematik med moderaterna i Djursholm?

Jag förstår inte problemet här.
Problemet är att dom inte är vänsterpartister. Problemet är att dom blivit tillsagda att rösta på vänstern eller sossarna.

P
Höghus Höghus skrev:
Man skall absolut uppmärksamma extremism och diskutera den.
1631 röster har lagts på partier med kommunist i partinamnet. 500% fler.
Jag tänker inte hindra någon att diskutera extremister, men jag tycker att de är ganska ointressanta[*].
1631 röster är inte heller så många. Fler än 266, men den senare siffran är ju röster på ett enda parti.

[*] Den här metadiskussionen är intressantare. 🙃

G gaidin skrev:
...Att valet blev väldigt jämnt mellan två block är såklart ett bekymmer.
...
Att kalla VMPSC för ett block är väl ändå falsk marknadsföring?
De vill ju inte ens prata med varandra.

/Höghus

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om det händer så ofta borde det gå lätt att hitta tydliga exempel.
Väldigt vanligt att folk som kritiserar staten m.m blir uthängda. Många blir anklagade flr våldtäkt utan beägg och får sina liv fördärvade. Bara ett av många exempel

P pmd skrev:
Jag tänker inte hindra någon att diskutera extremister, men jag tycker att de är ganska ointressanta[*].
1631 röster är inte heller så många. Fler än 266, men den senare siffran är ju röster på ett enda parti.

[*] Den här metadiskussionen är intressantare. 🙃
Det var bara partier med kommunist i namnet jag tog som exempel.
V, som har ett öppet kommunistiskt ungdomsförbund, får +450000 röster.

/Höghus

P
H hovapettson skrev:
Du är rolig, du.
We aim to please.
H hovapettson skrev:
Men det finns modeller. Straffrihet, (netto)skattebetalare, antal barn och fullgjord värnplikt är en början.
Det behövs ett system som har acceptans av en ganska stor majoritet av befolkningen och att den icke-accepterande delen av befolkningen inte gör revolution.
H hovapettson skrev:
Sedan kan vi diskutera vilka som har stort ansvar osv. Allt detta är för ett moget samtal, men att systemet kollapsat såg vi övertydligt just detta val.
På vilket sätt har systemet kollapsat? Kommer det inte att bli fler val i Sverige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.