P
Skogochmark Skogochmark skrev:
Nej, handlar inte om kampanj. Tror du vet cad det handlar om. Men spelar ovetandes
Vad handlar det om? Är det ett problem som går att rätta till?

P pmd skrev:
Borde inte polisen ha utrett saken?
Det är oerhört vanligt att förundersökningen läggs ner eller inte ens inleds om ”utredningsuppslag saknas”.

O O skrev:
Ja det har förekommit.
G gaidin skrev:
Jag tolkar det som ett nej.
Du är fri att tolka mitt "ja" som du vill.🤣

G gaidin skrev:
Jag är faktiskt genuint nyfiken, det är därför jag frågar. Det känns orimligt att man skulle dela ut ett medborgarskap i det läget och i så fall undrar jag varför det inte har ändrats.
Det har rapporterats i media. Dock är ämnet politiserat. Precis som media. Vill man ha hela bilden får man den knappast någonstans. Det vinklas både fram och tillbaka, till höger och vänster. Men med öppet och kritiskt sinne får man en ganska bra bild om man betraktar verkligheten från mer än ett ellet två håll.

Det har förekommit förslag från ända upp till partiledarhåll (i regeringsunderlaget) om att införa ett tillfälligt stopp (trycka på paus) för utdelande av nya medborgarskap under tiden just denna sak utreds och om det behövs reformeras. Just med motivet att ändra detta du tycker är orimligt i dagens rutiner/regler.

Även jag undrar varför det inte har ändrats. Och oxo vem som tjänar på det...

pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar skilja runt 20000 röster i vallokalerna till de rödgrönas fördel, utlandsrösterna hade en övervikt åt andra hållet på runt 19200 röster vid förra valet. Vi får nog vänta till på onsdag innan vi får veta vilka som skall försöka bilda regering, vilket inte verkar bli så lätt det heller.

Och hur länge dröjer det innan vi fått några vildar i SD eller V? Då kanske majoriteten i riksdagen kan påverkas också..
Det känns som att det lutar mot en S, C, L, Kd och Mp regering, alt. M, L, Kd, C med SD som stöttar men avstår plats i regeringen. V vill inte vara utan inflytande och ministerposter och C vill inte samarbeta

P pmd skrev:
Jag vet inte riktigt, men åsikter som ligger långt ifrån åsikter som en stor majoritet av folket är överens om kan väl betecknas som extrema. Som att kasta ut alla i landet med fel hudfärg, eller hata judar.

Det har nog blivit mer populärt att ha åsikter som avviker åtminstone en del från huvudfåran, för att märkas lättare i sociala medier.

Samt att hellre hata andra än att ha egna konstruktiva idéer.
Fascinerande hur bra metoden med "rotten herring" har fungerat i Sverige. 15-20% är en del av mittfåran, inte extremism.
En bra sak med Sverige är att man får tycka att SD är extremistiskt.
Eller att kommunism inte är det.
En dålig sak med Sverige är att även Public Service tycker så.

/Höghus

• Gilla
  • Haha
Saelen och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De som är sjuka och pensionerade behöver ingen rösträtt! 🤪
Såsom varande pensionär håller jag med, folket röstar ju ändå för att ge mig mer pengar 😉

J J-banan skrev:
Det känns som att det lutar mot en S, C, L, Kd och Mp regering
Det lär inte hända att L stöttar S en gång till efter att Mohamson räddat kvar L just på motsatsen. Vi kan nog räkna L som en del av det sk blå-gula laget för överskådlig framtid. Utan någon av V, SD, M & L blir det ganska svårt...
J J-banan skrev:
alt. M, L, Kd, C med SD som stöttar men avstår plats i regeringen. V vill inte vara utan inflytande och ministerposter och C vill inte samarbeta
Att bilda regering utan V eller SD lär bli knepigt när båda endast stöder en regering de själva är med i. Jag har full förståelse för Vs & SDs inställning. De får aldrig vara med och har inget att förlora. Till slut tröttnar de. Skall bli spännande att följa.

O O skrev:
Det lär inte hända att L stöttar S en gång till efter att Mohamson räddat kvar L just på motsatsen. Vi kan nog räkna L som en del av det sk blå-gula laget för överskådlig framtid. Utan någon av V, SD, M & L blir det ganska svårt...

Att bilda regering utan V eller SD lär bli knepigt när båda endast stöder en regering de själva är med i. Jag har full förståelse för Vs & SDs inställning. De får aldrig vara med och har inget att förlora. Till slut tröttnar de. Skall bli spännande att följa.
Obekräftade källor säger att SD kanske släpper på kravet.

/Höghus

https://kvartal.se/nyheter/artiklar/sd-kallor-oppnar-for-att-slappa-ministerkravet/cG9zdDoxOTUzMTk

H hovapettson skrev:
fullgjord värnplikt
På vilket sätt skulle det kunna vara en del i om man har rösträtt eller inte?

Det är en del som får frisedel pga medicinska skäl, hur ska sådant hanteras?

En annan kategori är alla som jobbar inom "samhällsviktiga tjänster", t.ex. el-/vattenförsörjning, sjukvård, omsorg.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Borde inte polisen ha utrett saken? Polisen ska inte låta bli att ingripa om det inte är uppenbart att det inte handlar om ett brott, eller om brottet är ringa. Polislagen är rätt tydlig om det.
Det är mycket polisen borde utreda som dom inte gör.
Men den lilla människa är inte så stark mot storebror

O O skrev:

Om de inte kommer fram till något blir det väl nyval. Känns som resultatet av det valet inte skulle skilja sig stort, kanske att S plockar röster från C eller att valdeltagandet är betydligt lägre

H hovapettson skrev:
Demokrati är som att två vargar och ett lamm röstar om vad de ska ha till middag. Det går iofs bra om lammet har en kulspruta.

Eller: 51% har beslutat "demokratiskt i rättvisa val" att likvidera 49%. Ja, poängen är säkert framme redan? Du bör förstå att frågan inte är enkel, alltså i meningen självklar. Om barnen i familjen får bestämma inköpen och far & mor inte är med blir det väldigt mycket glass och PS5...
Så är det, men demokrati är mycket mer än rösträtt och fria val. Det är även att få utrycka din åsikt fritt, och gärna att någon lyssnar. Dessa två faktorer, tala och lyssna, brister det i.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt skulle det kunna vara en del i om man har rösträtt eller inte?

Det är en del som får frisedel pga medicinska skäl, hur ska sådant hanteras?

En annan kategori är alla som jobbar inom "samhällsviktiga tjänster", t.ex. el-/vattenförsörjning, sjukvård, omsorg.
Sen har vi flera årtionden från 1990 och framåt där endast ett litet fåtal av varje årskull togs ut till värnplikt.

• Gilla
Skogochmark och 1 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Endast de produktiva skattebetalande.

Väljarna från transferiatet är vinnarna.
Kortsiktigt kanske.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.