P Pin skrev:
Vilket land befinner vi oss i? 🤔
Schlaraffenland?

H hovapettson skrev:
Det kan vara en poäng med att man kan språket i landet man vistas i. Att man begriper grunderna i landets funktion och historia. Att man respekterar ursprungsbefolkningen och beter sig väl. Att man utbildar sig och gör sig nyttig. Men först: Att man vet i vilket land man befinner sig. Det är väl några bra första steg.
Ska man vara medborgare med rösträtt i riksdagsval måste man väl i vart fall förstå landets språk...

C
K Kasken skrev:
Men det är ju inte kompatibelt med V kongressbeslut, de ska kräva ministerposter för att släppa fram en regering.
Nä, men det är troligen ett synnerligen värdelöst kort vid förhandlingsbordet.

D Dilato skrev:
Ska man vara medborgare med rösträtt i riksdagsval måste man väl i vart fall förstå landets språk...
Nja. Det är nog lite si och så med den saken i många fall.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja. Det är nog lite si och så med den saken i många fall.
Säkert, men en medborgare som inte kan kommunicera med andra medborgare på landets eget språk.. borde vara väldigt sällsynt 😠

Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Eftersom språkkrav för medborgarskap inte har funnits så är det inte fallet.

• Gilla
  • Ledsen
Skogochmark och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, men det är troligen ett synnerligen värdelöst kort vid förhandlingsbordet.
Det är väl raka motsatsen, ett blytungt kort vid förhandlingsbordet.

"Vill ni ha stöd av våra mandat så kräver vi att vara del i regeringen".

Inte för att jag önskar det, eller att jag gillar att det är på detta sätt, men V har allt att vinna och väldigt lite att förlora på att stå på sig med en dåres envishet i detta läge.

Det allra bästa vore ju om S hade vågat gjort samma som BlåGula sidan, att vara öppna o raka med att V kommer bli tilldelade X antal ministerposter om deras sida "vinner". Det skulle ordnat landskredsseger åt BlåGula laget.....

S kommer vara slut som parti om de öppnar dörren helt åt V, tro mina ord. O det vet de mycket väl om.
Vi snackar siffror runt 10-15% i valet 2030 om de släpper in V i regering.

V har däremot allt att vinna i detta läge.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom språkkrav för medborgarskap inte har funnits så är det inte fallet.
Ja precis, det blir ju arbetstillfällen för tolkar när "svenskarna" ska ha kontakter med samhället så allt är bra 🙄

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Säkert, men en medborgare som inte kan kommunicera med andra medborgare på landets eget språk.. borde vara väldigt sällsynt 😠
Det finns mest troligt fler än du tror…

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Ja precis, det blir ju arbetstillfällen för tolkar när "svenskarna" ska ha kontakter med samhället så allt är bra 🙄
Vi kan väl fortsätta i samma anda som den mesta offentlig sektor idag. Vi erbjuder ingen kontaktmöjlighet alls. Det finns en hemsida med BankID-inloggning. Sparar mycket pengar.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G
Jag tror krav på att kunna Svenska kommer bita oss i svansen..

Högutbildade som saknar lusten att lära sig ett nytt språk kommer söka sig till andra länder istället.

Lite typiskt Sverige i år har man delat ut medborgarskap till folk som inte kan läsa eller skriva och pratar ett språk som majoritet av Svenskarna inte kan och kostar oss miljoner i tolk kostnader.

och helt plötsligt ska inte t.ex. en Indier som faktiskt har en riktig utbildning i raketforskning inte kunna bli medborgare..

Att kunna kommunicera på Engelska borde räcka enligt mig och skulle det vara så att din läkare inte pratar engelska ja då får du slanta en tolk själv eller be en bekant om hjälp..

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
skulle det vara så att din läkare inte pratar engelska ja då får du slanta en tolk själv eller be en bekant om hjälp..
Det finns sedan länge vårdcentraler som erbjuder vård på 10+ olika språk.

Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Jag tror krav på att kunna Svenska kommer bita oss i svansen..

Högutbildade som saknar lusten att lära sig ett nytt språk kommer söka sig till andra länder istället.

Lite typiskt Sverige i år har man delat ut medborgarskap till folk som inte kan läsa eller skriva och pratar ett språk som majoritet av Svenskarna inte kan och kostar oss miljoner i tolk kostnader.

och helt plötsligt ska inte t.ex. en Indier som faktiskt har en riktig utbildning i raketforskning inte kunna bli medborgare..

Att kunna kommunicera på Engelska borde räcka enligt mig och skulle det vara så att din läkare inte pratar engelska ja då får du slanta en tolk själv eller be en bekant om hjälp..
Håller med. Och visst kan vi tolerera en liten ekonomisk elit som inte kan svenska. De blir så få att de inte skadar samhället. Men vi kan inte ha breda grupper medelklass i samhället som inte kan svenska och inte kan delta i samhället. De blir ett ok att bära för oss övriga.

Redigerat:
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Hörde på radio hur val genomförs i Finland.
Du får 3 valsedlar när du går in bakom skärmen, där kryssar du i det parti du vill rösta på och ev skriver ett namn, borde införas här till nästa val, problemet med valsedlar försvinner helt.
Sen tycker jag att man ska bo i Sverige för att rösta, har du lämnat landet av en eller annan anledning, kan du be om att få rösta där.

G Greger_08 skrev:
Att kunna kommunicera på Engelska borde räcka enligt mig
Jag håller egentligen med, engelska ska alla kunna.

Att bara kunna tala men inte varken skriva eller läsa sitt eget språk (exempelvis somaliska ) men ändå kunnat bli svensk medborgare skaver en aning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.