S Staffan-N skrev:
Jag tycker inte att människor som har medvetet gått ut för att skada andra, speciellt barn, ska ha något att säga till om laglydiga människors liv.G gaidin skrev:
Det är lite obegripligt att folk anser att pedofiler / mördare / etc ska få bestämma över andra.
Demokrati handlar om mer än bara rösträtt. En demokrati kan aldrig rösta för att utplåna 49% av sin befolkning, då är det inte en demokrati längre.H hovapettson skrev:Demokrati är som att två vargar och ett lamm röstar om vad de ska ha till middag. Det går iofs bra om lammet har en kulspruta.
Eller: 51% har beslutat "demokratiskt i rättvisa val" att likvidera 49%. Ja, poängen är säkert framme redan? Du bör förstå att frågan inte är enkel, alltså i meningen självklar. Om barnen i familjen får bestämma inköpen och far & mor inte är med blir det väldigt mycket glass och PS5...
Dom bestämmer inte över andra mer än du bestämmer över mig.R ReMaxBerea skrev:
Jag kan faktiskt acceptera att de som sitter i fängelse saknar rösträtt, men när straffet är avtjänat så skall de återfå den i så fallR ReMaxBerea skrev:
"Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time" – KändisR ReMaxBerea skrev:
Demokrati ger inte alltid den optimala styrningen av ett land men den gör att det blir svårt för fascister (av olika färger) att ta makten och börja förtrycka oss. Inga garantier, men bättre än alla alternativ.
Jag tror att eleverna i fråga får lära sig annat också, men det du tar upp är ganska viktigt att lära sig.B Bitterhetsakademin skrev:
Att rösta rätt är att rösta efter sin övertygelse som man har skaffat sig genom kunskap.
Idiotiskt att skolan inte lärde eleverna att valhemligheten ska bevaras.B Bitterhetsakademin skrev:
Ett barn i Sverige som har permanent uppehållstillstånd och har bott i landet i tre år får svenskt medborgarskap genom att vårdnadshavaren anmäler en önskan om det. Inga förbehåll.G gaidin skrev:
Redigerat:
Jag är benägen att hålla med, men principen att man har rätt att kritisera företeelser i sitt eget land och inte behöva flytta till ett annat land för att slippa bli hånad för sina åsikter smäller högre.SågspånPappspikEternit skrev: